Hva er galt med min guppy?

Hei ;o)))
Jeg har en hun-guppy som oppfører seg merkelig rart....hun svømmer rundt og rundt i vannoverflaten med munnen åpen. Hun viser liten/ingen interesse for mat....Jeg kan ikke se at hun har noen form for utslett/hvite prikker noen stedder på fisken. Hun har ingen oppsvulmet mage, eller avføring som henger ut av endetarmsåpningen.
Hvordan går det med fisken din?
Det er vanskelig å si hva som kan feile den, men det første man vanligvis tenker på når fisk virker syke, er nitrittforgiftning, men da er gjerne fler enn en fisk syk. For høyt innhold av nitritt i vannet forgifter fisken på den måten at blodets evne til å ta opp oksygen blir hemmet, og fisken dør. Hvis du ikke har dråpetester så du kan få sjekket nitrittinnholdet i akvarievannet, så skift endel av vannet (ca 30-40 %) og se om det hjelper.
Selvsagt kan det være andre årsaker til syk fisk, men et vannbytte er alltid en fin førstehjelp.
Hei hei.
Jeg har testet vannet med strips flere ganger,og det gir ingen utslag på nitritt. Det eneste den gir utslag på,er at ph'n er litt lav. Men jeg har gjennomført vannbytte jevnlig, 1 gang i uken. Har da skiftet omtrent 1/3, og brukt AquaSafe når jeg har tilsatt det nye vannet. Jeg har også sjekket at temperaturen har vært stort sett lik i det nye og det gamle vannet. Vannet i karet ligger stabilt på ca 25 grader. I tillegg til guppyene, har jeg neontetra og maller.....er ikke sikker på hva mallene heter,men tror det er av de mest vanlige(mørke i fargen med flekker/prikker) Alle de andre fiskene og mallene er aktive og fine i vannet. De spiser og svømmer rundt som normalt.
Som du kanskje skjønner så er jeg helt fersk i akvarieverden,så det er nok veldig mange feil jeg både gjør og har gjort. Så jeg setter veldig stor pris på tilbakemeldingen;o)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap