Lachvarium (side 14)

Jenter da, dere vet vel at det finnes passe store/små poser av nylon som man bruker når man skal vaske f.eks. blondebrikker el.l. i vaskemaskinen for å beskytte disse under vaskingen.
Jeg bruker den minste av to størrelser jeg/vi hadde til slik bruk i en 55 liters dunk fra CO. Det slipper selvsagt gjennom mye partikler, men la det hele stå et døgn etter at pH er der man ønsker den, så synker disse til bunns.

Denne posen ser ikke ut til å ta skade av torvfiltrert vann foreløpig, dessuten er de helt sikkert billigere enn putevar og hendigere å jobbe med. Jeg kan senke pH fra litt over 7 til ca 4 i 2 dunker og til mellom 5 og 6 i dunk nr 3 med en torvfylling. Billigere og bedre enn eikeekstrakt (som nok er minst like mye syre som eik!).

Ved eikeekstrakt fra Krizoo bruker jeg ca 25 ml for å senke fra 7,3 til ca 6,4. Dessuten må jeg viidere ned for de fleste av karene.

530
Jenter da, dere vet vel at det finnes passe store/små poser av nylon som man bruker når man skal vaske f.eks. blondebrikker el.l. i vaskemaskinen for å beskytte disse under vaskingen. Jeg bruker den minste av to størrelser jeg/vi hadde til slik bruk i en 55 liters dunk fra CO. Det slipper selvsagt gjennom mye partikler, men la det hele stå et døgn etter at pH er der man ønsker den, så synker disse til bunns.


Her er det "partikler" som får håret til å reise seg Sigmund, og Mona har lært meg alt jeg kan om å unngå sånt. Har en dunk i kjelleren og 5-liters bøtter til påfylling, da rekker ikke grumset å synke mellom hver tur. Silte gjennom filtervatt, men vannet var fortsatt kaffefarget og særdeles lite linsevennlig.

Må kanskje skru om hjernen enda et par hakk, dette hørtes plutselig bare sånn passe gjennomtenkt ut med tanke på mudderlaget apistokarene er dekorert med...
Vi fikk begge rett i at det var en han i blant alacrinaene, Lars. Fant egg i den hula vi tittet på i går. Er vel ca 10 egg der, men gjør ikke noe ut av dette i denne omgang. Får ta det ved neste korsvei. Men jaggu er det gøy når en endelig får bekreftet at det iallefall er en han blant de 8
Da er det et nytt kull i agassizii "Netz" (Alenquer) karet Fortsatt svømmer hunn nummer 1 rundt med minst 30 ganske store yngel, født for 3 uker og 2-3 dager siden Litt krangel blir dette og vi får nå se om kullet fra hunn nummer 2 blir til noe. Ser forøvrig ut som om hunn nummer 3 har noe på gang også. Knall gull og i skikkelig fightemodus.

Forøvrig ser sp "Xingu" (Vielfleck - Assurini) paret til å ha funnet seg til rette. Hunnen er gul og fin og det er ikke umulig at hun har noe egg der inne under rota. Oppførselen er i hvert fall veldig "eggete"

Produksjon av torvfilterert vann går ikke bra. Får det ikke lenger ned enn ca 6.5. Har prøvd meg med en ny metode nå, en som ligner litt mer på det som ser ut til å være den tradisjonelle metoden. Har da snudd pumpa og blåser nå vann inn i torva heller enn å suge det gjennom. Det gikk dårlig. Strømpa ramla av og torv i hele karet. Nå er den på og sitter tålelig greit og det blåser igjennom. Men det er masse torv i vannet. Får se hva jeg får ut av det. Må finne en bedre metode for dette, hvis ikke blir det eikebarkekstrakt for min del framover.
Nyheter fra Apistogramma cf. agassizii "Netz" (Alenquer) karet:

Torsdag når jeg kom hjem fra jobb hadde hunn nummer 1 sluppet løs sitt 3-4 uker gamle kull. De er store nok til at jeg tror ganske mange av dem vil overleve og det var minst 30-40 stykker av dem.

Hunn nummer 2 har fortsatt et kull, men denne hunnens revier er bak og rundt en svær rot, så det er ikke alltid jeg klarer å finne dem. Dette gjør at jeg sliter litt med å få gitt dem mat direkte. Blir til å slippe ut bananmark eller artemia i området og håpe at noe når yngelen. (Hunn nummer 1s revier er foran ved glasset og dermed er alltid yngelen synlig og lett å fore.)

Hunn nummer 3 har revier bak i karet og er veldig vanskelig å få noe grep om hva driver med, men hun er gul og aggressiv så jeg tror det er egg eller yngel der.
For å nå mine yngler, blander jeg avskallet artemia egg i en halv kopp med akvarievann. Bruker en sprøyte som koster noen få kroner til å sprute rett ned til ynglene, hvor enn de skulle befinne seg. Enkelt, billig og enialt Lars
Takk for tips Loffa. Det er noe lignende dette jeg også gjør, men problemet er at det ikke alltid er så lett å finne mor med barn. Jeg har tett vegetasjon og mye store røtter så det er ganske store deler av karet jeg ikke ser. Sikkert dumt men jeg liker det sånn

Forøvrig kom Xingu hunnen ut med et yngelkull i går! Har hatt en mistanke en stund om at det har vært noe på gang basert på farger og oppførsel, men i går kom hun altså ut med kullet sitt. Kjempegøy! Og så så fort etter at de kom i hus!

I alacrina-karet er det nok også egg igjen. Hunnen lyser gult og jager Nannostomus veggimellom

Da er det bare bitaeniataene som mangler. Her ser jeg ikke noe tegn til at de har tenkt til å finne på noe. De er flotte og fine, men det er lite jaging og jeg kan ikke se noe oppførsel ellers hos hunnene som skulle tilsi egg. I dette karet har jeg ikke noe katalysatorfisk a la Nannostomus eller Copella. Har klokketro på at dette er stimulerende for lek og skal så snart som mulig ha inn en gjeng.
Da kan vi vel trygt si jeg fikk rett, Lars. Jeg sa innen en mnd så har du småttinger. hehe. Kjempe gøy og gledelig. Alacrina hue nr to har egg her også, så herremannen ligger ikke på latsiden, med jakter damer som bare det.

Har nå satt inn en hule nr 3 i karet og nye nøtter er bestilt for å lage nye huler. Mulig jeg får dem i morgen
Høres bra ut Leif!

Bilder av Apistogramma sp. "Xingu" (Vielfleck - Assurini) med yngel Prøvde meg på et bilde av hannen også, men han er litt for sky enda.
Kun få ord dekker dette
Vakkert, herlig og skjønt.....

Ser du hannen er med på yngelpleien? Her hos meg har nå hannen til forvist til ei av hulene etter å ha stilt opp til tusen første tiden. Hunnen tar seg nå av de få som er igjen. Den andre hua går alene og ser ut til å være flink. Fikk endelig inn litt mer planter der i går. Herlig art dette Lachris
Kjempeflott art, ja! Skal prøve å få til noen bedre bilder av hannen etter hvert også. Foreløbig er han litt urolig og sky. Han har ikke slått seg helt til ro enda tror jeg. Men vi får se! Han slapper nok litt av etter hvert.
I mellomtiden legger jeg igjen en av mine hanner her. Et av få bilder jeg faktisk er fornøyd med.

Kjennetegnene for denne arten er di sorte prikkene hannene har. Utrolig dekorativt og en utrolig flott hanne. Han kan måle seg med hvilken som helst apisto han etter min mening.

Min favoritt
Flott bilde, Leif! Kjenner'n igjen ja
Lachris
Flott bilde, Leif! Kjenner'n igjen ja:-)



Den er enkel å kjenne igjen og tror jeg uten problem skulle klare å plukke ut denne blant 300 arter =)
Passe punka, passe flott! Herlig knips av herlig fisk Lachris

Simen
Takk, Simen!

Her er 3 bilder til av Apistogramma sp. "Xingu" (Vielfleck - Assurini) hannen. Sliter med å få han til å vise seg fram og spenne ut finnene. Får finne fram et speil neste gang.
Fortsatt er det 2 yngel-kull i A. cf. agassizii "Netz" (Alenquer) karet. Kanskje 10+ i hvert kull. I tillegg er det en masse 5 uker gamle småunger. Umulig å si hvor mange, men det synes til en hver tid noen, og det i et kar med 2 hunner med yngel og en som driver og graver og er klar til å legge egg. Alle jager det de ser. Så det er nok en del der.

I A. sp."Xingu" (Vielfleck - Assurini) karet er det også noen yngel igjen i kullet, men det har minket noe også her. Er vel ca 10+ der også. Hunnen vokter. Hannen deltar fortsatt ikke i yngelpleien. Han svømmer bare rundt og innimellom jager hunnen han veggimellom. Får se hvordan det går etter hvert.

I A. bitaeniata (Rio Tigre) karet er det litt flørting men ikke noe mer. Får bare være tålmodig her.

I A. alacrina karet er det helt klart noe på gang. Hunnen er signalgul som vanlig og jager nå og da vekk det som måtte rote seg bak der hvor hun har gravd hula si (under en utstikker av bakgrunnen). Venter når som helst et stort kull med frittsvømmende her.

Flytta forøvrig de 2 Copella arnoldi hannene over sammen med de 5 hunnene i agassizii karet så nå er alle fisk der de skal være. Trenger nå et titalls Nannostomus av en eller annen type til bitaeniata karet. Tror kanskje jeg skal ha trifasciatus. Mener å ha sett dem både på Oslo City og hos Dahls.
I går kveld når jeg kom fra jobb/julegavehandel var det et nytt frittsvømmende kull med A. cf. agassizii "Netz" (Alenquer), så nå er det 3 kull i 128-litern pluss massevis av ungfisk fra tidligere kull. Fullt kjør mao. Må få gjort noe med dette snart.

Ellers er det ikke noe nytt å melde.
Hva gjør du med alt Apistogramma-oppdrettet ditt når de er store? Blir du kvitt alt sammen på auksjoner i noen klubb, eller får du levert til butikk noe sted?

Selv sluttet jeg med Apistogramma av to grunner; nr en, de gikk dårlig sammen med Corydoras, og grunn nr to: det ble etterhvert nesten umulig å få kvittet seg med yngelen. Jeg burde gitt dem vekk istedet, men jeg tok noen tiere for dem bare, mest for å unngå interesserte folk som bare går etter alt som er gratis, uten tanke for om det passer inn i akvariet deres eller ei.

Det er jo superfine fisk og veldig interessante, men som sagt, jeg ble litt lei av strevet med å bli kvitt alt avkommet de produserte. Men har man kanaler for slikt, så er det jo straks mere moro.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap