Fisk dør som bare de

hva kan jeg gjøre når ph og KH er får lite og når no3 er får mye.
Plussmedlem
Hva er pH-verdien?

Nitrat må du fjerne med vannbytter. Har du stor belastning på karet?
Hvor mange og hva slags fisk...hvor stort er karet..?

Regner med at du også har målt nitritt?
fint om du gir litt mere info.

Størrelse akvarie?
Hvor lenge har det vært oppe å gå ?
Fisker og antall?
Testresultater vann ?

Start med å bytte 50% vann hver dag til du har kontroll... og fore veldig lite, helst ingenting de neste tre dagene. Hvis du ikke kan lagre og varme opp vannbytte så bruk temperert vann fra springen, ikke optimalmåte men bedre enn vann full av nitritt og amonjakk.....
jeg bruker en test strip 5 in 1, karet er på 200l og har hvert oppe i ca 6 mnd jeg har 3 sverddrager,7 platy,5 kobbertetra, 1 par kampfisk,2 l-144, 1 l-134,5 cheerry barber,3 glådebåndstetrs,5 zizk zack eller noe heheh, + noen reker. testen viste ca 6,4 ph, 3d kh og 100 no3 ellers alt bra, jeg tok i kh/ph plus nå kansje det hjelper?
Plussmedlem
Nitratverdier på 100 mg/l er ikke bra.
Er det lenge siden du skiftet vann?

Men strips er ikke så veldig nøyaktige.
Ga stripsen noe utslag på nitritt (NO2)?
nei ikke så lenge siden bare 5 dager siden, no2 vist 0. men nå er ph og kh bra i vertfall etter bruk av kh/ph plus.
Hva er rutinene dine for vannbytte? Altså:
Hvor ofte skifter du? og
Hvor mye skifter du av gangen?
er nok ikke så flink til og bytte vann har jeg skjønnt, det kan ta opp til flere uke får jeg bytter vann.
det døde 25 fisk igår, er det fordi no3 var får høy.
Har du byttet vann nå?
For å holde NO3 på et akseptabelt nivå må du bytte vann regelmessig (og da ofte nok). Om du har NO3=0 i springvannet vil et 50% vannbytte halvere NO3 i karet ditt. For å få NO3 ned på et greit nivå nå bør du skifte 50% hvert fall tre dager på rad, forså å fortsette med gode vannbytter ukentlig.

Er det ingen tegn til sykdom på fisken som dør? Ikke noe annet som kan ha forgiftet dem?
ja nå har jeg skiftet allt vannet og gjørt storrengjøring i akvariumet, så nå er alle verdier bra. fiskene var frisk, med plutselig daua det mange. kan det være at jeg tok i noen nye fisk der får en uke siden.
Hva med filteret? Hvilken type og hvor ofte gjør du det rent? Og hvordan gjør du det rent? Det er fort gjort å ta livet av bakteriekulturen i filteret.....
Beklager å blande meg inn i debatten - no3 - filterbytte
Er en relativt fersk akvarist og mistet to flotte maller i går da NO2 nivået løp opp på 0,15 mg/l. Det har ligget rundt 0,03-0,05 siden vi begynte med akvariet. Har byttet vann ofte og stelt mye med akvariet.

Nå har vi hatt akvariet (110 liter) i 9 uker og selvtillitten var tydeligvis for god. Belastningen på akvariet skal ikke være så stor etter hva de sier i butikken. Har 20 planter nå. 9 Kardinaltetraer, 5 SAE, 5 Corydoras, 1 kampfisk og 3 Mollyer (+ 4 molly-yngel) + to maller L-018 som dessverre døde i natt.

I dag kom NO3 opp 7 mg/liter og det etter at jeg byttet 50 %. Gjorde nok et vannbytte i ettermiddag 30% og måler alle verdier jevnlig.

Nå har alle fiskene det mye bedre og jeg føler meg litt dum som ikke så faresignalene før.

Det jeg lurer på:
Det er mye snakk om filterbytte og at man ikke skal ødelegge bakteriekulturen i filteret. Samtidig skal man jo bytte filter hver 8. uke? (Nitritt-filteret (det grønne)). Dette synes jeg er rart. Byttet det grønne filteret for to uker siden, kullfilteret tidligere i denne uka og partikkelfilteret titt og ofte.

Ville satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg å bli litt klokere.

Hilsen ydmyk og fersk akvarist.
Inaktiv bruker
Eveneven
Det jeg lurer på: Det er mye snakk om filterbytte og at man ikke skal ødelegge bakteriekulturen i filteret. Samtidig skal man jo bytte filter hver 8. uke? (Nitritt-filteret (det grønne)). Dette synes jeg er rart. Byttet det grønne filteret for to uker siden, kullfilteret tidligere i denne uka og partikkelfilteret titt og ofte.

Dette har jeg aldrig hørt, man skal ikke bytte filter før det ikke lenger gjør jobben sin, og når det begynner og bli svak utblåsning så renser man filter svampene lett i ei bøtte med akvarievann.
Når du bytter filter forsvinner bakteriekulturen som holder ammoniakk, amonium og nitritt nede.
Kullfilter trenger du ikke med mindre du nettopp har medisinert fisker. Bytt det ut med et blåfilter, som du bare skal skylle lett i akvarievann når det trengst (noen få ganger i året).
Filterbytte
Takk for svar.

Frustrasjonen er stor når man snakker med forskjellige erfarne folk som sier forskjellig om viktige saker. F.eks. filterbytte.

Argumentet for at man skal kunne bytte filter i blandt var at bakteriekulturen også er tilstede i vannet og i bunnsedimentet. Jeg synes at det virket logisk så jeg stolte på den butikkansatte i denne saken.

Men... Virker like fornuftig det du sier...
Du har filterboks fra Juwel skjønner jeg....

Den bruksanvisningen kan du bare glemme. Den er tilpasset mye dårligere vannkvalitet og andre forhold enn vi har i Norge. Den svarte svampen kan du spare til du evt skal fjerne medisinrester, erstatt den heller med en grov blå. Det kan du egentlig gjøre med den grønne også, for denne går fort tett. Den hvite vatten på toppen er der for å fjerne partikler, og denne kan du trygt bytte hver uke.
De i butikken tjener på salg av nye filtersvamper. Det eneste av filter som du trenger å bytte er hvite fine partikkelfilter som bare har som oppgave å ta bort rusk i vannet, men det er ikke nødvendig å ha med mindre du vil ha krystallklart vann. Ammoniakk (giftig)som fiskene skiller ut fra fordøyelsen tar bakterier i filteret (hovedsakelig) og i grusen seg av. De gjør det om til nitritt (veldig giftig for fiskene) og nitrat (også giftig), der sistnevnet blir tatt opp som næring av plantene. Når du skifter filter forsvinner nesten alle bakteriene, og det kommer mye ammoniakk og nitritt, noe som dreper fiskene, og det tar mange uker før kulturene er oppe igjen.

Edit: Var litt sen der ja..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap