Eikeblader/løv og ph

Hei jeg har en ph på 8(er 8 i springvannet).
Vil gjerne ha den ned på rundt 6.5.
Hvor mye/mange eikblader må jeg ha oppi vannet da?
Har en eik rett ved siden av huset
Eikeløv

Jeg bruker endel eikeblad i mine kar . Jeg trodde egentlig at eikeløv anbefales netopp fordi det ikke påvirker vannkvaliteten i noe større grad motsetning til endel andre blad, men det er mulig jeg tar feil her. Kan ikke se at pH endrer seg noe pga eikeløv. Selv får kun litt mørkere vann, noe som passer bra i mitt kar. Skal du ha ned pH så ville jeg filtrert vannet over litt torv. Legg en finmasket pose med torv i pumpa så får du pH ned. Prøv deg fram på mengde av torv. Jeg bruker de kasserte nylonstrømpene til kona som "nett" til diverse pumpemateriale. Billigere enn å kjøpe pose i akvariejappa.
Eikeløv
hørt at noen som har erfaring med at eikeløv senker ph.
hmm..kanskje forskjell på bladene, men det ville jo være litt rart også.har hørt om torv også
Så da prøver jeg meg på det..og nylonstrømper var ikke dumt.
uansett..eikeløv er jo kjempe flott dekor, og fiskene mine elsket dem
Arriane
Hei jeg har en ph på 8(er 8 i springvannet). Vil gjerne ha den ned på rundt 6.5. Hvor mye/mange eikblader må jeg ha oppi vannet da?

Da må du bruke maaaaange, så mange at du ikke får plass til noe annet. Jeg er storforbruker av eike og cattapablader og i mine kar gir det null effekt på PH. Jeg har også kokt ekstrakt av det uten at det har gitt utslag heller. Men jeg bruker det likevel for de skiller ut stoffer som er gunstig for fiskene og sørger for humus i nedbrytninga, noe som er meget bra for bløtvannsfisk. Gir også fine gjemmesteder og ser naturlig ut

Jeg har også PH 8 i springvannet. Bruker alltid eikebarkekstrakt som jeg blander i bøttene før det helles i karene. Eikebarkekstrakten er veldig drøy. På en 10L bøtte bruker jeg 2,5 ml for å få PH fra 8 til 5,5
Eikebark
oii..så pass drøy!
kostet ikke mye for flaska heller
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap