Hvorfor må oscar og jack dempsey ha et akvarie på over 500l?

Hvorfor MÅ Oscar og Jack Dempsey ha et akvarie på over 500l?
Det er jo dumt at 2stk oscar MÅ ha et akvarie på minst 500l. De klarer seg fint i et 300-350!!.
Før at det er en fisk som blir meget stor.
Å før at en stor fisk skal trives må den ha mye plass.

Derfor.!
Samme som oss mennesker det..Hvorfor skal vi ha fleretasjers hus når vi kan klare oss fint i en liten hybel?
Robert
Samme som oss mennesker det..Hvorfor skal vi ha fleretasjers hus når vi kan klare oss fint i en liten hybel?



Robert: prøv du å bo på en hybel som er 1x1meter. jada..du kan bo dær. men du vil aldri trives.

Slik er det før fisk å som får før liten plass.
Christoffer Hovden
Hvorfor MÅ Oscar og Jack Dempsey ha et akvarie på over 500l?????????? Det er jo dumt at 2stk oscar MÅ ha et akvarie på minst 500l!!. De klarer seg fint i et 300-350!!.


Hvorfor spør du hvis du har svaret selv? Det er bare for å krangle.

(Ser du, nå gjorde jeg det samme som deg: Jeg stilte et spørsmål, og deretter så fantaserte jeg fram et svar selv, før du engang fikk sjansen til å svare. Irriterende, ikke sant? Fullstendig meningsløst, ikke sant? Håper du lærer noe av det.)
I tilegg til at de blir store er dette territorielle fisker, i likhet med de fleste andre amerikanske chiclider.
Det vil si at de trenger et område av en viss størrelse, til å kontrollere.
Går de for mange i et for lite kar, ender det i slossing som ofte ender med døden for den svakeste. Spesiellt om det er fisk av begge kjønn, slik at det blir lek, trenger de stor plass, og vil angripe det meste.
Det sier seg selv at når de trenger mer plass enn det er i karet, så blir det problemer.
En hund klarer seg fint på et rom, men den trives ikke om den ikke blir luftet og får bevege seg litt osv.

Å ha fisk skal ikke bare handle om å ha den fisken man synes er tøff eller fin, i et hvilket som helst kar. Da kan man helle henge et bilde på veggen.
Det handler om å legge forhold til rette, for at fisken skal trives og ha et godt liv. Vi snakker om levende dyr, ikke "bare fisk".
Dem MÅ ikke, dem sprette ikke opp igjen om det ikke er 500liter, det er opp til deg selv, om du vil ha 1-2 oscar i eit 300-350liters kar så må jo du bare ha det, hadde selv ein voksen oscar i gamle dager i eit 180liters kar ein periode, men det må eg innrømme var forlite og hadde nokk ikke gjort det den dag i dag, men da var eg yngre og synest det var tøfft, men synest at ein 325L og oppover er greit for oscar, men det er min meining, men ikke mer en 1stk, og 2stk 375L
En Oscar kan også leve i en glassbolle.
Men her kommer vel loven om dyrevelferd inn i bildet.

Merk spesiellt §1-§6


Christoffer Hovden
Hvorfor MÅ Oscar og Jack Dempsey ha et akvarie på over 500l?????????? Det er jo dumt at 2stk oscar MÅ ha et akvarie på minst 500l!!. De klarer seg fint i et 300-350!!.

Rent teoretisk behøver den vel ikke det, men den er oppgitt til en voksen lengde på 45 cm i fiskebasen (noe jeg tror er svært moderat?). Det skal godt gjøres å lage et kar med en bunnflate som er tilstrekkelig til at fisken får røre seg som er særlig mindre? Den trenger i tillegg endel høyde da den ikke er penneformet.
Et hypotetisk regnestykke: 325 liter fordelt på 130 lengde x 50 dybde x 50 høyde, gir en fisk på 45 cm ca 3 ganger kroppslengden å svømme på. I tillegg ,antar jeg, får den problemer med å snu seg da det blir trangt.

Jeg er 180 lang og hadde ikke giddet å svømme lenge i et badebasseng på 5,4 meter. Og når jeg og kjerringa krangler kan det være godt å komme seg mer en 5,4 meter bort fra hverandre

Personlig synes jeg at 500 liter er altfor lite for slike fisk, jeg vil helst se de i langt større kar, hvor de kan utfolde seg og vise sin naturlige atferd.
Det finnes flere tusen arter ciklider å velge mellom som ikke blir fullt så store og som vil trives utmerket i et kar av den størrelsen du nevner.

Hilsen Ola.
45 cm er vel max i vill tillstand da isåfall. er vel rundt 32cm i akvarieverdenen
Inaktiv bruker
Barn og akvarium
Ser at den som skriver akkurat har blitt tenåring. Den er en periode med mye læring. Husker jeg hadde en fire hundre liter som 13-14 åring med to Oscar i, kjøpte en pose tigerbarbe og de var det ikke flere igjen av neste dag. Slike feil er jeg ikke stolt av å ha gjort. Jeg håper du som er ung akvarianer lytter til de rådene du får her, så slipper du å gjøre feil...Det er ikke dumt å spørre, det som er dumt er å ikke lytte til gode råd
BimBim
[QUOTE=Robert]Samme som oss mennesker det..Hvorfor skal vi ha fleretasjers hus når vi kan klare oss fint i en liten hybel?



Robert: prøv du å bo på en hybel som er 1x1meter. jada..du kan bo dær. men du vil aldri trives.

Slik er det før fisk å som får før liten plass.

Var dette jeg mente ja. Var ikke et forsvar for å ha stor fisk i små kar altså , mulig det kunne tolkes slik og det beklager jeg. Jeg mener at om man skal ha store fisk i små kar må det være en GOD grunn til det. F.eks at karet er ødelagt eller at noe er galt, ikke bare for at man ikke har plass til større kar. Sett flere skrekkeksempler og jeg blir lei meg på fiskens vegne.
Robert
[QUOTE=BimBim][QUOTE=Robert]Samme som oss mennesker det..Hvorfor skal vi ha fleretasjers hus når vi kan klare oss fint i en liten hybel?



Robert: prøv du å bo på en hybel som er 1x1meter. jada..du kan bo dær. men du vil aldri trives.

Slik er det før fisk å som får før liten plass.

Var dette jeg mente ja. Var ikke et forsvar for å ha stor fisk i små kar altså , mulig det kunne tolkes slik og det beklager jeg. Jeg mener at om man skal ha store fisk i små kar må det være en GOD grunn til det. F.eks at karet er ødelagt eller at noe er galt, ikke bare for at man ikke har plass til større kar. Sett flere skrekkeksempler og jeg blir lei meg på fiskens vegne.

Misførsto deg kanskje litt. Trudde du var en som bare var ute etter å provosere.:P
Men ja i enkelte tilfeller kan jeg gå med på det.
som f.eks under transport eller omorganisering av akvarium. men da er det snakk om timer. å ikke dager, uker, og år.
ohr
Personlig synes jeg at 500 liter er altfor lite for slike fisk, jeg vil helst se de i langt større kar, hvor de kan utfolde seg og vise sin naturlige atferd.


Enig. Store fisk som dette blir bare stående å stange i en 500L. Jeg ville aldri satt inn et par stk med oskar i min 450L feks, det ville sett helt galt ut. Og da selvfølgelig enda værre ut i et kar rundt 300L

Til trådstarter: anbefaler deg å lese artikkelen Akvarium for fiskenes skyld?
Den gir en god påminnelse om at vi må prøve å gjøre akvariumet best mulig tilpasset fiskene som skal bo der -ikke tilpasses oss
Såg et akvarium på en dyrebutikk her i Tromsø. som va på 1400L ca.
Å der var det 2stk oscar på rundt 30cm. å selv syns jeg nesten 1400L såg lite ut.:P
BimBim
Å der var det 2stk oscar på rundt 30cm. å selv syns jeg nesten 1400L såg lite ut.:P


Ja ikke sant?! Når jeg ser fisk på 30 cm skal det være stort kar for at jeg skal syns det ser tøft ut, helst flere tusen liter. Derfor driver jeg bare med småfisk
Drømmen er jo akvarium på minimum 2000L,
men det får bli når man får eget hus...DA blir det..
På mine bilder fra 4000 literen min, kan dere se hvordan voksne Oscar ruver i et 4000 liters kar.

Fisk blir ofte større i fangenskap enn i naturen, på grunn av bedre tilgang på mat og ofte mer optimale oppvekstvilkår.
Vidar-Alexander
På mine bilder fra 4000 literen min, kan dere se hvordan voksne Oscar ruver i et 4000 liters kar.

Flott fisk i et passende miljø Vidar. Er disse overflate orientert eller søker de over hele karet og lever de i kolonier/flokker eller enkeltvis?

Fisk blir ofte større i fangenskap enn i naturen, på grunn av bedre tilgang på mat og ofte mer optimale oppvekstvilkår.
Og de blir ofte eldre også.
De er som chiclider flest mest avhengige av et bunnområde de kan "eie"
Ellers er de der maten er. Har ikke Oscar nå da jeg synes de er for plasskrevende og belaster filter og vannkvalitet unødvendig mye. Driver med rokker nå, og da er de prioriterte.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap