Kuhlii ål svømmer sakte rundt i karet
Jeg har 6 Pangio kuhlii, og de har jeg hatt i ett par uker nå, kanskje tre. de har holdt seg på bånn og oppført seg helt normalt. De gjør det fortsatt, bortsett fra en.
en kuhlii driver og svømmer sakte i midten av karet, og noen ganger i toppen. den svømmer relativt 'sakte' synes jeg, og den virker veldig slapp. den har svømt slik i en og en halv time nå. den blir ikke redd når jeg tar av toppglasset slik som de andre blir, og den er nesten ikke redd for hånda mi i det hele tatt.
Den har bare vært sånn i dag, har aldri sett den slik før. de andre 5 lever helt vanlig, og koser seg i sanden og slikt.
de gjemmer seg når det er lys, men den ene surrer rundt så høyt i karet for seg selv.
er det noe farlig? noe jeg burde gjøre?
skal sies at jeg satt inn en bedre pumpe i går, for den gamle begynner å bli sliten. Har begge to oppi, så det blir såklart en del mer sirkulasjon + strøm (men dette liker vel kuhliier??)
75 L kar med Fluval 3+
en kuhlii driver og svømmer sakte i midten av karet, og noen ganger i toppen. den svømmer relativt 'sakte' synes jeg, og den virker veldig slapp. den har svømt slik i en og en halv time nå. den blir ikke redd når jeg tar av toppglasset slik som de andre blir, og den er nesten ikke redd for hånda mi i det hele tatt.
Den har bare vært sånn i dag, har aldri sett den slik før. de andre 5 lever helt vanlig, og koser seg i sanden og slikt.
de gjemmer seg når det er lys, men den ene surrer rundt så høyt i karet for seg selv.
er det noe farlig? noe jeg burde gjøre?
skal sies at jeg satt inn en bedre pumpe i går, for den gamle begynner å bli sliten. Har begge to oppi, så det blir såklart en del mer sirkulasjon + strøm (men dette liker vel kuhliier??)
75 L kar med Fluval 3+
Postet 02.11.10 kl 09:41
Endret: 02.11.10 kl 09:44
Hvis ikke de andre kuhliiene oppfører seg som dette er det nok bare denne som er et svakt eksemplar. Man må regne med litt "svinn", ikke alle som er like sterke og lever opp.
Men siden denne kuhliien har oppført seg sånn kun i kort tid ville jeg fulgt opp de andre, kan jo hende den ene er først ut med signaler om at det er noe galt. Vannbytte er alltid lurt hvis man har mistanke om noe galt
Men siden denne kuhliien har oppført seg sånn kun i kort tid ville jeg fulgt opp de andre, kan jo hende den ene er først ut med signaler om at det er noe galt. Vannbytte er alltid lurt hvis man har mistanke om noe galt
Postet 02.11.10 kl 09:46
Nå har jeg sjekket PH, den er helt vanlig. rundt 7. Nitritt tester har jeg ikke, men jeg kan ikke ha nitritt, for da hadde vel hele kuhlii gjengen merket det, l-144 ynglene og ihvertfall rekene.
prøvd å bytte vann, skrudd av fluval 3+ som gir mye strøm, så bare den minste pumpa går. foret, i tilfelle den har fått for lite næring. den lå på siden to ganger istad, så jeg tror nok jeg snart må si farvell til den stakkaren.
prøvd å bytte vann, skrudd av fluval 3+ som gir mye strøm, så bare den minste pumpa går. foret, i tilfelle den har fått for lite næring. den lå på siden to ganger istad, så jeg tror nok jeg snart må si farvell til den stakkaren.
Postet 02.11.10 kl 10:12
Postet 02.11.10 kl 10:25
Postet 02.11.10 kl 10:30
Postet 02.11.10 kl 10:35
Postet 02.11.10 kl 16:46
Jeg har hatt en gammel pumpe som går i 75 literen en veldig lang stund, så denne har vært innkjørt. Jeg har latt denne stå i, samtidig som jeg satt i fluval 3+ i går. da tenkte jeg å la den innkjøre i karet, for så og ta ut den gamle pumpa mi når 3+ er ferdig innkjørt. både den gamle og den nye er i karet.
Postet 02.11.10 kl 17:08
Endret: 02.11.10 kl 17:09