Hvordan fange reker?

Jeg har ett 110 liters kar med x antall reker oppi.
Har nå tenkt å ta en skikkelig rengjøringssjau oppi der.
Noen som har noen gode tips til måter å fange flest mulig reker?
Vet jeg så en metode på youtube en gang for lenge siden, hvor de laget en rekefelle. Men finner ikke igjen denne nå.
Letteste er vel nesten å tømme alt av planter, røtter og slik også gå over med en hov på bunnen. Er hvertfall sånn jeg gjorde det når jeg tømte akvariet mitt sist.
Hva med å bruke en fødekasse som felle? Få fødekassen til å synke, så legger du litt tasty fôr i den.
Når det er mange reker der, så tar du en isboks, snur den opp ned - og fengsler rekene.

Snu alt på nytt igjen, så kan du ta ut rekene fra karet - i isboksen.

Fødekassen kan selvfølgelig være hvilken som helst kasse, av noe slag..
Hakasu
Letteste er vel nesten å tømme alt av planter, røtter og slik også gå over med en hov på bunnen. Er hvertfall sånn jeg gjorde det når jeg tømte akvariet mitt sist.

Jeg bruker også denne metoden. Når nesten alt vannet er borte tråler jeg bunnen med hiven
Jeg har lest et sted at noen brukte en flaske som felle, altså med lokkemat i. Samme prinsipp som ble beskrevet av Ronny-Andre, bare med flaske. Men jeg har tilgode å prøve å fange rekene mine, så jeg har ingen erfaring.
takker for alle svar.

Men hva er best som lokkemat a tro?
Ser liksom ingen grunn til at rekene skal hoppe over til maten jeg legger ut da det er grums og dritt overalt ellers som de spiser...?

:P
kansje det var denne du meinte? har ikke prøvt dette selv,men ser ut som det funker...
bare ha oppi litt reke fòr eller malle tabelett..
ahh.. akkurat den jeg mente Tusen takk... Får prøve dette inatt. Se hvordan det ser ut imorgen

Takker for alle kjappe svar....
Gi gjerne en lyd om hvordan den fungerer! Ellers har jeg forresten hørt at det går an å sile slammet for å forsikre seg om at ikke levende vesener går ut i avløpet. Men igjen, jeg har ikke prøvd det heller ut i praksis. Men kanskje om et år eller to, bøtte og melsikt her kommer jeg! Men jeg kommer nok til å prøve rekefellen først=D
Skal si ifra imorgen hvordan det gikk.
Har brukt håven å fanget flesteparten (76) :p Også har jeg satt ut rekefella som får stå over natten
hatch
Skal si ifra imorgen hvordan det gikk. Har brukt håven å fanget flesteparten (76) :p Også har jeg satt ut rekefella som får stå over natten:)

Håper det gikk greit med rekene i natt. En sånn felle er nok ikke ment å la ligge over natta. Du kan risikere at rekene kveles...
funket ikke noe særlig.. ingen reker i fella... Måtte ta resten med håv også:P
hehe.
Ikke alle rekene overlevde natten i bøtta desverre:\
Men de andre er nå tilbake i akvariet.
Reke felle
Har tenkt å forsøke med en "flaske felle" for å fange rekene mine.
Er det noen som har tips angående lokkemat?
Hva er den ultimate lokke maten for reker??
Min rekefelle er svært enkel:
Jeg setter nedi håven med litt mat oppi. Flytepellets er best for da blir det stort volum på håven. La stå.
Oversiden "rakes" så med en mindre håv for å ta de som sitter på oversiden. Håven tas opp og tømmes i egnet bøtte voila!. Bruker jeg flytepellets kan jeg nå gjenbruke lokkematen for hvis rekene ikke har noe annet sted å finne mat på vil de komme til hoven alle som en. (ja det er matrester i karet men det blir som knekkebrød vs Bagatell)
Når denne prosessen gjentas noen ganger får du ut mye reker. Vær obs på at fisk kan sette seg fast i håven, men reker kan være inne i håven i dagesvis uten at de oppfatter seg som fanget.

Hilsen Ola
ohr
Min rekefelle er svært enkel: Jeg setter nedi håven med litt mat oppi. Flytepellets er best for da blir det stort volum på håven. La stå. Oversiden "rakes" så med en mindre håv for å ta de som sitter på oversiden. Håven tas opp og tømmes i egnet bøtte voila!. Bruker jeg flytepellets kan jeg nå gjenbruke lokkematen for hvis rekene ikke har noe annet sted å finne mat på vil de komme til hoven alle som en. (ja det er matrester i karet men det blir som knekkebrød vs Bagatell) Når denne prosessen gjentas noen ganger får du ut mye reker. Vær obs på at fisk kan sette seg fast i håven, men reker kan være inne i håven i dagesvis uten at de oppfatter seg som fanget. Hilsen Ola

Hva slags for bruker du til rekene dine?
Type flyte pellets?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap