Dyr hobby? (side 2)

Ryddet "litt" i tråden, og ber alle lese det Geir har skrevet ovenfor.

brukte 600,- på et brukt akvarie med alt..
180,- på mat som sikkert holder godt over et halvt år til fiskene jeg har så du kan gjøre det veldig billig hvis du ikke er kravstor
elwaro
Hos meg spriker teorien din mot praksisen min. Jeg må definitivt bruke mer enn penger til for. Jeg må fornye testutstyret, filterinnhold, lysrør, fornye planter, erstatte fisk ved død(det skjer), plantegjødsel, jerntilsetning m.m. Men dette er kanskje bare hos meg?


Ikke bare du. Jeg gikk gjennom nettbanken min nylig, sjekket hver måned for det siste året og gjennomsnittlig hadde jeg brukt i overkant av 1000 kr. mnd. på akvariestæsj. Dette på 4 kar.
Det koster fort penger når alle lysrør (jeg må bytte 10 lysrør i året) skal byttes, filtermedie, måleutstyr og diverse man blir fristet til å kjøpe, bare må ha

Jeg syns i alle fall jeg har en ganske dyr hobby
Vi kan vel si det sånn at oppstarten er ikke billig omtrent uansett, men hvor mye penger man bruker i måneden etter det, er høyst individuelt iforhold til antall kar, hvordan type fisk osv.

Men det er måter å gjøre oppstarten rimeligere på også.. Jeg f.eks brukte rundt 5.000 kroner på å sette opp en 30L, også fant jeg ut at det var altfor lite. Siden jeg da hadde litt av hvert fra før, og hadde satt meg bedre inn i hvor man får tak i billig utstyr (rubrikk her og nettbutikker) fikk jeg opp et 85L i tillegg for under 1000-lappen. Med pumpe(ny utvendig) og kar(brukt), sand osv.. Har riktignok sikkert brukt en 1000-lapp på innredning, fisk og for senere, men dette kunne vært gjort billigere om jeg hadde funnet stein og røtter selv f.eks. Da byggde jeg også egen lystopp av en gammel ikea hylle og en 2x18w kjøkkenarmatur, siden det bare fulgte med dekkglass til det brukte akvariet. Siste tillegg til karet er en hjemmelaget kokosnøtthule til under 10kr fra ICA (ser bort ifra en haug med kwh til utkoking av farge fra nøtta :P)
Har et 160 L
Kar-700,- brukt
Pumpe - 350,-
Varmepumpe 200,-
Grus 79,-
Lampe 300,-
Diverse dekorasjon-150,-
Planter 150,-
Annet som PH tester-150
Mat-60-200,-
Fisk 500,-

160 Literen min kostet ca. 2500,- i oppstart. Men planter, Dekorasjoner og Fisk kjøper man jo etterhvert.
73 L. Maks 2000,-

Den nye 18 Litern min:
Akvariet
200,- brukt
grus-60,-
Pumpe og innebygd lys var med.
Fisk 300,-
Varmekolbe 150,-
Planter 50,-
Jeg har jo akvarier fra før så da har jeg jo dekorasjoner som jeg ikke bruker+ mat, ph tester og annet.

Men dette kostet ca. 760,-
Det er jo ikke noe serlig dyrt. Du kan jo bare ha sebra fisk foreks. de koster jo bare 10,-. Har sett venusfisk til 5,-. Det blir jo ikke så dyrt vis du har 15 sånne i et 18 L kar.

Pappa ha nettopp kjøpt et 380 L Nytt Det kostet 3500,-. Pluss fisk og utstyr til sikkert 3000,- Han kjøper bare dyre fisker, der har hann Scalare, Elefantfisk, Discus og Praktbotia Osv.
Hei

kan visst legge på noen kroner etter dagens bytur...

det blei 3 nye matall-pansermaller, 3 leopardpansermaller (ganske store), samt ei til, men ganske stor sugemalle med barter.... totalt 400 kr, samt ei p-bot igjen..... på 500 kr..... skulle være så human med fisken i kulda, og parkerte på en 10-minutters parkering..... de forran oss i køen på zoo brukte så tid..... så etter 17 min var vi ute igjen..... men for seint......
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap