Øreål vs. kuhlii-ål

Kan man ha disse i samme akvarie, eller vil kuhlii bli mat ?[External Image]
En kuhlii får plass i kjeften på en øreål, så ja risikoen er absolutt der. Men kuhliiene er jo noen kjappe luringer, vet ikke hvor flink og kjapp øreålen er på jakt?
Øreålen er nesten blind har jeg hørt. Jeg har en øreål sammen med 5 khulli ål. Her er det ikke noe problem. Ligger ofte sammen i hulene.
risikoen vokser vel etterhvert som øreålen vokser, men ja, kuhliien er veldig raske. og så lenge man passer på at øreålen har nok annet å spise...
Det er vel det samme med de fleste rovfisk ; at så lenge de er mett vil de ikke jakte like mye. :o)
Jeg husker ikke helt hvem, men noen gjorde for en tid siden en observasjon om at andre fisker tydeligvis ikke synes kuhlii smaker noe godt og spytter dem ut og lar være å prøve seg mer på dem. Tror det var Bichir det gjaldt da, og de er vel mer frampå enn en øreål, ja?
Øreålen her er ca 30cm. Mer enn stor nok til og spise khulli ål.
Skal man ikke ha flere av øreål sammen ? 2 eller flere ?
Pratet med en som jobber i dyrebutikken i nærheten. Han sa det samme; det er en risiko , men øreålen skal ha flaks om han klarer å få tak i en.
Der koster de 298 kr. Det er vel kanskje litt dyrt , men de var jo 25-30 cm.
Fikk min til 150 og den var ca 30. Er ikke noe krav til og ha fler av disse sammen står det.
Nei det er ikke et krav men det står jo også : " En sosial fisk som best trives med artsfrender, og kommer til sin rett i gruppe på tre eller flere individer."
Artssammensetningen kan gå bra den, men for meg blir det et skikkelig estetisk krasj med disse artene sammen.

Bildet viser noen av mine panseråler i en 660-liter. Utenkelig for meg å ikke holde dem i en stor gruppe...
Donald
Artssammensetningen kan gå bra den, men for meg blir det et skikkelig estetisk krasj med disse artene sammen. Bildet viser noen av mine panseråler i en 660-liter. Utenkelig for meg å ikke holde dem i en stor gruppe...


å så søte de var sammen, må virkelig få meg en store gruppe av dem vis eg noen gang får meg et stort akvarium
Donald
Bildet viser noen av mine panseråler i en 660-liter. Utenkelig for meg å ikke holde dem i en stor gruppe...


Jeg så kun den som lå på langs først, skvatt skikkelig når jeg så alle hodene under den :p
Lisbeth
[QUOTE=Donald] Bildet viser noen av mine panseråler i en 660-liter. Utenkelig for meg å ikke holde dem i en stor gruppe...


Jeg så kun den som lå på langs først, skvatt skikkelig når jeg så alle hodene under den :p

samme her trudde den låg på noen steiner med det første.
Fantastisk kult bilde Åler er ofte sosiale dyr føler jeg, mine kuhlii er utrolig sosiale og nydelige å observere i flokk. Jeg er usikker på hvor mange jeg egentlig har, 12 kanskje, men jeg føler oppførselen deres bare har blitt mer og mer fasinerende jo flere de har blitt. Særlig kos er det å se på når de slapper av i en liten ball av hoder og haler under ei rot eller inni javabregnen min
"Bildet viser noen av mine panseråler i en 660-liter. Utenkelig for meg å ikke holde dem i en stor gruppe... " Flott bilde!!

Hadde tenkt å ha to i en 250 liter, men vil nok satse på å flytte annen fisk dit og heller ha en tre -fire øre-ål i 540 literen :o))
Jeg har kuhlii åler og Øreåler sammen og det går kjempe flott! Jeg har ALDRI vært borti at Øreål prøver seg på noen som helst fisk... Aldri hatt noen problemer med Øreål
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap