Hjemmelaget bakgrunn av kork!

Jeg har lenge lekt med tanken på å skaffe meg eller helst lage meg en 3D bakgrunn til 160 litern min. Så en dag fikk jeg øye på noen fine korkbiter i en dyrebutikk i Trondheim som jeg selvasgt da bare måtte ha. Jeg Begynte med og tømme hele karet slik at rutene kunne bli rene og tørre. Så var det bare å sette igang med å tilpasse de ulike delene. Brukte to deler med korkbark ca 50 cm høy og 30- 40 cm bred, pluss to deler flate korkplater. Dette kostet ca 450 kr til sammen. I tillegg måtte jeg selvsagt også ha Akvariesilikon. Denne kostet vel ca 130 kr. Jeg brukte en god del tid på å få bitene til å passe fint sammen på bakveggen. Jeg måtte også ta på hull til utblås å slike ting. Brukte så bøker til og holde det hele på plass i et par dager før jeg begynte å fylle karet med vann, sand, grus og planter igjen. Festet så noen planter til bakveggen. Satte i en stor fin rot jeg hadde og la opp tingene i karet slik jeg ville ha det. hee prosessen var tidskrevende men det var også svært morsomt. Legger her ut noen bilder av prosessen og det ferdige resultatet. Tenkte kanskje dette kunne gi inspirasjon til andre, eller i alle fall være til hjelp for andre som tenker på et slik prosjekt. Gi gjerne noen kommentarer
Inaktiv bruker
Fint
Dette så veldig bra ut. Vurderer å ha korkbakgrunn (i et paludarium) selv.
Stilig! Føler jeg trenger noe bakgrunn selv snart.. Men vet ikke om jeg vil ta så mye av plassen til 130 litern.. Den er liten nok fra før av, synes jeg.

Farger korken mye?
Kjempetøft Var det mye styr med å få tettet alle sprekker og hull, sånn at ikke fisk klarer å komme seg bak?
Tetting
Takk takk jeg fant ut at siden det blir såpass mye "tomrom" bak bakgrunnen enkelte steder så valgte jeg heller og lage ekstra store åpninger inn og ut slik at fiskene kan bruke disse stedene til og hjemme seg om de vil. Det har fungert helt perfekt. Fiskene tar seg av en til en tur bak der og slapper av ser det ut som Syns det var bedre og utnytte mest mulig av volumet i karet til plass til fiskene. i tillegg har jeg hørt at det kan være et volsomt arbeid og få tettet slik at fisk ikke skal kunne komme seg bak. det var også bedre fant jeg etterhvert ut i forhold til filtrering siden innsuget står bak der så må det nødvendigvis være nok strømning gjennom bakgrunnen til at pumpa får gjort jobben sin
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap