Lachvarium (side 16)

Ah, DER er du tilbake Lars. Trodde du hadde gått under jorden. Sliter litt med det samme som deg, å holde "Xingu" ynglene i live- Men første alacrina kullet klarer seg godt og vokser som bare det

Under besøket av 2 andre akvarister i ettermiddag, tror jeg det ble lagt bitaeniata egg. Iallefall er hua knallgul og flyr inn og ut av hula. Håper og krysser fingrene. Håper ellers alt er bta med deg lars =)
Grapejuice
Spektakulære bilder av karene dine foresten! Virkelig til inspirasjon. Hvilke planter er de røde der i det første bildet? Er det slik at du har seks stk lysrør til det karet?


Takk for det De røde er Alternanthera reineckii "Lilacina", Papegøyeblad. Har 3*24W T5 Life Glo II rør i dette 128l karet + CO2 (JBL Proflora, det billigste anlegget). Plantene trives og vokser bra, men jeg har hatt litt algeproblemer (blågrønn) til tider.
LOFFA
Ah, DER er du tilbake Lars. Trodde du hadde gått under jorden. Sliter litt med det samme som deg, å holde "Xingu" ynglene i live- Men første alacrina kullet klarer seg godt og vokser som bare det Under besøket av 2 andre akvarister i ettermiddag, tror jeg det ble lagt bitaeniata egg. Iallefall er hua knallgul og flyr inn og ut av hula. Håper og krysser fingrene. Håper ellers alt er bta med deg lars =)


Alt bra her Leif! Har bare hatt sykt mye på jobben etter juleferien. Godt å høre at alacrinaene klarer seg bra

Når det gjelder Xingu'ene så skal jeg prøve å gi dem samme forhold som alacrina og agassizii'ene mine, dvs. 128l og Otocinclus og Nannostomus/Copella som samboere. Har litt tro på at de trenger noen å rette aggresjonen sin mot annet enn hverandre, og så tror jeg de trenger en liten "trussel" så de ikke blir alt for trygge og bare gir f... Har en følelse at mor er litt for mye høyt og lavt og borte fra yngelen og at yngelflokken blir litt for spredd. En annen ting er at jeg har et filter med litt for mye trøkk i dette karet. Tror ikke det er helt hendig.

Ang. bitaeniataene så skal jeg hjelpe deg med fingerkryssingen! Bitaeniataene mine bor jo i en 128l sammen med Otocinclus så der burde forholdene ligge til rette, men det er liksom ikke noe fart i dem. Har ikke fått til helt dette med lav pH så det kan være det. Må jobbe mer med det framover så får vi se.
Ahh, det er samme lysrør som jeg har. Men jeg har bare 2x18 watts + to reflektorer. Tydelig forskjell, hehe. Dette proflora-oppsettet, merket du mye forskjell? Har bare prøvd sånn diy og merket ingenting desverre. Er det ikke noen tusenlapper for slikt oppsett? Har lyst å prøve men tror det må bli endag jeg er villig til å avse en god del penger, hehe.

(men så ser jeg dine planter og da får jeg såklart veeeldig lyst!! gahhh)
Det er ikke helt lett å si for sikkert om jeg merket noen forskjell, men jeg innbiller meg det. Synes ting vokser fortere og at plantene generelt sett virker friskere. En ting jeg helt klart har merket er at når jeg går tom for CO2 og ikke merker det så sier det pang og så er det mye alger.

For ordens skyld så har jeg også reflektorer på mine 3 T5 rør.

Prismessig så koster det litt ja. Jeg har det billigste settet (JBL ProFlora u401 som koster kr 1.698 hos Aquamanias). Dette har engangsflasker som koster 750 for 3. Jeg bruker ca 2 i året, så det koster jo litt. Har nylig gått til innkjøp av en magnetventil (1.098 på Aquamanias). Bør da mer enn halvere forbruket og være tjent inn i løpet av 3-4 år. Handler du utstyret i utlandet så sparer du nok rundt 30% tenker jeg.
Var en tur i Moss i dag og kom hjem med et par Apistogramma atahualpa. Det er i hvert fall det det er solgt som. De gikk i samme kar som bitaeniata og agassizii "Flamenco". Hannene var ganske greie å skille på. En type var helt klart agassizii med skikkelig "spydhale" og en type var helt klart bitaeniata med karakteristiske 2 striper og antydning til lyrehale. Den siste hadde litt mer avrundet hale og mye guloransje på hode/mage. Det var den siste jeg kjøpte. Dette _kan_ være atahualpa, men jeg er absolutt ikke sikker. Får se etter hvert om jeg kan få lagt ut noen bilder og få en identifikasjon.

Hunnene derimot er verre. Å skille mellom hunnene av disse artene var ikke enkelt. Jeg tok med en som ligna på et bilde på nettet med svarte brystfinner med en del gult. Her er jeg absolutt ikke sikker... Jeg får bare se det an og så reise tilbake og bytte om det ikke stemmer...

I tilleggg fikk jeg tak i 2 stk Hypoptopoma (kjempeotocinclus). Tror det er Hypoptopoma gulare. Konge!

Og så tok jeg med 10 nye Nannostomus marginatus. De forrige jeg kjøpte hos Dahls døde, men disse var en del større så jeg tar sjansen. 39 kr stk er ikke så gæærnt.

Var innom Tam Alna etterpå. Der skulle de ha 99 kr stk for noe de kalte rubin smykketetra, noe som er tull. Dette var garantert helt vanlig Nannostomus marginatus! Dritdyrt! Men jeg tok med 10 Otocinclus derfra.
Her er et par (dårlige) bilder (det gode kameraet og den gode fotografen er bortreist) av hannen som skal være en Apistogramma atahualpa. Som sagt gikk den i kar med agassizii "Flamenco". Kan dette faktisk være atahualpa? Har helt klart mye av orange fargen. Men jeg synes formen ligner veldig på agassizii... Kanskje med unntak av halen som er litt mer avrundet. Men den kan være ung. Hva tror dere?
... og her er et par av hunnen som skal være Apistogramma atahualpa.
Ser i Mike Wise "A description of Apistogramma species-groups" at atahualpa hannen skal ha en adskilt kaudal-flekk, og at rygg og gatt-finnene ikke skal være for spisse/lange samt at halen skal være rund eller dobbel-tippet. Det stemmer ikke med min hann.

Agassizii stemmer mye bedre.

Har nok fått agassizii. Og det var jo ikke det jeg ville ha
Kan vel trygt si at det var forskjell på dem og min han ja....
Flere bilder av hannen. Definitivt ikke noen atahualpa nei, Loffa. Veldig annerledes enn din. Tror ikke de hadde noen atahualpaer hos Dahls. Jeg kommer nok til å ta med meg dette paret tilbake. De er fine, men jeg vet ikke om hannen og hunnen er samme art, og jeg mistenker at hannen er en agassizii og dem har jeg nok av fra før. Vil heller ha en ny art. Problemet er bare at Moss er pokker så langt fra Asker...
Her er et bilde av grenmallen
Og her er noen bilder av Xingu hannen som har blitt helt sinnsykt fin synes jeg
Lachris, jeg er nok enig at det ligner med på Agassizii enn atahualpa.

Uansett er den fin

Og den Xingu hannen din er utrolig lekker.
Enig. Er rimelig sikker på at det er en agassizii. Har forsøkt meg på "manualen" i Cichlid Atlas 1 og havner der. Fin er den, det er jeg enig i. Var bare ikke enda en agassizii jeg hadde lyst på nå.

Takk! Ja, Xingu hannen er knallfin
Amen. Xingu-hannen var fantastisk.
Da har jeg fått en identifikasjon på paret jeg kjøpte som A. atahualpa. Den som har identifisert dem for meg er ingen ringere enn Mike Wise, the master of the Apisto-universe, i en tråd på apistogramma.com. Det viser seg at hannen er en A. cf. agassizii "Pastel" og hunnen er en A. atahualpa. Så nå er det egentlig bare å dra tilbake til Dahls med hannen og få bytta den i en atahualpa hann, så er vi der vi skulle vært.
Kjedelig, men flott at det er en ordnings på det! Synes det virkelig blir en flott farge på disse Apistoene.

S
Nå er det egg i bitaeniata karet! Dette har jeg ventet på lenge!

Ser ut til at det har hjulpet å få inn 10 stk Nannostomus marginatus i karet. Bare etter en uke er eggene der!

Her er noen bilder av hunnen som vokter utenfor hulen. Hulen er gravd mellom stenen og nøtta i stedet for å bruke den allerede ferdige hulen i nøtta. Snodig.
Flere bilder av bitaeniataene. Ett av hannen med den andre hunnen og et av bare hannen. Legg merke til de røde flekkene på ryggen til hannen, fra øyet og bakover. Fantastisk flott fisk. Takk igjen Loffa!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap