Lachvarium (side 9)

Slikt er utrolig trist Lachris
Har hatt en slik opplevelse jeg også, noen år tilbake. Legg gjerne ut noen nærbilder av apistoene dine. Det er stor forskjell på disse to nevnte apistoene
Ja dette er skikkelig surt! Har akkurat kommet hjem selv, og har to syke VF hanner av ulike Apistoer. Apistogramma agazissii-hannen har jeg ikke sett i går/idag... Og panduro-hannen virker til å ha hvite kuler/søkk i venstre side på finne/gjelle. Meganedtur, føler med deg Lachris!

Simen
S i m e n
Ja dette er skikkelig surt! Har akkurat kommet hjem selv, og har to syke VF hanner av ulike Apistoer. Apistogramma agazissii-hannen har jeg ikke sett i går/idag... Og panduro-hannen virker til å ha hvite kuler/søkk i venstre side på finne/gjelle. Meganedtur, føler med deg Lachris! Simen


Ditto. Kjipt!
LOFFA
Slikt er utrolig trist Lachris Har hatt en slik opplevelse jeg også, noen år tilbake. Legg gjerne ut noen nærbilder av apistoene dine. Det er stor forskjell på disse to nevnte apistoene


Bilder kommer. Skal se om jeg rekker noe i morgen
Apistogramma bitaeniata? vf hann
Her er noen bilder på fisken jeg kjøpte som atahualpa, men som jeg er ganske sikker på at er bitaeniata. Noen som kan hjelpe med en definitiv identifikasjon? Evt. gi noe hint om hva dere tenker i ft. lokasjon? (Har ikke klart å få noe fra selger på dette...)
Iallefall er jeg temmelig trygg på at dette er en bitaeniata. Vedlagt finner du bilde av mitt par, dvs hua døde for noen dager siden....

Lokasjon på bitaeniata er ikke enkelt. Disse jeg har og hadde er fra Rio Tigre. Trygg på den lokasjonen da det er TomC som selv har fanget denne lokasjonen. Tror nok det finnes så mange lokasjoner at det går noe i surr

Du kunne jo hørt med TomC om han kunne plukke ut lokasjonen på mønster og farger
- og +
Ja, ja. Så var bitaeniata hannen død. Som jeg har nevnt i en annen tråd så ble han borte en dag samtidig som hunnen begynte å oppføre seg som om hun hadde et kull selvom jeg ikke kunne se noe yngel. 2 muligheter er foreslått: skinndrekig eller at hun har tatt ut yngelen før de har blitt frittsvømmende. Jeg vet ikke jeg. Merkelig var det i hvertfall. Jeg så hannen igjen et par ganger, men han var ikke seg selv. Bare gjemte seg. Og så lå han der død. Triste saker. Nå ser heller ikke hunnen helt topp ut.

Jeg har målt alt som kan måles i karet og alt ser fint ut. 26 grader, ph 6.4, GH/KH knapt målbart, ikke noe giftige stoffer. Burde være ideelt for Apistoer.

Jeg har noen alternative grunner:
- Hunnen har jaget han og stressa han ihjel. Hun ble veldig aggressiv og jagde alt hun så, men jeg kan ikke helt forstå at hun skal ha klart å ta knekken på hannen... Var ikke så vilt...
- Jeg bruker Rådasand i dette karet hvor det har vært en god del dødsfall, i motsetning til Biltema sand i et annet hvor jeg ikke har hatt noen dødsfall. Rådasanden er ikke like finkornet som Biltema sanden. Kan dette føre til skader på Apistoer tro? Noen som har erfaring med Rådasand og Apisto?
- Sykdom. Det har vært en del dødsfall i dette karet. Karet hadde 3 Otto og den siste gjenværende unge Apistogramma alacrinaen av eget oppdrett før biteniata paret ble satt inn i midten av juli var det vel. Alacrinaen død mens jeg var på ferie i begynnelsen av august. Jeg kjøpte en stim med 10 Copella arnoldi i slutten av august. 5 av disse døde i løpet av 1-2 uker. Samtidig kjøpte jeg 5 Otto til. Ottoene har overlevd. De gjenværende Copellaene og alle Ottoene ser ut til å ha det bra, men den gjenværende bitaeniata hunnen ser ikke helt topp ut. Jeg klarer ikke å kjenne igjen noen symptomer på noe sykdom. Fiskene blir bare slappe og så dør de.
- Et eller annet i vannet som jeg ikke kan måle. Kanskje jeg bør prøve meg med Aquasafe eller noe? Men det er det samme vannet som i de andre karene og der går det jo bra...

Vanskelig dette. Forslag mottas med takk.

På den positive siden har jeg i dag begynt å fylle på med fisk i karet som bel kokt av en varmekolbe i sommer. 4 stk Apistogramma, kjøpt som agassizi "Super yellow" Alenquer hos Aquamanias, er på plass. Når de farger litt ut kommer bilder. Så får vi se om arten er korrekt I karet skal det komme noen Ottoer og forhåpentligvis Nannostomus mortenthaleri når Aquamanias får dem inn om kort tid.
Selv synes jeg du har litt høy pH. Det ideelle skulle være rundt 5,5. Selv har jeg alle mine apistoer (14 arter) i pH rett under 5. Tittet litt i basen og der også står det 5,5.

Når det gjelder Rådasand har jeg ingen erfaring. Biltema, Jula og sand fra Lågen (Kongsberg) er hva jeg har i mine kar. Hvor vidt apistoer skal ta noen skade av Rådasand vet jeg ikke. Kan tilfeldigvis være noe i sanden de ikke tåler når dem "siler", uten at jeg vet det

Om hua har jaget hannen, burde det være en grunn til det. Kan jo være at det er yngel et eller annet sted i karet. Om det er det og hun har flyttet dem straks de klekket (som Tom nevnte) tar det noen dager før de er frittsvømmende.

Har selv opplevd at huer har klart å ta livet av hanner, og at huene kan bli SINTE, ja det har jeg stått å sett på.

Om du har misstanke til at det kan ha noe med sanden det du nå har opplevd, ville jeg byttet sand snarest
Aqua safe kunne være et forsøk, men bruker ikke dette selv. Ville heller hatt hyppigere vannbytter.

Som sagt, skulle du ikke få tak i en ny han, skal du få hente deg et par fra Rio Tigre her hos meg

Legger ved bilde av faren til mine ungfisk
Tusen takk for tilbudet igjen, Loffa Du skal ikke se bort fra at jeg benytter meg av det. Fantastisk flott fisk du har! Har fått tilbakemelding fra selger om at han bare har 3-4 stykker igjen så det spørs om jeg rekker å reise bort før det er tomt.

Tror du at PH på 6.4 er så pass høyt at det kan være dødelig? Jeg trodde at bare man ikke hadde for stor variasjon i PH så var det greit? Og hos meg er det ganske så stabilt rundt 6.5...

Ang. Aquasafe så tenker jeg egentlig på om det kan være et eller annet ikke målbart i springvannet her hos meg (dvs. hyppigere vannbytte vil gjøre vondt verre) som ikke er bra og som Aquasafe eller et eller annet middel kunne hjelpe meg med å få bort... I dag bytter jeg ukentlig 1/3 av vannet ca.
Hmmm... alltid merkelig når slike ting skjer. Jeg har rådasand i to Apistogramma-kar uten at det har vært problematisk. Jeg tror vel heller ikke at ph'n har gjort utslaget, da den har vært stabil som du sier. Mener muligens at litt for høy ph kan gi utslag på mangelfull lek eller eggklekking... men det er delvis egenerfaring og min mening. Ingen forskningsbasert greie, så er det sagt

Basselusker osv er ofte håpløst å finne ut av, så min greie er å benytte meg av kjente tips & rutiner; torvfiltrering og en real dose med catappa/eike-blad, solid karstørrelse og innredning med mange strukturer/gjemmeplasser og gode byttevannsrutiner. Så hvis du ikke benytter blad i karet, hadde jeg heller investert i dette enn aquasafe. Mulig man får tilsetningsstoffer som kan erstatte en del av dette for alt jeg vet...
Hvis dette også er prøvd ut, er det bare en ting å gjøre. CSI Asker 8)
I så fall tror jeg kanskje jeg fjerner Rådasanden fra listen over mistenkte.

Blader og torv er interressante tips.

Pr i dag er det ikke mye blader i karet. Har ikke noe mer igjen av eikebladene og tenkte jeg skulle avvente til høsten og ny innsankning før jeg forsynte karene med dette igjen. Jeg har brukt litt Catappa innimellom, men akkurat nå har jeg ikke noe igjen av det. Skal kjøpe og ha dette oppi så snart som mulig.

Torvfiltrering har jeg aldri bedrevet. Skal se om jeg kan finne litt ut av dette. Tips mottas med takk! Jeg har filtrering bak bakgrunnen (innsug nær bunnen av karet på ene siden, utblås i toppen av karet på den andre, med blåsvamp og "makaroni" baki der). Legger jeg bare torv baki der? Løst eller i en nettingpose eller noe? Bør man bruke noe spesielt eller kan man kjøpe på hagesenter? Osv. osv.

En annen ting: Jeg tar vannet rett fra krana uten mellomlagring. Noen som tror dette kan gi utslag i død? Jeg måler jo ikke noe kobber i vannet, men det kan jo være andre uhumskheter...
Jeg også bruker vannet rett fra krana (pumpa fra brønn) og har ingen mellomlagring av vannet med brusestein og kolbe.

Skal du ha bruk for det, og ønsker det, kan jeg sende deg eikeblader. Bruker det i alle mine kar her og det er tydelig at både voksne og yngler trives med det. Skjulesteder som eikeblader er MEGET populært.

Send meg i så fall adressen din på PM leifejohansen@gmail.com
Angående Eikeblad, kan man plukke det selv nå og tørke dem i ovnen, eller må man vente til de selvtørker i flere måneder?
Erlend
Angående Eikeblad, kan man plukke det selv nå og tørke dem i ovnen, eller må man vente til de selvtørker i flere måneder?



Eikeblader må plukkes når de er brune, IKKE grønne, for så å tørke dem. Legg de gjerne bare utover en avis eller lignende og la dem tørke. Tørking i ovn har jeg selv ingen erfaring med.... eller om
Torvfiltrering benytter jeg får å få vannet ned i ønsket ph. Samtidig mener jeg det kommer en masse deilige humus-stoffer mm i vannet som er gunstig for Apistoene... Se på innlegg nr.459 (fra TomC) på min tråd. Mine Apistogramma atahualpas foreldre ble fanget i Rio Itaya i et vann med ph på 3.80!!! Da kreves det tiltak.

Sjekk ut innlegg nr. 10 i denna tråden angående eikeblad!!! Fornøyelig lesning

Simen
Og i går døde hunnen også

Kjipt.

Copella arnoldiene og Otocincluesene som går i samme kar ser friske og fine ut. Får la det kjøre en stund og se hvordan det går med dem før jeg setter inn et nytt par Apisto der.

Forøvrig fant jeg litt eikeblader og et Catappa blad innerst i skapet. Fordelte dette i ex-bitaeniata karet og agassizi alenquer karet.
Et utrolig flott par som virkelig er trist at du har mistet Lachris... Nedturer er et virkelig herk. Måtte det komme noe inn som veier opp for det triste tapet!

S
Har lest om torv i alle trådene vi følger, løsningen heter TiurTorv, og nå er det off season så jeg kjører et forsøk på Spaghnum uten gjødsel fra Bauhaus. Linklut eller putevar eller strømpebukse eller litt av alt er greia for å unngå kaffevann...

Tips for å finne det du leter etter i Apistofolkets tråder: Søk på tråd-id mellomrom det du lurer på - virker også når du har glemt det lure du fant ut og skrev i din egen tråd

Nei det ble uforståelig selv for meg som vet hva jeg tenkte - lete etter torvfiltrering i Simens tråd er søke på

67851 torvfiltrering

Eller noe annet klokt han har drevet med som du vagt husker. Skal du finne ut noe lurt du nesten er sikker på at Loffa har skrevet er det helt nødvendig å minisere mest mulig, flere tusen poster er gøy lesning det, men da har man jo glemt hva man egentlig lurte på. Selv bruker jeg det en hel masse for å finne igjen ting jeg helt har glemt i min egen tråd
LOFFA
Som sagt, skulle du ikke få tak i en ny han, skal du få hente deg et par fra Rio Tigre her hos meg


Nå som hunnen min også er borte så er jeg etter hvert interressert i å få tak i et nytt par. Tror jeg vil vente en stund for å se at de andre innvånerne har det bra, og for å få ned PH med torv. Om tilbudet fortsatt står ved lag om en måneds tid så hadde det vært hyggelig å ta en tur innom deg. Sender deg en PM etter hvert
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap