- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Plexiglass topp til akvarie 100 kr. i bergen
Plexiglass topp til akvarie 100 kr. i bergen
For de som har behov tilbyr glassbjerget.no (Kanalveien 88 i Bergen)
Plexiplater til gode priser.
Eksemplet her på 100 kr er til et 30 * 60 akvastabil karr (de helt riktige målene vil være noe mindre)
Platen er 4 mm som vil gjøre at toppen platen vil gå i ett med aliminiumsprofilen.
Kostnaden for større kar vil sikkert være noe mer, men tror ikke dette vil være så stor forskjell.
De var raske til å svare.
Plexiplater til gode priser.
Eksemplet her på 100 kr er til et 30 * 60 akvastabil karr (de helt riktige målene vil være noe mindre)
Platen er 4 mm som vil gjøre at toppen platen vil gå i ett med aliminiumsprofilen.
Kostnaden for større kar vil sikkert være noe mer, men tror ikke dette vil være så stor forskjell.
De var raske til å svare.
Postet 04.11.10 kl 14:11
Postet 04.11.10 kl 18:57
LisbethHvorfor vil man ha plexiglass mellom lyset og akvariet egentlig? Jeg ser for meg at plexiglass både buer seg og blir ripete/grått etterhvert og ikke slipper inn alt lyset fra armaturen over...
For dem som ikke har heldekkende armatur, eller lys hengende over så er plexiglass ganske nødvendig... Jeg har ett karr på 120liter uten topp, og vannet fordamper med mange liter i uken. Helt essensielt å ha plexiglass på det, da vanlig glass vil bli tungt og uhåndterlig oppå ett så stort karr uten å dele det i flere seksjoner.
Postet 04.11.10 kl 19:53
Hei
Vil nok anbefale deg glass i steden, del det opp... Vi har er kar på 280 liter, og har delt glasset i to...
Plexiglass vil vare mykt, og etter hvert bøye seg litt,når det står med vekt, samt varme oppå, pluss at det jo starter å få riper umiddelbart..... det er ikke så mye riper du skal ha, før betydelig mindre lys slipper igjenom plexiglasset
Vil nok anbefale deg glass i steden, del det opp... Vi har er kar på 280 liter, og har delt glasset i to...
Plexiglass vil vare mykt, og etter hvert bøye seg litt,når det står med vekt, samt varme oppå, pluss at det jo starter å få riper umiddelbart..... det er ikke så mye riper du skal ha, før betydelig mindre lys slipper igjenom plexiglasset
Postet 04.11.10 kl 20:11
Teite meg... .hehe
Var så opphengt i å sjekke med glassmester om plexiglass at jeg helt glemte at tilbudet fra glassmester var på 4mm. glass.
Plexi vurderte jeg ettersom jeg har små barn og et karr som står lavt under trappa.
Men går nok for glass ja.
Plexi vurderte jeg ettersom jeg har små barn og et karr som står lavt under trappa.
Men går nok for glass ja.
Postet 04.11.10 kl 23:00
Glass på 120 */- karr
Hei!
Jeg har glass på min akvastabil 128 liter. Her fungerer det utmerket. 4mm. glass går akkurat i kant med aluminiums profilen.
Synes heller ikke det er veldig tungt, men man må så klart være forsiktig med det.
Vurderte faktisk å teste ut en plexiplate. med arbeidslys montert direkte på platen.
ARBEIDSLAMPE
Må først se lampen men over 8000 lumen uten markant varmeutvikling på 90W
til 799,- er veldig billig. Disse lampene er ment å bruke ute såvell som inne, så de er tette og vil tåle det som er av vanndamp selv uten dekkglass/plexiglass.
Med plexi kan man enkelt lage hengsler til plate i bakkant.
Hadde vært greit om jeg bare kunne vippe opp plate og armatur
Jeg har glass på min akvastabil 128 liter. Her fungerer det utmerket. 4mm. glass går akkurat i kant med aluminiums profilen.
Synes heller ikke det er veldig tungt, men man må så klart være forsiktig med det.
Vurderte faktisk å teste ut en plexiplate. med arbeidslys montert direkte på platen.
ARBEIDSLAMPE
Må først se lampen men over 8000 lumen uten markant varmeutvikling på 90W
til 799,- er veldig billig. Disse lampene er ment å bruke ute såvell som inne, så de er tette og vil tåle det som er av vanndamp selv uten dekkglass/plexiglass.
Med plexi kan man enkelt lage hengsler til plate i bakkant.
Hadde vært greit om jeg bare kunne vippe opp plate og armatur
Postet 04.11.10 kl 23:16
Vegard UlsetHei Vil nok anbefale deg glass i steden, del det opp... Vi har er kar på 280 liter, og har delt glasset i to... Plexiglass vil vare mykt, og etter hvert bøye seg litt,når det står med vekt, samt varme oppå, pluss at det jo starter å få riper umiddelbart..... det er ikke så mye riper du skal ha, før betydelig mindre lys slipper igjenom plexiglasset
Enig at det vil komme riper i plexi, men jeg vurderer å montere lys direkte på platen med aliminiumsbolter og silikon. Arbeidslyset skulle heller ikke generere noe varme.
Eneste grunnen til at jeg vurderer plexi er at jeg redd 3 åringen min kommer til å klare å knuser toppen. Karre er plassert under trappa og relativt lavt.
Man kan også eksprimitere litt med plexi da det er lett å jobbe med dette.
Jeg har lyst å forsøke montere en lampe rett på glasset samt hengsler til plate i bakkant. Da kan jeg bare vippe hele greia opp.
Postet 04.11.10 kl 23:23
Gard SchulhusEneste grunnen til at jeg vurderer plexi er at jeg redd 3 åringen min kommer til å klare å knuser toppen. Karre er plassert under trappa og relativt lavt.
Hvor voldsom er denne treåringen? Hvis du er redd for at glass skal knuses så er jo ellers hele karet av glass.. værre om ungen slår inn en side på akvariet enn toppen liksom?
Postet 04.11.10 kl 23:30
Lisbeth[QUOTE=Gard Schulhus]Eneste grunnen til at jeg vurderer plexi er at jeg redd 3 åringen min kommer til å klare å knuser toppen. Karre er plassert under trappa og relativt lavt.
Hvor voldsom er denne treåringen? Hvis du er redd for at glass skal knuses så er jo ellers hele karet av glass.. værre om ungen slår inn en side på akvariet enn toppen liksom?
Hun er "passe vill" , men det går nok bra. Sikkert jeg som krisemaximerer litt.
LAmpa skal jeg i alle fall prøve meg på. Mulig det er for sterkt lys, men da har jeg alltid mulighet til å bruke det som arbeidslys. Ser biltema fører andre modeller som har mindre lumen.
Postet 04.11.10 kl 23:36