Praktbotia og elefant fisk.....?

Jeg har tidligere drevet litt med praktbotia og vet at disse kan "gå på" enkelte andre fisker som.f.eks. slørhaler med utstående øyne. Som sneglespisende fisk har de det med å kunne ta feil av snegler og fisker med sneglelignende utvekster eller utseende.
Vi har nå skaffet oss noen elefant fisker, noe jeg aldri har hatt før. Og jeg ønsker å gå til innkjøp av noen praktbotiaer. Men går disse to artene sammen? Vet elefant fisken er veldig rolig og ikke noe agressiv ovenfor andre arter, men hva med praktbotiaen. Vil den gjøre skade elefant fiskene?
Blir veldig glad for svar.
hei, praktbotiane vil ikke røre fisk så lenge den er større en den selv. de er egentlig ganske rolige fisker, men er litt dumme.
Det var godt å høre. De to elefant fiskene våre er ganske store så da skal vi passe på å få tak i noen små praktbotiaer Takk for svar.
Vil ikke noen små praktbotiaer også bli store etterhvert?
Ser du har to ganske like tråder, så svarer alt her.

Praktbotiaer er kjent for å være notoriske finnenappere hvis de vil, så garantere at de ikke vil prøve seg på elefantfisken er å ønske seg rudolf til jul.
Elefantfiskens profil kan du titte på her.

Jeg siterer; Det er en vanskelig fisk å holde, og er absolutt ingen nybegynnerfisk. Den må holdes sammen med rolige fisker da den lett blir stresset, særlig under fóring. E hører ofte om at man sliter med å holde elefantfisken i live, så mange gjemmesteder og rutiner på vannbytter er viktig.
Sparesset
Praktbotiaer er kjent for å være notoriske finnenappere hvis de vil[/URL].


Nei. Det er de absolutt ikke. Enkelte individer er finnenappere, men det er overhodet ikke artstypisk. Praktbotia er blandt de relativt fredelige og "snille" botia-artene.

Nils Vollstad
Vil ikke noen små praktbotiaer også bli store etterhvert? ;-)


Det kan man trygt si! Forutsatt at man tar hensyn til Praktbotiaens behov. (Noe de fleste akvarister, desverre ikke gjør) Har man nok Praktbotia i karet vil de sjelden eller aldri plage annen fisk.
Jaha, så hva var det egentlig med mitt svar du prøvde å motbevise?
"Paktbotiaer er kjent for å være notoriske finnenappere hvis de vil."

Jeg har ikke kalt det artstypisk, men til trådstarter, de kan finne på å nappe finner hvis de finner for godt til det.
Prøvde ikke å motbevise noesomhelst. Ville kun påpeke at Praktbotia generellt ikke er finnenappere og at de er en fredelig fisk.
Jovial
Prøvde ikke å motbevise noesomhelst. Ville kun påpeke at Praktbotia generellt ikke er finnenappere og at de er en fredelig fisk.


det er sant, en av ti er kansje litt inntrissert i finner, men resten er rolige, kan være litt aggresiv viss den er 1-2. de er tross alt stimfisk.

elefantfisk blir ikke stresset av mindre fisk, så lenge de ikke rører dem.
Er avatarbildet fra akvariumet elefantene går i? Du vet at de må ha sand siden de bruker "snabelen" til å rote etter mat på bunnen?
Takk for svar alle sammen. Jeg hadde aldri vært borti disse elefant fiskene før så jeg har mye å lære om dem. De er jo veldig fasinerende. Takker for alle tipsene, og særlig tipset om sandbunn. Det må jeg få ordnet med.
Heisann! Ser det er en stund siden du la ut denne tråden. Jeg har nylig mistet 3 av 4 elefantfisker pga kar bytte- mener at alle verdier var toppers, men noe må ha gått galt. Har en igjen og venter 5 nye iløpet av en ukes tid.
Mine har gått sammen med 5 cobitis botia som er rimelig store ( fra 7 til 15 cm), disse botiaene er ganske leken og nappete med hverandre men har holdt seg unna elefantene. Sistnevnte er jo en relativt rolig art,
Bare lurer på hvordan det går med elefantene dine og om du gjorde alvor av å ha botia oppi?
Ikke lett å finne folk som har eller har hatt elefantfisk- så hadde vært artig å hørt hvordan dine har det!=)
Takk for svar. Så artig at det er flere med elefant fisker her. Jeg "droppet" å kjøpe inn praktbotiar. Istedet har vi anskaffet 2 diger Discus i tillegg til resten av fiskene vi allerede har (6 scalarer, noen algespisere, kardinal tetraer og de 2 elefant fiskene). Vi har byttet ut grusen med sand og det virker som elefant fiskene stortrives godt. De to store Discusene skal etterhvert flytte over i eget kar, bare vi får ordnet med riktig vannkvalitet der først. Elefant fiskene kan være litt kjeglete mot hverandre, men de er veldig fredelige ovenfor de andre fiskene. Om natta lager de skikkelig liv i karret, mens på dagtid er de stort sett rolige. De elsker mygglarver, og når vi forer med det så blir de jo nesten krakilske, he he.

Kjekt å høre fra deg!=) Skal hente elefantene mine i morgen, gleder meg som en unge he he=) Den ene jeg har sturer fælt og er blitt kjempetynn etter at gjengen hans omkom.... Blir bra i morgen for han stakkar!=) Jeg har lest at det ikke er anbefalt å ha "bare" 2 elefanter ettersom de da til tider vil prøve å drepe hverandre. Kanskje du skulle hatt en eller to til?
Så du droppet botiaene? vet ikke så mye om de, og det virket som det var litt delte meninger om nappingen deres her inne. Ikke vits i å risikere noe- iallefall ikke når det er så utrolig mange andre å velge mellom!=)
Går det greit med discus oppi? Har ikke satt meg inn i de i det hele tatt, de har liksom vært helt utelukket pga str, og at jeg bygger karet opp etter elefantene.
Jeg og forer mine med røde mygglarver, og alt som kan bevege seg i karet kommer løpende ( .....svømmende......) - men så var det en som sa at det ikke var nok næring til å kun fore med det, så kjøpte artemia. Fest da også, så nå forer jeg 2 ganger for dagen med disse 2 ( + flakfor til toppfiskene). Prøvde også å gi reker i veldig små biter men elefantene bare lunket rundt det.
Hvor store er dine? Hatt de lenge?
Gleder meg himmla mye til de nye ankommer i morgen!=)
her går elefantfisk og praktbotia helt fint 8 praktbotia, å ingen finnenapping eller mobbing av hverken elefant eller andre fisk
Tilfeldig bekjentskap
© geir kristian teigland
Reklame for plussmedlemskap