Nitrite forgiftning

Har et problem som må løses, har en nitrit verdi på ca 1,5 mg/l og har nå tatt ut to fisk av akvariet til førstehjelp. Går for seg selv i en vase med boble lufting, har byttet vann to ganger i dag og er nå tom for Toxivec. Vannet vårt er fra et borehull og der er nitriten under 0,3mg/l. Kan jeg forsette å bytte vann uten å ha i dette middelet.
Filteret er ikke vasket men fiskene er blitt medisinert de siste dagene for hvitprikk, med medisin Exit, har dette noen invirkning på nitrit verdien.

Fortvilt amatør.
Vannbytter er eneste hjelp mot nitritt. Fortsett med det. Exit er en strålende medisin mot hvitprikk. Husk å slamsuge grundig også!!! Når du har byttet vann eller slamsugd tilsetter du mengde exit som tilsvarer mengden vann du har tatt ut.
Nitrite forgiftning
Takk for raskt svar, skal bytte vann igjen i morgen et par ganger så får vi se om verdien går ned. Skal også sette opp et utvendig filter av type Eheim ecco pro 200 lar det gå i et par uker i tillegg til det innvendige.
Husk at det går som regel endel dager før nitritten blir borte permanent. Selv om den går ned etter vannbytte vil den antagelig stige igjen ganske raskt (jeg snakker timer, ikke dager) frem til filteret er istand til å takle belastningen på karet. Men igjen; bytt vann daglig så går det som regel greit
Ivar Naustheller
Skal også sette opp et utvendig filter av type Eheim ecco pro 200 lar det gå i et par uker i tillegg til det innvendige.

Skal du bytte filter, må de gå i fire til fem uker samtidig for at det nyeste filteret skal rekke å opparbeide seg noen filterbakteriekultur. Fjerner du det eldste filteret for tidlig, sitter du med ny nitrittforgiftning pga manglende filterbakteriekultur.

Hvor lenge siden er det du startet opp hele akvariet? Det tar normalt ca to ukers drift før nitritten dukker opp. Den vedvarer i rundt to til tre uker, før den forsvinner. Da betyr det at filterbakteriene har blitt tilstrekkelig mange til å ta seg av nitrittforgiftningen og bryter det ned til det mer ufarlige stoffet nitrat.
Den nitritten du opplever nå, vil altså vedvare i en ganske tidsbestemt periode,, ren og skjær biologi Dersom man har satt inn fisk for tidlig, er det eneste som hjelper og som kan redde fiskene vannbytter hver dag, ca en tredjedel av vannet, og gjerne en gang til (f.eks. morgen og kveld) om nitritten er svært høy.

Det er pga stresset ved å leve under sterk forgiftning at fiskene dine har fått utbrudd av hvitprikk-syken. Dessverre er dette en veldig vanlig og ganske sur erfaring mange nybegynnere gjør seg, da zoobutikkene ikke nevner et ord om nitrittforgiftninger til nybegynnere, men bare selger dem masse fisk og flasker med diverse humbug og "mirakel-midler", totalt ubrukelige, men som koster masse penger... Dette er noe de fleste nybegynnere opplever å få prakket på seg av zoobutikkene.
Du kan altså slutte tvert å bruke det middelet Nitrivec. Som du selv har merket, virker det ikke i det hele tatt, og det er komplett bortkastede penger.
Vannskift er det eneste som hjelper nå, og det er så godt som gratis.
stemmer som Jovial sier.
Hyppige vannbytter er det eneste som hjelper.
Bytt ut 1/2 hver dag helt til nitrittnivået er på 0n
Det ser ut som dei er mye piggere i det store akvariet no.
Kan vi ta dei som står i bolle oppi til dei andre da siden vi ikkje har ekstra varmekolbe.
Skal på dyrebutikken og kjøpe mer sera toxivec i morgen tidlig.
Det er ein Molly og Kampfisk som no holder hus u vasen uten varmekolbe
Ivar Naustheller
Skal på dyrebutikken og kjøpe mer sera toxivec i morgen tidlig.


Hvorfor skal du bruke mer penger på et så ubrukelig og virkningsløst middel?
Dropp det, det er mitt råd. Skift vann istedet, det er gratis. Se mitt innlegg ovenfor.
Ja, det kan du. Glem toxivicen. Det finnes riktignok noen få indikasjoner på at slike midler kan hjelpe et "krasjet" filter, men det vil ikke hjelpe i et nystartet filter. For å si det veldig forenklet... det er simpelthen ikke nok levende bakterie "babyer" i filteret ditt til å gjøre jobben de er ment å gjøre. Gjentar meg selv; Vannbytter daglig. Gjerne 2 ganger. Nitritt øker i eksplosiv fart når filteret ikke er innkjørt.
Ser vi har fått svar mens eg skreiv her. Da trenger vi ikkje stresse med å reise å kjøp mer av det middelet..
Stod vel i noen uker med planter før vi hadde fisk i så her har vi gått i fella med begge beina og vel så det.
Men kan vi ha dei to gående i den store bollen med bare luft. Vi har nemlig ikkje ekstra varmepumpe og ha i. Det er ein molly og ein kampfisk som no er i den. Begge to kvikna til med ein gang dei kom oppi der. Ser også ut som det er mye mer liv i det andre akvarie no etter vannbytte.

Og tusen takk for hjelp. Det sette vi stor pris på.
Om de går i bollen eller karet blir litt uvesentlig. Vannet må byttes daglig, uansett. Men jo større plass i karet, jo lavere konsentrasjon gift (nitritt) som fisken påføres. Flytt alle til det største karet, bytt vann, og la filterbakteriene gjøre jobben sin. Finnes ingen "short cut" ved nitritt.

EDIT: Grunnen til "mere liv" er rent vann og mindre gift
Heldigvis skal vi være hjemme i hele julen så da blir det å bytte vann morgen og kveld som foreslått her lenger oppe.
Tar alle opp i samme akvarie og lar det stå til da siden dei ikkje har noe varme i bollen.
Vil det hjelpe med ekstra luft i vannet slik att sirkulasjonen blir større eller har det ikkje noe å si.
Har generellt ikke så mye si for Kampfisk og Molly. Bare sørg for "normal" sirkulasjon i overflaten.
Ok. Og så tilføre Exit etter den mengden vann vi tar ut uansett om det er ein eller to gange for dagen det blir byttet.

Og nok ein gang. Tusen takk for god hjelp.
Yepp.
PS: Det er langt værre å ta litt for lite Exit enn litt for mye. Bare regn ute mengde vann og tilsett tilsvarende Exit. Om du er i tvil på dosen vil det overhodet ikke skade fisken om du tar èn dråpe for mye. Og PS: Husk slamsuging! Viktigste tiltak mot hvitprikk
Hei dere.

Ser dere har fått et lite problem med nitritt. Det er som de andre sier. daglige vannbytter er tingen. og ikke tilsett noe ekstra i vannet er min mening.

Nesten alt dere får tak i av midler til og ha i vannet er bortkastet.

Selv bruker jeg bare halvt dose av anbefalt dose av aquassafe.
Vet at det er mange som ikke en gang bruker dette.
Jeg gjør det bare for sikkerhets skyld.
Siden det har hendt at jeg har kjent at det lukter en tanke klor av vannet i springen.

Fortsett og ta daglige vannbytter der. og la fiskene gå i det største akvariet. der vil dem trives best.

Bare hold nitritt verdiene så lave som det er mulig nå fremover til filteret er blitt ferdig innkjørt.



Som Mona O. sier tidligere i tråden, ikke ta ut det gamle filteret før det er gått 4-5 uker. Når du da tar det ut, må du ikke sette inn mer fisk før etter ytterligere noen, gjerne 3-5, uker. Årsaken er at når du tar ut det gamle fiteret, tar du også ut en god del av filterbakteriene som du er avhengig av. Bakteriemengden avhenger av næringstilgang, dvs. i det vesentlige avfallsstoffer fra fiskene. Bakteriene vil fordele seg til begge filterne, og fjerner du ett, fjerner du oså bakterier.
La det altså gå noen uker til bakteriemengden igjen er tilpasset de fiskene du har, og så kan du øke forsiktig, om du ønsker og om karet ditt tåler flere fisk.

Alternativt kan du klemme ut grumset fra det filteret du tar ut over i det nye, det vil redusere tiden før bakteriesammen er på topp igjen.
Tusen takk for hjelp..

Ja Bente det kom i dag.. Så no har vi gått på ein ny begynner feil.. Byttet vann to ganger no så får vi håpe alle lever i morgen tidlig.
Skal dei har noe mat når alt dette pågår eller er det med på å stresse mer. Lyset av eller på.
Blåguramiene har fått ny heim så no er det mer ro i akvarie og.
Det nye filteret blir ikkje tatt i bruk før alle hvite prikker er borte og resten er ok.
Vi har et akvari på 120 liter med pumpe innvendig, men når dei utvendige var nedsatt på butikken kjøpte vi oss ei. Blir jo litt større plass og så forstod eg det slik att dei utvendige pumpene var bedre også. Men kan jo være vi er blitt lurt der også.
Utvendig filter pleier å være bedre i den forstand at de har større plass til filtermateriale enn det små innvendige filtere har.

Større plass til filtermedier = større plass til de nyttige filterbakteriene = flere av de gode bakteriene = renere vann pga bedre filtrering.

Hvilket merke/produsent kjøpte du av utvendig filter? Hva slags filtermedier er det med? Kurvene skal fylles med riktig type filtermedier for å gi filterbakteriene best mulig levekår og best mulig mekanisk og biologisk filtrering av vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Trygve Buanes
Reklame for plussmedlemskap