Noen andre som har opplevd detta?? guppy + sverddrage???

Hei, detta er litt sprøtt...
Har hatt en sverdrage sammen med guppyene,og tydeligvis er han litt anneledes for da to av yngla til guppyene vokste opp var det tydelig, veldig tydelig hvem de ligna på :P hehe Og siden jeg ikke har andre fisk enn guppyer og en sverddrage hann er jeg ganske sikker i min sak guppy hannene jeg har ligner hvertfall ikke :P hehe =) Så hva skal jeg kalle de... hybrider...? Er en hann og ei hu. Så nå må trdje akvariet opp og gå snart og for å ha noen av dissa sammen er ikke helt lett... far er hissig,datter er hissig,sønn litt mindre og mor har mer enn nok med yngel nr 2 =) men trodde ikke dette akkurat var vanelig?? Og kanskje mulig jeg får fler og da siden guppy huer kan lagre på ja sakene :P =) ??
Noen fler som har opplevd detta??
bilder ligger på profilen =)
De du har merket med guppy mamma og sverddrager far på profilen din er helt klart rene sverddragere.
litt moro når man får litt noe utenom det vanlige. har selv opplevd blanding mellom ancistrus og prikket knurre malle. fikk a streng beskjd her inne at det ikke funket, men har selv bevis på det
gratulerer med litt merkelig fisk
nei jeg lover deg!!! jeg har kun en sverdrage hann... med mindre han kan få barn så.... ja... ellers guppyer slørhaler/gullfisk og maller... derfor min store forundelse og :P hehe =) men litt artig da =)
Therese Sannes
litt moro når man får litt noe utenom det vanlige. har selv opplevd blanding mellom ancistrus og prikket knurre malle. fikk a streng beskjd her inne at det ikke funket, men har selv bevis på det :) gratulerer med litt merkelig fisk :)



ja ikke sant =)= hehe neida jeg vet godt at jeg ikke har noen andre hunner oppi her så ja =) hehe
ja det er jo litt kult med ny fisk da =) trodde ikke det var mulig jeg da :P hehe =)
[QUOTE=Lena Jansberg]De du har merket med guppy mamma og sverddrager far på profilen din er helt klart rene sverddragere. [/QUOT

E]

det er helt umulig igrunn... har kun en sverddrage hann i akvariet fra før,og ellers guppyer ,gullfisk,neontetra og maller.... =) men ja det er ikke tvil om hva de ligner på i alle fall, de er foreløpig mye mindre enn sverddragen da..
Zzpikey
[QUOTE=Lena Jansberg]De du har merket med guppy mamma og sverddrager far på profilen din er helt klart rene sverddragere. [/QUOT E] det er helt umulig igrunn... har kun en sverddrage hann i akvariet fra før,og ellers guppyer ,gullfisk,neontetra og maller.... =) men ja det er ikke tvil om hva de ligner på i alle fall, de er foreløpig mye mindre enn sverddragen da..



og ca 7 mnd gamle =)
Zzpikey
[QUOTE=Zzpikey][QUOTE=Lena Jansberg]De du har merket med guppy mamma og sverddrager far på profilen din er helt klart rene sverddragere. [/QUOT E] det er helt umulig igrunn... har kun en sverddrage hann i akvariet fra før,og ellers guppyer ,gullfisk,neontetra og maller.... =) men ja det er ikke tvil om hva de ligner på i alle fall, de er foreløpig mye mindre enn sverddragen da..



og ca 7 mnd gamle =)

har en god bunsj yngel til i akvariet så bli spennende å se om noen fler blir sånn, medf mindre fisken lider av det da?? Det vet jo ikke jeg noe om....=( Håper ikke det? Noen som vet??
Therese Sannes
litt moro når man får litt noe utenom det vanlige. har selv opplevd blanding mellom ancistrus og prikket knurre malle. fikk a streng beskjd her inne at det ikke funket, men har selv bevis på det :) gratulerer med litt merkelig fisk :)



tusen takk =)=)
Lena Jansberg
De du har merket med guppy mamma og sverddrager far på profilen din er helt klart rene sverddragere.


hadde vært helt enig hadde jeg hatt ei hu...... men har kun en han og ingen platy +++ osv kun guppy...
Ifølge boka; 'Akvariets lexikon' av Rüdiger Riehl og Hans A. Baensch (1997), kan noen sverddragerhunner ha mannlige kjennetegn. Så kanskje hannen bare er en litt maskulin sverddragerdame.
Jeg tror også at sverddrageren er en hunn "i forkledning", som var gravid da den ble kjøpt, og fødte et par yngel i akvariet en stund senere. Det er ikke et helt ukjent fenomen å bli lurt av sånt.

Og bare for å oppklare den misforståelsen; det er IKKE "kult" å ende opp med hybrider. Man har skapt misfostere, og blandet to ulike arter.
Det er ikke ansett som "kult" i den seriøse delen av akvariehobbyen.
er vel ikke snakk om at det er så kult, er det vel? mere overraskende. men det er litt spesielt nå to fisker av ulike slag greier å blande seg. ikke snakk om da å drive videre oppdrett av dette eller selge videre.
og man er vel ikke akkurat useriøs hvis dette har skjedd uten hensikt.
Therese Sannes
er vel ikke snakk om at det er så kult, er det vel?


Det ble nevnt lenger oppe i tråden, ja, at det var "moro å ha noe ingen andre har" og at det å ha skapt hybrider var "artig".
Det var den slags kommentarer mitt innlegg ovenfor var myntet på....
det er kanskje det at det er litt overraskende og artig der å da å se det at det er ankommet blandings fisk. det er ikke noe spesielt kos å se hvis fisken/e sliter videre. da er det mest riktig å avlive dem. men hvis dem da klarer seg sånn som mine gjør per dags dato, er det da noe grunn til å trå til med avliving eller den slags?
og er det useriøst hvis personen ikke har lagt opp til disse hybridene?
Plussmedlem
Det er klart at slikt kan skje uten at noen vet det, og da har jo ikke den personen "skylda" for det nødvendigvis, men det er altså ikke en fordel/en bra ting å ha skapt hybrider, og det er viktig å være klar over.
Enig med Mona. Du har nok en sverdrager hunn med hann-drakt. Har ingen tro på at den fisken har guppy-aner..... Eldre sverddrager-hunner "skifter kjønn" og ser ut som hanner. De blir etter hvert sterile.

Ellers er det mulig at sverdragere og platy'er (vet ikke om muligens guppy) kan krysses. Avkommet er i tilfellet sterilt. Uansett bør man være ytterst varsom med å holde arter som kan krysses i samme kar.

I tiden da jeg avlet på levendefødende lot jeg alltid de første kullene fra nyinnkjøpt fisk bli til levende fòr, bare for å være sikker på at jeg visste hvem faren var. Først da kan man rendyrke fargevariantene. Ellers risikerer man at man plutselig står med varianter i andre eller tredje generasjon som ikke er bra.
Hei igjen alle sammen =) og tusen takk for all info =)=)
Har absolutt ikke prøvd å få hybrider med vilje og skjønner godt at det ikke er kult at en fisk sliter =)
Men det var ganske overraskende ja
Er veldig glad i fiskene mine og vil at de skal ha det best mulig =) Men er litt fersk i gamet enda så setter stooor pris på all hjelp jeg har fått her inne av alle dere =D=D
Har også tatt de ut av karet og gitt dem nye hjem =)(de har hvert sitt kar nå =) ) ikke kommet noe mer yngel fra noen av dem heller =)Visste ikke at sverddrage hunner kunne se ut som hanner heller jeg da :P og de ligner veldig på sverddrager ja =) så er nok ei hu i forkleding som har vært gravid fra butikken :/

Er det noen måte jeg kan finne ut av om sverddragen er en hu eller hann når slikt forekommer? Har søkt endel etter info om akkurat dette men uten hell =/

Guppyene har vært i "tømme kar" nå en stund og,(og var heller ikke meningen at sverddragen skulle bo der, men måtte ha han\hun der litt da jeg fikk problemer med akvariet han\hun skulle bo i) og jeg må si jeg er imponert over hvor mange ganger guppyene faktisk har blitt gravide igjen uten å ha noen hanne :P hvor lenge er det anbefalt å ha guppyhunnene "isolert"? 2 av dem ser ut til å være tomme, de har i alle fall ikke blitt gravide igjen, mens de andre har fått to kull til og er gravide igjen.... :/ eller er det sånn at de også kan vente med å bli gravide en stund og ?

Har en guppy hann som er helt utrolig nydelig i fargene som jeg har veldig lyst til å ha kull på serru Har også bestilt akvariebok om dette menne den lar vente på seg =( så tar gjerne imot gode råd om dette =)=)
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap