Lachvarium (side 3)

Ser bra ut. NH4-nedbrytingen er i full gang, ettersom du har bare 0,5, mens NO2 er svært høy. Stemmer med at nitrosomas som bryter ned NH4 formerer seg hurtigere enn nitrospirae som bryter ned NO2. Vil tippe at om en ukes tid er du temmelig nær målet, dersom du holder pH oppe. Som den nå er, stopper prosessen opp.

Morsomt å følge med på dette. Driver og kjører inn 530 literen min på nytt ettersom den de siste dagene har stått uten fisk. Flytting og for lite stell førte til at de siste sommerfuglciklidene døde. Tror at dt skal gå ganske kjapt denne gangen.
Har byttet 1/3 vann og pH er nå på ca 6.
Tilsatte Happy Life Carbo, Plant og Ferro samt noen rester med Aqua safe ved vannbytte. Tilsatte nå også ca 4ml Salmi.

Venter med målinger tili morgen.

Har også bestilt Happy Life Algin Regular og Extra for å se hvordan dette funker på algene. Har litt lyst til å kjøre en kur med dette før jeg har i fisk. Venter dermed antagelig til over nyttår før jeg går til anskaffelse av fisk.
Ny snegle i karet
Har dukket opp en ny snegle i karet. Selve sneglen er rød og huset er gjennomsiktig. Flott sak. Er det en rød posthornsnegle?
Ny måling:

pH: litt over 6
Temp: 28.5 gr C
NH4: 1.5 mg/l
NO2: 1-10 mg/l (knallrødt)
NO3: 5 mg/l
Målinger
Ved 19 tiden i dag:
pH: litt under 6
Temp: 29 gr C
NH4: mindre enn 0.05 mg/l
NO2: mindre enn 0.1 mg/l (!)
NO3: 5 mg/l

Nå ser det altså ut til at hele prosessen i filteret er i full gang! Antar at grunnen til at nitrat-nivået ikke er høyere enn det er, er at planter og alger spiser det opp...?

Vannbytte og kjemiske tilsetninger
Skiftet etter målingen 1/3 av vannet og startet Happy Life Algin Regular/Extra kur. Kjører denne ferdig før jeg setter i fisk. Fortsetter da i parallell Salmi tilsetning og tilsetter også plantenæring, jerntilskudd og carbo-tilskudd iht anbefalt dose. Dette er for så vidt et lite kjemisk eksperiment, men jeg har ikke funnet noe som skulle tilsi at dette kan bli et problem, så jeg prøver. Håper dette skal ta knekken på algene og forbedre planteveksten samt at det skal opprettholde bakteriefloraen i filteret.

Hadde da etter vannbytte i:
5 ml Happy Life Plant
5 ml Happy Life Ferro
2 ml Happy Life Carbo
6.25 ml Happy Life Algin Regular
6.25 ml Happy Life Algin Extra
5 ml Salmi

Fortsetter med Carbo daglig iht anbefalt dose. Måler ca annenhver dag og tilsetter salmi etter behov. Bytter vann og tilsetter Plant, Ferre og Algin-mixen ukentlig iht. anbefalt dose.
Måling
NH4: 1 mg/l
NO2: 0.5 mg/l
NO3: 5 mg/l
pH: litt under 6.0
NH4: mindre enn 0.05 mg/l
NO2: mindre enn 0.1 mg/l
NO3: 5 mg/l

Fylte på 4-5 ml Salmi.
Måling:

PH: 5.0
NH4: mindre enn 0.05 mg/l
NO2: mindre enn 0.1 mg/l
NO3: 5 mg/l

Må nok kjøpe meg et eller annet som kan få opp PH litt. Ellers ser det jo ganske bra ut. Kan nok egentlig sette inn fisk nå, men venter til Algin-kuren er over så jeg er sikker på at ikke den tar livet av noen fisk.

Bytter 1/3 av vannet nå og har oppi ny dose av Happy Life Plant, Ferro, Algin Regular og Algin Extra, samt den daglige dosen Carbo. Har også oppi 5ml Salmi til.

Måler igjen søndag.
Noraq ph/kh+
Måling:

Temp: 25.5 gr C
KH: 0 gr dGH
GH: 0 gr dKH
PH: 6.0 (eller kanskje så vidt under)
NH4 (Ammonium): 1.5 mg/l
NO2 (Nitrit): 1.0 mg/l
NO3 (Nitrat): 10.0 mg/l
PO4 (Fosfat): mindre enn 0.02 mg/l

Har kjøpt Noraq pH/KH+. Prøver meg med ca 1/2 måleskje for å se hva som skjer. (Doseringsanvisning: 1 måleskje per 100 liter vann for å øke KH med 5. 1/2 til 1 måleskje per 100 liter vann for å øke pH fra 5 til 7.) Regner med at jeg har ca 100 l vann i mitt 128 l akvarie med masse sand, røtter og stein.
Fint innredet kar, den typen røtter er også det jeg bruker, synes de er fine når de ruver litt i karet.

Typisk at prosessen stanser opp litt når pH synker under 6. Du er straks i mål.
Ph steg, men kh fortsatt 0, tips?
Målte pH og KH nå for å se om det har blitt noen endring og det har det:

pH: 6.8
KH: 0 gr dKH

Litt bekymra over at ikke KH øker. Dermed er det jo dårlig med buffer og fare for pH svingninger. Måler pH daglig framover for å se hvordan denne varierer. Antar den vil falle igjen ganske snart.

Om noen har noen tips i forhold til å få opp KH uten at pH øker så tas de imot med takk. Jeg ønsker å holde pH på ca 6.5 men minst mulig variasjon. Må jeg ha i mer pH/KH+ og i tillegg ha i pH senkende greier...? Skal ha i noe eikeblader igjen etter hvert, men spørs hvor mye det utgjør i pH senkning.
Ph på 8.5!!
Hadde oppi 5 ml Salmi.

PH er nå oppe på 8.5 og KH er oppe i 2 gr dKH. Antar dette er senvirkningen av dosen med pH/KH+ som jeg hadde oppi i forrigårs.

Siden jeg ikke har noe fisk oppi så lar jeg det være til i morgen og måler igjen da. Om det ikke stiger enda mer så lar jeg det være fram til fredag når jeg skal bytte vann uansett. Vil helst ikke sette igang vannbytte nå da jeg er midt i en Algin kur...
Ny måling i dag viser pH på 6.5 og KH på 0. Her svinger det.
I går bytta jeg 1/3 av vannet og hadde oppi ny dose av Happy Life Plant, Ferro, Algin Regular og Algin Extra, samt den daglige dosen Carbo. Hadde også oppi 5ml Salmi.

Målte pH nå og den er under 6... Hadde i litt pH/KH+ (litt under kvart mål). Får se hvordan det ser ut imorgen.

Hadde i dagsdosen med Carbo.

Oppi karet ser det ganske bra ut. Sneglene ser ut til å trives og det ser ut til at algene har roet seg noe. Er ikke like mye algevekst nå. Plantene ser også ut til å trives bedre. Spesielt Bacopaene, Cornutaene og Micranthemumene. Vallisneriaen er fortsatt pjuskete men det kommer en del nye småblader. Limnophilaene har fortsatt litt problemer med alger. De forskjellige Echinodorusene skjer det lite med. Ikke mye vekst, ikke så mye nye blader og litt brune flekker. De trenger nok noen sandsnegler og litt bunnlagsnæring, men jeg tror jeg venter med det til jeg er ferdig med algekuren og Salmi-innkjøringen. Japonicusen går det som det må gå med antagelig. Bladene blir gradvis brune. Tror nok ikke den holder så lenge.

Gjør en ny omfattende måling i morgen.
Innkjøring ferdigstilt
Måling:

pH: 6.8
Temp: 26 gr C
GH: 2 gr dGH
KH: 1 gr dKH
NH4: mindre enn 0.05 mg/l
NO2: mindre enn 0.1 mg/l
NO3: 10 mg/l
PO4: mindre enn 0.02 mg/l

Ikke noe Amoniakk eller Nitrit, men en god del nitrat, mao. Dvs. all Salmi som ble fyllt opp i forigårs er spist og fordøyd! Anser nå i praksis innkjøringen som ferdigstilt

Slutter å måle det meste framover og konsentrerer meg om pH og KH.

Fortsetter ukentlige doser med Happy Life Plant, Ferro, Algin Regular og Algin Extra, samt daglig dose Happy Life Carbo og en dose på ca 5 ml Salmi annenhver dag framover.

Holder på med det til jeg drar på juleferie og blir borte en uke. Tar opp igjen doseringen av Happy Life Plant, Ferro og Carbo, samt Salmi etter jul.

Etter nyttår blir det fisk!
Ca 4ml Salmi + dagsdose Carbo fyllt i.
Oppsummering av förjulsaktivitetene
17/12 bytta jeg vann og hadde oppi dosen med alle Happy Life greiene + 5ml Salmi.

20/12 hadde jeg oppi 5ml Salmi.

22/12 bytta jeg 1/3 vann og hadde oppi ny dose av alt (Happy Life + 5ml Salmi).

(+ daglig dose av Carbo fram t.o.m. 22/12.)

Målte litt pH innimellom og den faller jevnt og trutt. KH er stabilt 0. Typisk er det ca 6.2 etter vannbytte og ca 5.0 en uke etter, för nytt vannbytte. Har hatt oppi litt pH/KH+ et par ganger for å holde pH over 6. KH går ikke opp som fölge av dette.

Nå er jeg på ferie og det blir ikke gjort noe för jeg kommer hjem onsdag 29/12.

Hva som gjör at pH synker er uklart for meg. Alle eikeblader er fjernet så det er vel bare röttene igjen som jeg kan tenke meg kan väre synderne. Eller gjör algekuren og/eller salmien noe? Får se hva som skjer når jeg slutter med Salmi og algekur. Hvodan jeg skal klare å få på plass en skikelig KH som en buffer aner jeg ikke. Det er ihvertfall helt klart at pH/KH+ fungerer dårlig. Må se videre på dette etter ferien. Tips tas i mort med takk.

God jul!
Det er selve nitrifikasjonsprosessen som gjør at pH synker. Opplevd det samme hos meg under innkjøring av flere kar. Ser det kontinuerlig i et kar som står standby som karantenekar. Der vedlikeholder jeg filteret med daglige doser med 1-2 ml. Salmi. PH synker mellom hvert vannbytte eller mellom hver gang jeg har i pH/KH+. Finnes ikke noe i karet bortsett fra sand og noen få vanstelte planter som byttes når jeg luker i de andre. Vannet her er særdeles bløtt med KH og GH ca 2.

Jeg gidder ikke bytte vann ofte og resultatet er også at jeg har målt nitrat til 250. Det tålte plantene ikke og de visnet.

Når du slutter med Salmi og har i fisk, vil belastningen bli mindre og problemet vil høyst sannsynlig løse seg selv.

Står karet mange dager uten tilførsel av Salmi, risikerer du at bakteriefloraen er redusert, slik at du må bruke noen dager på å bygge den opp igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap