Nybegynner ang levendeför...

Et par dumme spørsmål om slikt for... ;

Frosne mygglarver er vel "levende", selv om de er fryst? Jeg pleier å tine de opp i en liten kopp med akvarievann før jeg gir de til fiskene, er dette unødvendig?

Mamma er hysterisk redd for bakterier osv med de frosne myglarvene, så jeg har pakket inn plastposen (med forseglings "glidelås!" inn i avispapir, og så inn i ny plastpose igjen i fryseren. Kan slike larver ta med seg mye farlige bakterier til oss mennesker?

Jeg har tørkede mygglarver også, men så hørte jeg at fisk har ikke bra av dette.
Hvorfor?

Jeg har 0 peiling på artemia, er dette noe jeg kan gå i dyrebutikken og kjøpe en pose av, og kan jeg fore "vanlige" akvariefisk med dette? Har lest at det ofte brukes til yngel.. Hva er forskjellen på nyklekket artemia, og bare artemia?
Tenker ikke å klekke artemia selv, det ser for komplisert ut :p

"trenger" jeg strengt talt å fore feks kongotetra med oksehjerte for at de skal vokse? Eller er det bra å variere med det uansett?
Du kjøper frossen artemiai brett. Det er voksne artemia så de passer å gi til større fisk. Jeg bruker frossen artemia som hovedfor til mine fisk, de digger det.
Frykten for at foret skal ha bakterier skjønner jeg ikke. Er vel ikke noe mer rart i fiskeforet enn det er i rått frossent kjøtt eller fisk.

Men det du skal være forsiktig med er røde mygglarver. Ikke ta direkte på dem, har hørt mange skrekkhistorier om folk som har fått stygg allergi av dem.

Frosne mygglarver er stein daue, så det vil jeg ikke kalle levendefor.
Jeg bruker noe levendefor; dafnier, tanglopper og microorm. De beveger på seg, spiser og formerer seg, de lever
Har egne plasthansker når jeg opererer med de frosne mygglarvene
Takker for informativt svar!

Men noen som vet ang de tørkede mygglarvene?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap