- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Sverdplante mister fargen i bladene
Sverdplante mister fargen i bladene
Postet 04.11.10 kl 17:26
Inaktiv bruker
Det er kanskje litt enklere med en bilde?
Kanskje den visner, jeg har ikke noe erfaring med planter. Men kanskje du gjødsler litt for ofte?
Kanskje den visner, jeg har ikke noe erfaring med planter. Men kanskje du gjødsler litt for ofte?
Postet 04.11.10 kl 17:59
Postet 04.11.10 kl 21:17
Postet 04.11.10 kl 21:23
Postet 04.11.10 kl 22:09
Når du sier du gjødsler en gang i uken, så vil jeg tro at det bare er flytende.
Sverdplanter tar ikke opp noe særlig av flytende gjødsel. Det du burde invistere i er gjødsel i bunnlaget. Leirkuler er veldig bra(kan anbefale JBL sine gjødselkuler). Etter at jeg skafet dette til min sverdplante, som ikke ville vokse og bladene ble helt gjennomsiktige på, så vokste det plutselig som ugress. Den ble faktisk for stor for 180literen min, da den tok opp over halve akvariet:P
Sverdplanter tar ikke opp noe særlig av flytende gjødsel. Det du burde invistere i er gjødsel i bunnlaget. Leirkuler er veldig bra(kan anbefale JBL sine gjødselkuler). Etter at jeg skafet dette til min sverdplante, som ikke ville vokse og bladene ble helt gjennomsiktige på, så vokste det plutselig som ugress. Den ble faktisk for stor for 180literen min, da den tok opp over halve akvariet:P
Postet 04.11.10 kl 22:20
Postet 04.11.10 kl 22:28
Endret: 06.11.10 kl 19:04
Da jeg slet som maks og hadde vurdert å gi opp hele dritten, men skulle ta et siste forsøk så:
Tok jeg opp planten. Rev av de ødelagte bladene nede ved rota. Er best for da blir det finere, og jeg klippet røtterne ned slik at de var 2cm lange. Dette blir anbefalt for alle planter som skal plantes i akvariet, da planten ofte bruker altfor mye næring på røttene istedet for å sende det opp i stilken/bladene. Så la jeg ei gjødselkule ved roten der hvor jeg plantet sverdplanten på nytt.
PS: Måtte faktisk selge sverdplanten min siden den ble for stor. Syntes den måtte få komme til et godt hjem siden jeg hadde brukt så mye av min tid å frustrasjon på den, og at jeg til slutt fikk ei praktfull plante
Tok jeg opp planten. Rev av de ødelagte bladene nede ved rota. Er best for da blir det finere, og jeg klippet røtterne ned slik at de var 2cm lange. Dette blir anbefalt for alle planter som skal plantes i akvariet, da planten ofte bruker altfor mye næring på røttene istedet for å sende det opp i stilken/bladene. Så la jeg ei gjødselkule ved roten der hvor jeg plantet sverdplanten på nytt.
PS: Måtte faktisk selge sverdplanten min siden den ble for stor. Syntes den måtte få komme til et godt hjem siden jeg hadde brukt så mye av min tid å frustrasjon på den, og at jeg til slutt fikk ei praktfull plante
Postet 04.11.10 kl 22:35
Anders KasteTror neppe at du gjødsler for ofte er et problem. Det vil heller bare skape alger..
Det er veldig mange som tror at hvis man gjødsler for mye, blir det mye alger. Dette er feil. Ved å tilsette et kar med alger mer gjødsel, vil algene forsvinne.
Fordi når du gjødsler får plantene mer næring, vokser mer og dermed utkonkurerer det algene om næringsstoffene i vannet.
Algene tar opp hovedsakelig nitrat og fosfat mens plantene tar ALLE stoffene i gjødselen.
Så ved å gjødsle mer, forvinner algene, og dette har jeg testet ut i en 25 liter med mye skjeggalger.
Postet 06.11.10 kl 18:07
Postet 06.11.10 kl 18:56
Postet 06.11.10 kl 19:07