Lachvarium (side 6)

Fikk en haug med eplesnegler fra Geir i Spikkestad i dag og har hatt oppi 8 stykker i karet så får vi se hva de klarer å gjøre i kampen mot blågrønnalgene. Det er mye planter i karet nå men allikevel kommer blågrønnalgene tilbake. Har avskjermet akvariet så det ikke kommer til noe sollys, kjører 10 timer/døgn med lys (3x24W T5) og mater 1 gang om dagen og relativt liten porsjon. Bruker fortsatt std dose Happy Life Plant og Happy Life Ferro, samt Hapy Life Carbo i håp om at plantene skal klare å få overtaket.

Om ikke eplesneglene hjelper så får jeg begynne å eksperimentere med mindre plantenæring, mindre lys og mindre mat.

Har forøvrig også kjøpt meg en reol med 2x128l, så nå er det 3 kar i huset. Det ene i reolen er i gang og der havna resten av eplesneglene pluss alle plantene jeg fikk med meg. Begynner å se bra ut, men må kjøres inn skikkelig før jeg kan ha oppi noe fisk. Skal registrere karet og legge ut noen bilder etter hvert. Blir nok hjemmet til Apistogramma macmasteri hannen min, så får jeg se om jeg kan få tak i et par hunner til han.

Det andre karet skal alle Apistogramma alacrina yngelen bo i fram til de er solgt. Begynner å bli en del som er så stort nå at det kan selges Men dette er ikke igangsatt enda. Trenger litt utstyr.
Døde eplesnegler
I går plukka jeg ut alle de 8 eplesneglene og de var definitivt døde. De hang slapt ut av skallet og som jeg har lest meg til andre steder her på forumet så lukta de IKKE godt. Jeg har kjørt (og hadde i siste dose i går av) en Happy Life Algin Extra kur i 5 uker nå, så jeg tenker meg at det kan ha med dette å gjøre. I det andre karet som er helt nyoppstarta er nemlig fortsatt en haug av eplesnegler i live, selvom de er ganske sløve og inaktive. Skal prøve å gi dem litt spinat i morgen og se om de er interresserte.

Har også rydda ut all gaffelmosen fra hovedkaret da det var her i overflaten det samlet seg mest BGA. Nedover i karet ser det ikke så galt ut nå. Happy Life kuren har uten tvil stor effekt, men jeg er ikke sikker på at den klarer å ta helt knekken på alt og er redd det kommer til å blomstre opp igjen når kuren er over.

Et problem er at jeg skal på tre ukers ferie om en uke. Kommer da til å skjerme av karet for sollys og kutte ned til 2x24W T5 lys i 8 timer i stedet for 3x24W T5 lys i 10 timer. Og så blir det bare mating 1 eller 2 ganger i perioden. Så får vi se hvordan det ser ut når jeg kommer hjem.
De andre eplesneglene ser også livløse ut nå, men de beveger seg om jeg rører dem så de er nok i live. Lar de bare være i fred inntil videre så får vi se. Karet de er i er jo ikke innkjørt enda, så jeg får vel gi dem en sjanse til over sommerferien.

Var på Aquamanias og hentet en sirkulasjonspumpe og noen røtter i dag. Prøvde da å få med meg 2 Apistogramma macmasteri hunner også, men jeg er rimelig sikker på at jeg har endt opp med enda en hann til. Men den andre tror jeg faktisk er en hunn! Og den ser veldig macmasteri og mindre alacrina ut. Får bare vente og se til jeg får flyttet dem over i et av de nye karene.

Spennende det blir.
Bilder av nye kar
Nytt bilde av hovedkaret + bilder av de to nye:

United States of Alacrina:
[External Image]

Alacrinaenes barnehage:
[External Image]

Macasterimania:
[External Image]
Applaus applaus, de karene ble jeg ordentlig glad av å se på!
Utrulig flott kar! Fint sammensatt med planter og farger!
MVH Pål
Hjem fra ferie til 30 grader og alger
Fredag kveld kom jeg hjem fra 3 ukers ferie og i går fant jeg at karet i stua holdt i overkant av 30 grader og algene hadde nok en gang fått godt feste Alle fisker er i live etter 3 uker med mat kun 2 ganger.

De to karene i reolen nede i kjelleren derimot er 100% strøkne! Men der er det mørkt og det går bare reker og eplesnegler der så det er kanskje ikke så merkelig. Planteveksten har vært god. Eplesneglene i det nederste karet har virkelig våknet til liv igjen etter at jeg lenge trodde de var døde. Nå er det full aktivitet både på dem og rekene! I det øvre karet plukket jeg ut de siste eplesneglene i dag. Det var tomme skall og skall som det ramle gørr ut av så disse var definitivt døde. Og for en stank! Skal nå måle verdier i begge karene for å se om det er noen forskjell. En klar forskjell er at i det øvre karet er det kun filteret bak bakgrunnen og i det nederste er det i tillegg en Eheim Aquaball 2210. Det nederste har også stått noe lenger enn det øverste så det kan nok hende filtreringen fungerer en del bedre. Slimet på mopanirota er helt borte. Sikkert spist opp av snegler og reker.

Tilbake til stua. Karet har stått med noen sponplater foran og på siden så det har ikke vært mye sollys som har sluppet inn. Samtidig er det mindre varme som slipper ut og selv med varmekolben frakoblet så varmer jo lysrørene en god del, og temperaturen i stua blir også veldig høy om sommeren når man ikke lufter, så temperaturøkningen i karet er nok neppe til å unngå... Lysmessig har jeg hele veien kjørt med 3x24W T5 med gode reflektorer i dette 128 liters karet. Tanken er at jeg skal ha mye planter og dermed trenger jeg mye lys, men jeg begynner å lure litt på om jeg har tatt i for mye...

Det jeg har gjort i stua nå er å prøve å få av mest mulig BGA av plantene (selvom det er umulig å få av noe særlig fra de småbladete plantene). Deretter har jeg tatt ut steiner og røtter og skrubbet etter beste evne før jeg har slamsugd det jeg kan få opp av algerester. Til slutt byttet jeg halvparten av vannet og hadde oppi vanlig dose av Happy Life Plant, Ferro og Carbo, samt halv dose av Algin regular. Har også tatt av reflektorene fra to av rørene og dermed dempet lyset noe, samt senket belysningstiden til 9 timer (15-24). Mulig jeg slår av det ene røret framover også for å se om det har noen effekt. Til slutt har jeg hentet opp noe gulrotgress fra det ene karet nede i kjelleren for å se om det kan ta noe av næringen fra algene. Alt i alt ser det ganske greit ut nå selvom de småbladede plantene er ganske BGA-befengte.

Framover blir det skikkelig innkjøring med salmiakk i reolen og videre BGA bekjempelse. Jeg gir ikke opp!
Målinger i reolen (før oppstart av innkjøring med salmiakk)
Målinger:

Øverste karet i reolen, Alacrinaenes barnehage (eneste liv: planter og noen damsnegler):
Temp: 27
KH: 0
GH: 0
PH: mindre enn 6,0 (!)
NH4: mindre enn 0,05
NO2: 0,1
NO3: 1
PO4: mindre enn 0,02

Nederste kar i reolen, Macmasterimania (liv: planter, eplesnegler, sandsnegler, damsnegler og kirsebærreker):
Temp: 26
KH: 0
GH: 0
PH: 6,2
NH4: mindre enn 0,05
NO2: 0,1
NO3:
Du har sikkert allerede lest deg til at Sami-prosessen stopper opp når pH er veldig ikke rundt 7, men jeg minner deg på det uansett :o)
Salmi start
Har registrert dette med lav ph og salmi, men takk for påminnelsen Nå har jeg byttet halvparten av vannet i begge karene i reolen (antar det tar ph opp nærmere 7) og hatt oppi 5 ml salmi i det øverste og 2 ml i det nederste. Får måle resultatet i morgen.

Rakk ikke bytte noe vann i akvariet i stua i dag for å kjøle ned. Må ta det imorgen.
Målinger:

Øverste karet i reolen, Alacrinaenes barnehage (eneste liv: planter og noen damsnegler):
Temp: 27
KH: - (ikke målt, vet den er 0)
GH: - (ikke målt, vet den er 0)
PH: 6,6
NH4: 1 (Salmien er fortsatt amoniakk og har ikke blitt til NO2 eller NO3)
NO2: mindre enn 0,1
NO3: 1
PO4: mindre enn 0,02

Nederste kar i reolen, Macmasterimania (liv: planter, eplesnegler, sandsnegler, damsnegler og kirsebærreker):
Temp: 27
KH: - (ikke målt, vet den er 0)
GH: - (ikke målt, vet den er 0)
PH: 6,5
NH4: mindre enn 0,05
NO2: mindre enn 0,1
NO3: 2 (her fungerer prosessen og salmien har blitt tilNO2 som har blitt til NO3)
PO4: mindre enn 0,02

Fyller på 2ml salmi til i det nederste karet (selvom det er liv der) siden NH4 ikke er målbart.

PH bør nå være såpass at prosessen bør fungere, men den er fortsatt litt lav. Jeg putter oppi littegrann PH/KH+.
Nye målinger
Målinger i går kveld:

Øverste karet i reolen, Alacrinaenes barnehage (eneste liv: planter og noen damsnegler):
Temp: 27 (OK)
PH: 6,0 (lavt!)
NH4: 0,2 (litt høyt)
NO2: 0,1 (litt høyt)
NO3: 5 (lavt, men nærmer seg)
Prosessen er i gang, men ikke helt i mål. Den ser ut til å fungere til tross for lav PH!

Nederste kar i reolen, Macmasterimania (liv: planter, eplesnegler, sandsnegler, damsnegler og kirsebærreker):
Temp: 27 (OK)
PH: 6,8 (OK)
NH4: mindre enn 0,05 (lavt)
NO2: mindre enn 0,1 (lavt)
NO3: 3 (lavt, men i hvertfall noe)
For lave tall til å kunne si noe, men jeg tror dette fungerer tålelig nå etter ca 4 uker med snegler og reker og planter og litt salmi.

Hadde litt PH/KH+ i det øverste karet.

Ny måling av pH nå i dag viser 6.4 i det øverste og 6.4 i det nederste. Hopper litt opp og ned det her. Hadde i litt PH/KH+ i begge for å få det opp litt.

Målte også NH4 nå med resultat 0.1 i begge karene. (Litt rart med det nederste, iom. at det var lavere i går og jeg ikke har hatt i noe Salmi... men det blir jo matet og reker og snegler gjør jo noe med det. Kanskje det ikke er helt klart enda alikevel?)

Fyllte på med 5 ml Salmi i det øverste og 1 ml i det nederste. Måler PH/NH4/NO2/NO3 igjen i kveld.
Flotte kar!

Interessant å følge innkjøringen i de to karene. Hvis du har "liv" i karene, er det verd å huske at en økning i pH til over 7 medfører reduksjon i ammonium og økning i ammoniakk hvilket kan være skummelt for "livet".

Variasjon i verdier kan skyldes at testene ikke er 100% korrekte, spesielt fordi vi må tolke farger.
530
Flotte kar! Interessant å følge innkjøringen i de to karene. Hvis du har "liv" i karene, er det verd å huske at en økning i pH til over 7 medfører reduksjon i ammonium og økning i ammoniakk hvilket kan være skummelt for "livet". Variasjon i verdier kan skyldes at testene ikke er 100% korrekte, spesielt fordi vi må tolke farger.


Takk!

Ja, jeg er veldig forsiktig med salmien i karet hvor jeg har eplesneglene og rekene. Det andre karet er jeg ikke så redd for så der kjører jeg på!

Har også tenkt på at variasjonene kan ha flere forklaringer, bla. avlesning/tolkning, men også at dråpene ikke alltid er helt like, vannmengden ikke alltid er 100% lik, osv.

Rakk ikke måle i går kveld, men nye målinger i dag:

Øverste karet i reolen, Alacrinaenes barnehage (eneste liv: planter og noen damsnegler):
Temp: 27 (OK)
PH: 7,0 (OK)
NH4: 1,5 (høyt)
NO2: 0,5 (høyt!)
NO3: 5 (lavt)
PH er nå OK, og første del av prosessen har begynt å fungere (NH4 til NO2) men ikke andre (NO2 til NO3). Avventer og måler igjen imorgen. Har ikke oppi noe.

Nederste kar i reolen, Macmasterimania (liv: planter, eplesnegler, sandsnegler, damsnegler og kirsebærreker):
Temp: 27 (OK)
PH: 6,6 (bittelitt lavt)
NH4: mindre enn 0,05 (lavt)
NO2: mindre enn 0,1 (lavt)
NO3: 4 (lavt, men i hvertfall noe)
Her er det vanskelig å si om det er noen endring, men jeg synes NO3 målingen er bittelitt "mørkere" enn i går. Det er ihvertfall ikke noe NH4 eller NO2 og jeg hadde i 1 ml Salmi i går, så det burde være litt mer NO3. Har i 1 ml Salmi til.
Det nærmer seg!
Målte kun det øverste karet de to foregående dagene og holdt meg til NO2 og PH:

9/8: 1-10 NO2
10/8: 1-10 NO2, 6,0 PH. Hadde i en del PH/KH+. Målte også det nedre til ca 6,6 og hadde i litt PH/KH+ her også.

Nitriten har virkelig satt inn i det øverste karet!

Målte i dag:

Øverste karet i reolen, Alacrinaenes barnehage (eneste liv: planter og noen damsnegler):
Temp: 26 (OK)
PH: 6,4 (litt lavt)
NH4: mindre enn 0,05 (OK)
NO2: 0,5 (høyt)
NO3: 10 (høyt!)
PH er fortsatt litt lav, men NO2 er på vei ned og NO3 på vei opp! Siste fase er i gang! Har oppi litt PH/KH+ og et par ml Salmi. Antar dette karet er klart tidlig neste uke! Sneglene ser OK ut, planteveksten er god, men et par små stengler Limnophila Sessiliflora som jeg hentet ned fra oven likte seg ikke. De ble fort tynne og pistrete. Er nok et problem for dem med Salmien, den varierende og lave PHen og/eller det høye nitrit nivået tenker jeg. Ingen alger å se.

Nederste kar i reolen, Macmasterimania (liv: planter, eplesnegler, sandsnegler, damsnegler og kirsebærreker):
Temp: 26 (OK)
PH: 6,6 (bittelitt lavt)
NH4: mindre enn 0,05 (OK)
NO2: mindre enn 0,1 (OK)
NO3: 5 (litt lavt, men i hvertfall noe)
Jeg er fortsatt der at jeg tror dette karet fungerer bra, men tør ikke teste det skikkelig tøft pga. snegler og reker. Planteveksten i karet er formidabel. Sneglene er MEGET aktive og det har dukket opp massevis av små snegler på rota! Rekene ser også bra ut og mange har masse rogn. Veldig, veldig lite alger å spore.

Nær målet nå!

Nå kan jeg snarte flytte alt av fisk ned hit og restarte stuekaret som nå er sterkt plaget av blågrønnalger. Antar jeg hiver alt av planter som uansett er overgrodde av BGA, tar ut og skrubber alt av stein og røtter, slamsuger skikkelig, renser filteret forsiktig så filterbakteriene ikke tar kvelden mørkner karet helt og kjører en kur med Happy Life Algin Extra over 5 uker samtidig som jeg har i et par ml Salmi i uka for å fore filterbakteriene. Det brude vel ta knekken på skiten? Deretter blir det å hente planter fra de andre karene, skaffe noen nye og flytte opp noe fisk og kjøpe noe nye igjen. Skal prøve med noen Eplesnegler der igjen også.

Spennende tider
Godt prosjekt!

Tror jeg ville satt til Salmi litt oftere enn bare en gang i uka. Når bakteriene har brutt ned de 2 ml, går det noen dager før de får ny næring og en del av dem vil dø før neste dose. Ellers er jeg helt med på tankegangen din. Holdt selv "liv" i bakteriefloraen i noen 54 litere i en reol på denne måten, men ga 0,5 ml Salmi daglig i noen uker. Funket utmerket.
Nearly there! Enig med hr 530, har et lite nødfilter gående i en 20-litersbøtte, det får sånn ca 0,3 ml Salmi daglig. Var borte en snau uke, og nå er det litt på'an igjen oppi der...
Papillon bakgrunn innkjøpt
530
Tror jeg ville satt til Salmi litt oftere enn bare en gang i uka. Når bakteriene har brutt ned de 2 ml, går det noen dager før de får ny næring og en del av dem vil dø før neste dose.


Takk for tips 530! Høres lurt ut. Da blir det daglig tilsetting

Kjøpte forøvrig i dag en Papillon bakgrunn på 100x50cm som skal oppi ifm. restarten. (Webzoo har 40% på disse nå!) Skal bli moro! Må skjære til bakgrunnen, fjerne midtstaget i karet og silikonere fast bakgrunnen og greier... Har aldri prøvd å gjøre dette før... Tenker meg forøvrig å plassere filterinnsuget til mitt utvendige Eheim 2071 bak bakgrunnen og utblås bak der med en slange gjennom bakgrunnen og ut i karet. Varmekolben vil jeg også ha bak. Antar jeg lager hull m/rist i bakgrunnen nær bunnen, plassere varmekolben med bunnen ved hullet og plassere innsuget til filteret nær overflaten slik at vannet trekkes forbi varmekolben og opp og ut, og så utblås i andre enden ut i karet.
Ny måling
Øverste karet i reolen, Alacrinaenes barnehage (eneste liv: planter og noen damsnegler):
Temp: 25
KH: 0
GH: 0
PH: 6,6
NH4: mindre enn 0,05
NO2: mindre enn 0,1
NO3: 12
PO4: mindre enn 0,02

Nederste kar i reolen, Macmasterimania (liv: planter, eplesnegler, sandsnegler, damsnegler og kirsebærreker):
Temp: 25
KH: 0
GH: 0
PH: 6,8
NH4: mindre enn 0,05
NO2: mindre enn 0,1
NO3: 5
PO4: 0,4

Begge karene fungerer nå strålende (selvom det er mye PO4 i det nederste, og litt kaldt i begge), så jeg avslutter nå Salmi-metoden. Bytter nå halvparten av vannet i begge og har i normale doser Happy Life Plant, Ferro og Carbo. Fortsetter deretter min normale syklus med 1/3 bytte ukentlig. Siden det ikke er noe liv i det øverste fortsetter jeg med ca en halv ml Salmi om dagen der til jeg har hatt i noe levende. (Har flyttet opp 1 eplesnegle for å se hva som skjer. De døde jo ganske raskt i det karet sist gang jeg prøvde...)

For moro skyld målte jeg også i stueakvariet, United States of Alacrina (liv: masse fisk og planter) som er ganske hardt angrepet av BGA som sagt:
Temp: 28
KH: 2
GH: 3
PH: 7,2
NH4: mindre enn 0,05
NO2: mindre enn 0,1
NO3: mindre enn 0,5
PO4: mindre enn 0,02

Litt overrasket over at det er litt KH og GH her, og så er det litt høy PH... og bittelitt høy temperatur. Bytter en tredjedel vann her og har i normale doser Happy Life Plant, Ferro og Carbo. Prøver ögså å få matchet temperaturene i alle karene.

Får se hvordan verdiene er i morgen etter vannbyttet. Flytter nok ned all fisk denne uka
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap