Mine guppy fisker dør:( hjelp!

hei akvarie venner! jeg er ny her
Mine fiskerdør bareplutselig en etter en.. har 25liter Fluval Edge. medguppy fisker.. og 2 reker altså startet med 3Guppier de var fine helttil jeg kkjøpte 3 til..noen dager etter døde 3stk
jeg kjøpte 10 stk og harlite akvarium sådette skulle væresiste handel...så Døde 2 samme dag og4 neste dag!! disse var sjeldne BLUE MASCOW oghoene haddeSTORE fine finner og sågikkjeg for å teste vannet alt var som d skal .fikk beskjed om å tilsette KUN disse: GH/TH ,PH/KH og aqua pluss de ga meg 6 nye guppy og 3 er død allerede... jeg har Fluvaledge Heater(varme koble KJEMPE BRA den er auto stillt og øker ikke temp enn 26) MEEN alle døde fiskene finner jeg bak FLUVAL EDGE BAMBO BASKET (egen dekor for å dekke motor) men ene sorte fiskenmin nå har mistet fargen...og det har hendt før ar hannene har mistet farge! til hvit.. har 3 typer planter... (endlers guppyene lever enda (MALH).. de vanlig guppyene er RETT OG SLETT SVAKE!

vurderer å gi opp akvarie er 20 årog har Hund.katt og går på teaterskole itilegg..!!!! HJELP MEG PLEASE
Hei og velkommen til Akvaforum

Som en start så er det viktig å oppgi en del informasjon for at medlemmene her skal kunne hjelpe deg.

Om jeg oppfatter deg riktig så sier du at temperaturen er på 26 grader. Du sier også at du testet vannet og alt var som det skal. Hva er det du har testet og hvilke verdier fikk du? (Interressante tester i dette tilfellet er nok først og fremst pH, nitrit (NO2) og nitrat (NO3), men også GH, KH og ammoniakk (NH4) kan være interressant.)

Et par andre spørsmål:

Når kjøpte du akvariet og når puttet du oppi fiskene?

Hvor ofte skifter du vann i akvariet og hvor mye skifter du når du gjør det?
Du har kanskje valgt et lite akvarium til å begynne med fordi det kunne være det enkleste? Det er dessverre ikke riktig, jo mindre kar, jo vanskeligere er det å opnå de riktige betingelsene for fiskene. Med så lite vann, skal det også veldig lite til før du får for store mengder avfallstoffer og dermed fiskedød.

Som Lachris sier, er det viktig å teste vannet for å se hvilke nivå du har for pH, NH3/NH4 (ammoniakk) og NO2 (nitritt). De to siste er meget giftig for fisk. Dette er spesielt viktig de første 4-5 ukene, inntil filteret ditt har en tilstekkelig bakteriekoloni til å bryte ned avfallstoffer fra fiskene. Bruk helst dråpetester, og gjerne av merket JBL.

Du har også mange fisk i et så lite kar, dessuten fisk som normalt yngler mye slik at det fort blir for mange fisk og da får du problemer med sykdom og død.

25 liter egner seg best for reker eller for en kampfisk.

Ellers er det et godt råd å lese en del av artiklene her på AF, mye kunnskap å hente.
Ikke gi opp!

Det høres ut som du fikk nitritt i vannet etter at du satte inn flere fisk, da klarte nok ikke pumpa/filteret å ta unna avfallsstoffene.

Det første du gjør er å bytte halvparten av vannet. Så skifter 30% hver dag i noen dager til du har nitritten under kontroll igjen.

I fiskebasen står det at guppy trenger minimum 40 liter å boltre seg på, men jo større plass fisker har, jo bedre.
Nå har du altfor mye fisk på for lite vann dessverre.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap