Lachvarium (side 2)

Vært borte i helgen og kom hjem til et kar som var rimelig begrodd med grønne trådalger.

Målinger:
Temp: 26. Skrur opp varmekolben til max og ser hva som skjer.
PH: litt over 7.0 (nærmere 7.0 enn 7.5 i hvert fall)
NH4:
NO2: litt over 0.1mg/l, men mindre enn 0.25 mg/l
NO3: ca 1 mg/l

Har også funnet en del snegler. Vet ikke helt hva det er men har lagt ved et par bilder. De er ca 1/2 cm lange. Noen som kan kjenne igjen disse?

Karet har stått uten sollys (har "pakket det inn" med noen treplater så det er så godt som helt tett. Lyset er på 8 timer, kl 14-22. 3x24W T5 Life-Glo II. Er det for mye lys? Noen som har noe peiling på hvordan jeg kan unngå trådalgene?
Ny dose salmi
Glemte NH4 målingen: ca 0.3 mg/l

Fyller i ca 2 cl salmi.

Gir også en dose på 2 cl Happy-Life Carbo. Har brukt ca 1.25cl av dette daglig tom torsdag, mao en pause på 2 dager.
Vanlig pest-/damsnegle?
Lachris
Har også funnet en del snegler. Vet ikke helt hva det er men har lagt ved et par bilder. De er ca 1/2 cm lange. Noen som kan kjenne igjen disse?


Er det en vanlig pest-/damsnegle?:
Physa sp.
Lymnea Peregra

[External Image]
Ny måling
Ny måling:
NH4: ca 1.5 mg/l
NO2: litt over 0.1 mg/l
Kjempefint bilde av ei nydelig snegle!
Alger
Har byttet ca 1/3 av vannet i dag og prøvd å få fjernet en del alger. De vokser veldig hurtig nå. Er usikker på hva jeg kan gjøre mer med det og begynner å bli litt oppgitt må jeg innrømme.

Jeg har altså pt en god del planter hvorav en god del hurtigvoksende. Lyset er 3x24W T5 Life-Glo II til en 128l. Belysningstid: 8 timer. Bruker Happy-Life Plant og Happy-Life Ferro, samt Happy-Life Carbo. Alt på ca 1/2 dose. Har også JBL AquaPlus under sanda og har brukt noe Sera bunngjødning.

En taktikk kan jo være å minske mengden lys og/eller minske mengden plantenæring. Det jeg er redd for da er at plantene ikke klarer å ta til seg næring og at algene fortsetter å gro mens plantene dør.

En annen taktikk er å øke næringstilsetningen. Men vil plantene klare å få i seg dette før algene?

Har prøvd å søke litt rundt, men finner råd om både det ene og det andre.
Målinger
Litt nye alger (lange tråder) i dag, men ikke så ille.

Temperaturen har sunket til 24. Glemte å sette i kontakten til varmekolben etter vanbyttet i går...

Men det ser ut som om filterbakteriene som lager Nitrit er i full gang

Målinger:
GH: 1 dGH
KH: 2 dKH
PH: 6.8 PH
NH4: 0.1 mg/l
NO2: 0.25 mg/l
NO3: 1 mg/l

Slipper oppi 4 ml Salmi.
Små hvite ormer i vannet
Etter å ha sluppet oppi litt salmi så dukket det plutselig opp en masse bittesmå hvite "ormer" i akvariet. Har sett noen få av disse før, men nå er det ganske så mange. Ser at de beveger seg voldsomt så det er definitivt ikke strømmen i vannet som får dem til å bevege seg. Noen som har noen ide om hva dette kan være???

Skal prøve å få tatt noen bilder av dem men de er veldig tynne, og maks 1/2 cm lange så det blir ikke helt enkelt...
Lachris
Skal prøve å få tatt noen bilder av dem men de er veldig tynne, og maks 1/2 cm lange så det blir ikke helt enkelt...


Her er noen bilder.
Jeg fikk også noen sånne, men ble beroliget med at fiskene kom til å spise dem. Regner med at de gjorde det, for jeg så ikke en eneste sånn etter at det kom fisker i...
sissimor
Jeg fikk også noen sånne, men ble beroliget med at fiskene kom til å spise dem. Regner med at de gjorde det, for jeg så ikke en eneste sånn etter at det kom fisker i...


Høres bra ut Satser på glade fisker når de kommer i hus
Ny måling
NH4: 1 mg/l
NO2: godt over 1 mg/l (rødt utslag, 1-10 mg/l)
NO3: 3-4 mg/l
Temp: 28 gr C

Algeveksten er nå det verste jeg har opplevd i min akvarie-karriere. Etter 1.5 døgns fravær var det ikke særlig pent oppi der... Har prøvd å få av det verste på plantene og litt fra bunnsubstratet, men dersom dette er slik det vil fortsette å være etter innkjøring tar det ikke lang tid før jeg gir opp... Må finne en løsning på dette.

Sneglene har vokst og lagt en hel masse egg og en drøss nye bittesmå snegler kravler omkring. Jeg lar dem stå på som de vil og håper de hjelper meg med algeproblemet. Første fiskene inn her blir uten tvil en stim med Otto som kan bistå sneglene!
Jeg har kjørt inn fem akvarier med Salmi. Også jeg hadde solid oppblomstring av alger, som du kanskje har sett ettersom du linket til artikkelen jeg skrev om dette.

Jeg brukte en plastslange med diameter ca 6 mm for å suge opp mesteparten av trådalgene uten å få med så mye vann. Holdt det noenlunde i sjakk med dette. De andre brukte jeg fingrene for å "skrape" av plantene.

Da karet var ferdig innkjørt, var Otocinclus en av fiskene jeg jeg satte inn, og etterhvert en gjeng amanoreker. Det gjorde susen for karet mitt.

Dette går altså over etterhvert, selv om det ser lite lovende ut underveis.

Ellers synes jeg du gjør det fint med målinger slik at du kan følge med på prosessen og få en oppfatning av hvor langt du er til enhver tid. Vær obs. på at kranvannet kan inneholde noe nitrat, slik at om du begynner å se nitrat i karet, er det ikke nødvendigvis et tegn på at begge bakterietypene er i full gang. Sjekk gjerne kranvannet slik at du vet nitratinnholdet i det også.

Husk når du setter inn fisk: hvis du i første omgang setter inn bare en liten del av den bestanden du har tenkt deg, og lar det gå noen dager før du setter inn neste pulje, så har bakteriemengden tilpasset seg den første gruppen fisk. Det betyr at du ikke må sette inn så mange fisk neste gang at du får oppblomstring av ammoniakk og nitritt igjen, altså enten mange første gang, eller få av gangen de neste gangene om du velger trinnvis økning av bestanden.

Lykke til, dette kommer til å gå bra.
Takk for svar 530! Ble litt beroliget der Skal prøve trikset med en tynn slange for å bli kvitt mest mulig av algene. Smart. Ellers bruker jeg også fingrene for å få mest mulig av plantene og røttene.

Skal ta en nitrat-måling av kranvannet også.

Noen ide om jeg bør gjøre noe med lyset? Det er på 8t/døgn og jeg har 3 stk T5 24w Life-Glo II (6500K) med reflektorer. Er det for mye?

Jeg bruker også plantenæring, Happy Life Carbo, Plant og Ferro, ca halv dose. Er det dumt?
Ny måling
NH4: mindre enn 0.05 mg/l
NO2: Enda mer over 1 mg/l enn sist (knallrødt)
NO3: ca 5 mg/l
Temp: 28.5 gr

Putter oppi 5ml Salmi
Målt Nitrat i kranvannet og det er mindre enn 0,5 mg/l.
Lachris
Noen ide om jeg bør gjøre noe med lyset? Det er på 8t/døgn og jeg har 3 stk T5 24w Life-Glo II (6500K) med reflektorer. Er det for mye? Jeg bruker også plantenæring, Happy Life Carbo, Plant og Ferro, ca halv dose. Er det dumt?


Du har 0,56 watt pr liter vann, hvilket er omtrent anbefalt lysmengde, eller svakt i overkant. I min 530 liter har jeg 2x80 watt T5 rør med reflektorer og det gir 0,3 watt pr liter. Det var plenty nok til å gi algevekst. Nå skal det vel også tas med i betraktning at høyden/vanndybden ikke er så mye større i en 530 liter (60 cm) enn i en 128 liter, slik at du nok ikke har doobbelt så mye lys på bunnen av karet.

Plantene bruker nok endel tid på å etablere seg. Noen, de som hos produsenten har vokst med bladene over vann (for å unngå nettopp algevekst) vil etterhvert bytte ut bladene med nye som tåler å stå under vann. Eksempelvis amazonsverdplanter. Cryptocoryner vil ofte også la bladene smelte ned for så å komme med nye. Derfor er det rimelig å anta at algene lett vil få et overtak i startfasen, inntil plantene virkelig har etablert seg.

Prøv gjerne med kortere lystid.

Neste gang jeg skal kjøre inn et akvarium, (hvis jeg skal ha flere!) skal det gjøres uten planter for å se hvordan det virker.

Ellers ser det ut til at nitrifikasjonsprosessen er i god gjenge. Du har ammoniakk og har også fått skikkelig med nitritt, helt fint, bare fortsett.
Hold øye med pH, om den skulle synke til under 6, kan du sette til pH+, ellers vil prosessen stoppe opp. Bakteriene tåler dårlig pH under 6. Optimalt er rundt 8, men så snill mot dem behøver du ikke være.
Takk igjen 530!

Tar en pH måling i blant og foreløbig har det etter at jeg startet med Salmi holdt seg på 6.5+ så det ser bra ut.

Mhp planter så får vi se hva som skjer. Kjøper meg nok en ekstra forsyning med div hurtigvoksende når alt er klart for å sette inn fisk.

Ellers lurer jeg på å starte en omgang med Happy Life Algin Extra/Regular. Har lest en del om dette i forumet og det eneste negative jeg har sett er at det muligens har tatt livet av noen spesifikke fisk (Discus og Botia). Siden jeg ikke har noe fisk er jo ikke det noe problem

Prøver meg på å senke antall lystimer til 6.

Kommentarer og tips tas i mot med takk!
Ny måling:

Temp: 29 gr C
PH: bare litt over 5...
NH4: 0.5 mg/l
NO2: knallrødt så det er nok nærmere 10 mg/l
NO3: mellom 10 og 20 mg/l

Fortsatt en god del alger, men nå er det først og fremst blågrønnalger ser det ut til.

Nå har pH falt kraftig. Må gjøre noe med det imorgen...
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas Johansen
Reklame for plussmedlemskap