Hva gjør man når det blir altfor mye guppy?

Jeg har et overbefolkningseksperiment gående. I et akvarium på 110 liter har to voksne guppyhunner sluppet yngel i flere omganger. Når alle vokser opp blir det trangt og dårlig vannkvalitet. Hva gjør man?

Jeg har med viten og vilje innredet akvariet med både javamose og hornblad slik at noen yngel skulle vokse opp, og at 8-åringen min skulle lære om naturen og livet til fisk. Nå er hele prosjektet på vei til å bli noe annet enn det jeg tenkte. Av mine 6 innkjøpte voksne guppyer døde 4, og deretter slapp disse to gjenlevende hunnene masse yngel. Jeg tipper det er over 25 yngel til sammen, og har begynt å lure på framtiden for akvariet. Regner med at 25 guppy i 110 liter er nok..

Selvfølgelig kan jeg gi bort guppyer om noen vil ha - og når jeg føler det er nødvendig for trivselen til de gjenværende. Jenta vil ha flere, og større akvarier.
Andre gode råd? Jeg lurer på hva dere andre har gjort...
Jeg hadde omtrent samme problemet som deg. To hunner og en hann førte til umasse avkom selv med en del "rovfisk" i karet. Jeg liker ikke å kvitte meg med fisk som først er kommet i hus så jeg fordelte rett og slett guppyene i to kar, ett med hunner og ett med hanner. De er nå alle falt fra pga sykdom og/eller alder. Skal aldri ha levendefødere igjen :b
her er det helt omvendt. Guppyer dør, samme med yngel. Må til stadighet kjøpe nye. Gir snart opp hele guppyn. Rare er at rekene storkoser seg i samme karr:p lurer på hva jeg gjør galt. Hm.
Da avventer jeg situasjonen. rett og slett!
Det var i alle fall populært med yngel da de voksne falt fra, for 8-åringen sin del. Jeg fikk tips om å ha bare guppy i akvariet, og det ser i alle fall ut til at det fungerer etter "survival of the fittest" i dette akvariet.

Og hun som har fiskene på rommet sitt er oppriktig glad i de. Spørs hvor lenge det varer. Registrerer at ingen foreslår at jeg umiddelbart bør kjøpe større akvarium..
... og hos meg er det relativt i balanse. Mange yngel fødes, mange dør (blir spist?), noen vokser opp, og noen voksne dør i ny og ne.

Jeg synes det høres ut som du har et perfekt opplæringsmiljø til 8-åringen, som du sier ... Survival of the fittest.

I tillegg så tror jeg overlevelsesprosenten henger nøye sammen med hvor mye man mater. Så man styrer "antallet" litt selv! Og jeg synes IKKE 25 yngel i 110 liter er mye. Det er plass til mye mer!

Vær litt obs på vann-verdiene og filterkapasiteten. Ofte så mates det mye når man har yngel (det er jo gøy, og man vil ofte at de skal overleve!), og det kan medføre mye "avfallsprodukter". Med liten filterkapasitet, så kan nitritten komme snikende.
Jeg har hatt over ca30 i det der 70literskaret man fikk på europris over en rimelig lang peiode uten problem, selv med originalpumpa. Har fordelt dem nå på 3 akvarier. Samla alle hannene i et 55liters og plaska de største gravide i et 110l sammen med noen andre fisk. Guppy trenger vel egentlig 2 om ikke 3 karr vil jeg tro
jeg mater dem førøvrig aldri med mere enn de klarer å spise på under 1 min.
jeg har en 180 juwel med guppy. Har tilsammen 25 stk oppi der nå tror jeg. Om ikke fler har krepert siste timen:p sammens med di går det 15 ancistrus yngel og 8 reker. er et slags innebygd filter som fulgte med, i tillegg har jeg stappa oppi et ekstra innvendig filter. Forer middels vil jeg tro. Noen som har anelse på why kun guppyene stryker med?? Ville tro rekene ville tatt kvelden først om det var vannet? Guppyne blir liksom liggende på bunnen til di dævver.
Tidligere var guppy regnet som en ganske hardfør fisk, men i de seneste årene så virker det som de er blitt veldig skjøre.

Jeg har ikke funnet noen kilder som helt sikkert kan si årsaken til dette, men det spekuleres i at utstrakt avl for å få frem spesielle finner og farger kan ha svekket arten. Det kjøres antagelig linjeavl/innavl for å få dette til og dette begrenser genmangfoldet med økt sjanse for at arvelige sykdommer slår ut. Muligens blir de kjørt hardt med medisiner der de avles også. I tillegg så har veldig mange parasitter ved innkjøp, innvoldsorm som Camallanus og bendelorm er temmelig vanlig. Det samme er Gyrodactylus. Man kan lese mer om disse i artikkelsamlingas sykdomsartikkel om man er interessert.

De som har størst hell med å holde guppy ser ut til å være de som greier å holde sine stammer friske over tid og kan velge de friskeste individene i videre avl. Det finnes også mange med spesiell interesse for guppy og som dretter her i Norge. Bor man slik til at man har slike entusiaster i nærheten er det nok mulig å få tak i flotte guppy som også lever lenge.
Det samme som morfar gjorde med katteungene som ikke kunne bli gitt bort? Er ikke det ganske naturlig? Min erfaring er at gratisinnonsene her på siden hjelper deg å bli kvitt mye, men. Hvis alle elefantbarn hadde overlevd barndommen hadde jorden blitt dekket av elefanter innen ganske få år, så....
Jeg har 30-40 malawi-yngel gående i 120 liter til de er større enn voksne guppyer uten at jeg får problemer med nitrit, så jeg er enig i at 25 i 110 liter er ingenting. Sørg for god filterkapasitet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap