Ominredning i karet mens det er vann i?

har kanskje tenkt til å bytte sand i akvariet mitt (63l).
Ettersom den sanden jeg allerede har er for hvit...
Men kan jeg ha vann i karet mens jeg heller sanden oppi?,eller må jeg tømme akvariet?

PS.funker Biltema sand??
Inaktiv bruker
Ville nok fjernet fisken midlertidig mens du bytter sanden, den virvles opp i finstøv som sirkulerer rundt i vannet. Ikke særlig godt for å fiske å ånde inn gjennom gjellene, vil jeg tro. La de gjerne gå i en tønne eller bøtte med en luftestein oppi imens. Skrur du av ev. innvendige pumper i karet mens du holder på, legger sanden seg raskere etterpå.

Biltema sand går fint, bare du passer å få tak i rette sorten - den som er merket for akvarie (søk her på AF etter artikkelnr, er utallige tråder om det her. Er også lurt å velge den grovkornede typen, det er to kornstørrelser. Den fineste pakker seg visstnok veldig. Har selv kun den grovkornede biltema sanden. Veldig fin på farge, praktisk og rimelig - ca. 60-70 kr. for 16 kg.
Et sålite kar er greiest å tømme for fisk og planter, ta vare på minst halvdelen av vannet. La pumpa fortsette å gå i dette, hvis mulig. Har du fiskene i ei bøtte så lar du både kolbe og pumpe stå på oppi bøtta.

Biltemasanden må være merket for akvariebruk. IKKE olivin-sand eller silikat!
Du kan ha vann i. Men jeg anbefaler å ta ut fisk og planter. Og som en i dette innlegget sa, ikke ta sand som ikke er egnet for akvariebruk!
Tilfeldig bekjentskap
© Torbjørn Nesse
Reklame for plussmedlemskap