Kan vi bruke røtter fra naturen i karet?

Kan vi gå i skogen og bruke trerøtter som har stått lenge og har mistet barken hvis vi koker disse før bruk?

Er det noe treslag vi skal unngå i såfall, eller kan alt brukes så lenge det er tørt/dødt?

Hvordan "koker" vi de røttene vi ikke får plass til i kjele?

Noen med erfaringer her?

Tips og råd mottas med takk
De bør bare brukes hvis de har stått lenge under vann. Ellers vil de ikke synke, man vet ikke hvor godt de tåler vann, og det kan være giftstoffer i dem som kan lekke ut. Har de stått under rennende vann i noen år, bør de være ganske sikre.
Jeg bruker endel røtter jeg finner ute. Selv pleier jeg å lete etter røtter langs oppdemmede vann, der varierer vannstanden endel. Så når det er lite vann så finner jeg gjerne flotte røtter i slammet langs bredden av innsjøen. Disse røttene har da ligget under vann i årevis og ser naturlige og fine ut i karet. Jeg vasker og skrubber de godt med en bøste men koker de ikke. NB dette er gamle røtter som ikke har vært levende på mange år. Ikke bruk friskt treverk da disse kan gi mye bakterievekst/ råtner etc. Vær oppmerksom på at det kan ta tid før røttene synker hvis de ikke har vært under vann eller hvis du har de over vann noen dager. Det tar gjerne 3 uker før de synker av seg selv. Jeg pleier å tynge de ned med noen steiner i akvariet eller legge de i en egen tønne sånn at de tar til seg vann nok til å synke selv.

Jeg har ikke målt noen forandring i vannkvaliteten ved å bruke røtter fra innsjøene.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap