Praktbotia har et lite sår på hodet!! :o

Hjelpe meg, her i morges studerte jeg mine kjære små som jeg alltid gjør, og la merke til min store skrekk at en av mine Praktbotiaer har fått seg et lite sår, ser ut som om den har blitt skrapet opp av noe, på hodet sitt!!

Der er ingen tegn til aggresjon fra de andre fiskene, slørhaler, så jeg tviler på de kan har vært slem med min kjære lille hjerteknuser!

Den svømmer rundt og viser stor apetitt ved foring som vanlig, så tror ikke skaden har noen påvirkning på fiskens tilstand, men jeg lurer på, hva er den beste måten å la denne fiskens sår gro på? Det er ikke mer enn en skramme på 2 mm (litt hud som er revet til sides), men stort nok til at det vises på denne lille karen, han er ca 4 cm nå...så en gangske ung liten tass hehe!

Jeg har gått gjennom akvariet, å ser muligens én av hulene kan være for liten, så denne er utividet, men jeg trodde nå ikke de ville "sloss" seg inn i en hule som er for liten, når den tydelig skader seg selv, men...tydeligvis så har den det...

Leges denne fisken fort, eller sakte, jeg mener med tanke på at den kan bli så gammel som den kan...?

Kan jeg ha i litt Ectozon i vannet, for å forebygge værre skade, eller finnes der noen andre stoffer jeg kan ha i vannet for å være på den sikkre siden?

Jeg har dempet lyset i akvariet i dag, så der ikke er så veldig aktivitet hos de andre fiskene, sånn min lille botia får litt roligere omgivelser å heales i
I utgangspunktet så er rent vann det som leger sår best! Så bytt vann litt oftere i dagene fremover. Når det er sagt så er Praktbotia en skjell løs fisk som, etter min erfaring, er veldig motakelig for sykdom. Derfor anbefaler jeg deg å følge godt med fremover. Hvis du ser at det utvikler seg parasitt eller sopp i såret så må du bare starte medisinering for dette.

Lykke til!
Har du noen steiner som er skarpe feks sånne populære vulkansteiner (eller hva de heter, de er rødaktige)

Ellers syns jeg at cattapablader er geniale å bruke for å lege sår. Helt naturlig og ser til og med pent ut i karet
?mann
I utgangspunktet så er rent vann det som leger sår best! Så bytt vann litt oftere i dagene fremover. Når det er sagt så er Praktbotia en skjell løs fisk som, etter min erfaring, er veldig motakelig for sykdom. Derfor anbefaler jeg deg å følge godt med fremover. Hvis du ser at det utvikler seg parasitt eller sopp i såret så må du bare starte medisinering for dette. Lykke til!

Ja, det var det jeg også tenkte, så lenge denne rasen er skjelløs, så blir nok infeksjonsfaren større. Jeg bytter daglig nå frammover tenker jeg, så får jeg krysse fingrene for at mitt lille nurk overlever.

Jeg har Catappa blader i akvariet, men er det noe som er bedre, om der skulle oppstå parasitt eller sopp i såret?

Tusen Takk for rådene
Lisbeth
Har du noen steiner som er skarpe feks sånne populære vulkansteiner (eller hva de heter, de er rødaktige) Ellers syns jeg at cattapablader er geniale å bruke for å lege sår. Helt naturlig og ser til og med pent ut i karet :)

Nej, jeg har bare vanlige røtter, og kjøpte "fake"-huler som jeg har funnet hos div. dyrebutikker, til akvariet.

Ja, jeg har Catta blader, men også Ectozon, er det noe annet en kan bruke om der blir utbrudd?
Kurtien
Ja, jeg har Catta blader, men også Ectozon, er det noe annet en kan bruke om der blir utbrudd?

Da ville jeg prøvd med noen ferske cattapablader først. Mest sannsynlig trenger du ikke noe annet
det kan henne at den lille tassen din bare har vært litt uforsiktig og skadet seg selv. Det er oftee slike ting sjer, Min lille svarte kuleøye gullfisk har greid å brekke halen sin, jeg tror neppe den er i smerte... men det kan hende din fisk har litt ont
Lisbeth
[QUOTE=Kurtien] Ja, jeg har Catta blader, men også Ectozon, er det noe annet en kan bruke om der blir utbrudd?

Da ville jeg prøvd med noen ferske cattapablader først. Mest sannsynlig trenger du ikke noe annet

Ok, da fortsetter jeg med det frammover, men om det blir noe utbrudd, kan en bruke Aquafuran i så tilfelle, eller vil Ectozonen være et bedre tiltak? Jeg tenker med tanke på at Aquafuran er jo behjelpelig når fisken har mistet hud og/eller skjell og andre skader...hva tror du?
Margrethe Nilsen
det kan henne at den lille tassen din bare har vært litt uforsiktig og skadet seg selv. Det er oftee slike ting sjer, Min lille svarte kuleøye gullfisk har greid å brekke halen sin, jeg tror neppe den er i smerte... men det kan hende din fisk har litt ont

Oisann, ja se dét du, brukket halen, det var da veldig hehe! Håper det går bra med den

Mja, jeg tror nok den har det vondt, men er nok litt som meg (når jeg har skadet meg), den gjemmer smerten veldig godt! Så foreløpig har den kjempe appetitt, litt bleik er den blitt, men hvem gjør ikke det når en er syk? Jeg følger nå med med et ørneblikk på den, hver minste forandring skal ikke kunne gå még forbi hehe! :P

Jeg tar nå mine forholdsregler, og gjør alt jeg kan for at mitt lille nurk skal bli "Frisk som en fisk igjen" hehe!
ja, jeg ønsker deg lykketil å håper den lille tassen din ikke dør...
Jaaaa, min lille øyesten har overlevd, og vært "frisk som en fisk" over lengre tid nå, og såret har grodd uten noen synlige tegn på skade!!

Tusen Takk for mange gode råd, jeg er sikker på min lille har overlevd pga deg/dere!!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap