Moontail....

Dag 1 11.01.11: I dag fikk jeg den endelig, gått å ønsket meg Betta Splendens lenge, men liksom ikke følt at vi har hatt no sted å gjøre av dem. Så kommer samboern min plutselig på at, jammen vi har jo ett 70L kar i garasjen. Så da var det bare å ta turen ned til Dahl's og det gjorde vi. Endelig kunne jeg gå til Tor å si jeg vet hva jeg vil ha.

Så da tok vi med oss en lilla moontail som frøkna på 4 fikk velge, ho er nemlig superforelska i fargen lilla så vi måtte jo ha lilla.

Men kan jo ikke ta med oss en hanne hjem uten at han får ei å leke med, det ville jo vært urettferdig siden de fleste av de andre artene våre har leks venner.

Så var det da å finne ut hvordan vi skulle gjre det, endte opp med å i første omgang putte dem oppi 530L karet som vi har i stua, sammen med da L144 ancistrus vanlig, tilapia svarddrager og en malle jeg aldri helt har funnet navnet på.

Å detta går veldig fint, dem kom så vidt ut av posene og utforsket litt før dem viste tegn til lek.

Nå har dem funnet seg ordentlig til rette innimellom en ganske så stor grønn plante som jeg ikke husker navnet på i skrivende stund.

Så nå blir det å titte litt og se om det er skumrede når jeg står opp i morgen tidlig...

Detta blir spennende, hvertfall for meg som aldri har hatt egen fisk før for 6 måneder siden når kjæresten min flyttet inn og hadde med seg hobbyen sin som plutselig ble det eneste jeg tenker på.
Gratulerer med kampfisker! Måtte bare poste og fortelle at jeg synes den var utrolig vakker! Deler dattra di sin begeistring her

Må også berømme deg for at du ikke putter den i en av de små oppbevaringsboksene. Blir alltid glad når jeg ser at kampfiskene får godt med vann å svømme i. Lykke til videre med paret.
Tusen takk for det, ja jeg syntes ingen fisk skal være nødt til å leve i en liten boks eller bolle bare fordi dem kan det. Dem bør få lov å ha muligheten til å bytte tilholdssted om dem har lyst til det.
Ingen skumrede...
Dag 2: Når jeg sto opp i dag var det ingen tegn til skumrede, men det gjør ingen ting, har planer om å bytte kar på de når jeg har funnet ut hvor vi skal sette karet dem skal i.
Hatt en veldig koselig dag med foring og dem spiser som noen ordentlige "hester" både hannen og hoa, og det virker som om dem absolutt har nok plass å boltre seg på. Hannen heretter kaldt "snuffe" svømmer rundt og viser seg fra sin beste side, og når han blir lei legger han seg innimellom bladene på den store grønne planta å slapper av.
Testet nitrit og pH i dag, den var ikke så gæli, litt lav pH men det gjør vi no med. Da får jeg lære det også, jeg kan jo egentlig ingenting jeg, vet bare at enkelte ting er farlig og andre ting får dem til å trives.
Må si jeg egentlig er ganske grønn når det gjelder det meste.

Håpet å få ett lekspar sendt fra bergen i dag, men pga vinteren tør jeg ikke ta sjangsen på det. vil ikke at dem skal fryse ihjel på turen. Så da får vi se hva vi gjør, om vi reiser ned til han Tor igjen eller om vi ordner det på annen måte.

Nå har vi akkurat foret med frosne mygglarver og det er jo virkelig snadder, så nå skal dem få kose seg litt alle mann også blir det ett lite vann bytte før det er nattan for dem.
Grattis med nydelig kampfiskhanne

Men jeg er litt nyskjerrig på hva du mener er litt lav ph? Kampfisk kan godt ha litt lav ph.
For kamp fisken er den vel egentlig akkurat sånn den bør være, den var på 6,5 men for de andre fiskene vi har så blir den litt lav.
Så flott kampfisk! Lillafargen var jo kjempefin!

Legg gjerne ut flere bilder etterhvert.
ja det kommer flere bilder etterhvert, men tenkte jeg skulle få flytta dem over i eget kar først, tok noen litt ok bilder i sta men har ikke ått dem inn på datan enda.
splendens fan
For kamp fisken er den vel egentlig akkurat sånn den bør være, den var på 6,5 men for de andre fiskene vi har så blir den litt lav.

Nettopp. For kampfisken er ph fin, men for lav for sverddragerene. Da er det å trekke lodd om hvem som skal få lov til å trives best

Det beste er derfor å ha bløtvannsfisk i ett kar og hardtvannsfisk i et annet
Lisbeth
[QUOTE=splendens fan]For kamp fisken er den vel egentlig akkurat sånn den bør være, den var på 6,5 men for de andre fiskene vi har så blir den litt lav.

Nettopp. For kampfisken er ph fin, men for lav for sverddragerene. Da er det å trekke lodd om hvem som skal få lov til å trives best

Det beste er derfor å ha bløtvannsfisk i ett kar og hardtvannsfisk i et annet


Blir til at Kampfisken skal over i ett annet kar, men det tar litt tid å få i orden alt sammen...
Dag 3
Dag 3 13.01.11
Å jeg kjenner faktisk at jeg er litt lei meg, har fått satt opp 70L og laget eget filter, la oppi en liten plate isopor til Snuffe for at han skulle kunne lage skumrede, ble nemlig litt krusninger av pumpa vi satte i. Leser jo hele tiden om de som skummer fra første dag og egentlig aldri gir seg. Men Snuffe skummer jo ikke i det hele tatt ingen anntydning heller. Kjenner jeg blir litt lei meg jeg da, Hva kan være årsaken til dette?

Er det bare jeg som stresser hode mitt? Kan det være at han er for ung? Hvor gamle er dem når dem begynner?
Jeg føler at jeg har veldig mye tillest info i hode om dagen og leser jo alt, jeg sluker vel og merke ikke alt rått, men...

Det jeg syntes er kjedelig med alt er jo at jeg skaffet meg ei hoe også i håp om at dem skulle kunne få litt yngel, men vil ikke stresse dem til dette så jeg har nå satt dem i hvert sitt kar, og så lenge han ikke skummer, hvordan vet jeg da at tiden er inne for å evt sette dem over i leks kar?

En ting er liksom fisken som vi har i 530L den vet samboern såpass om så dem tar jeg liksom ikke så tungt, men alt jeg vet om Snuffe er jo det jeg har lest på gud vet hvor mange sider.


Håper bare det er fordi han er så ung jeg...
Du har hatt kampfisken i 3 dager?? Da må jeg si du har hastverk.

La den få komme seg til ro i sitt nye miljø og ja, kanskje den er for ung. Skaff deg også noen flyteplanter som gir litt skygge og skjul. Også penere enn en isoporbit

Du får ikke justert ned styrken på pumpa? Evt sny utblåset mot en vegg så strømemn dempes?
Lisbeth
Du har hatt kampfisken i 3 dager?? Da må jeg si du har hastverk. La den få komme seg til ro i sitt nye miljø og ja, kanskje den er for ung. Skaff deg også noen flyteplanter som gir litt skygge og skjul. Også penere enn en isoporbit ;) Du får ikke justert ned styrken på pumpa? Evt sny utblåset mot en vegg så strømemn dempes?



Var ikke helt sånn ment jeg formulerte meg muligens litt feil, sier ikke at jeg vil det SKAL skje nå, men sånn som alle skriver så trodde jeg det å lage skumrede skjedde ganske fort.
Hehe men utålmodig er du

(Men var da fælt til skriveleifer jeg hadde på slutten av det innlegget?!)
Ja er nok litt utålmodig ja, men roer meg mer og mer for hver dag som går, det viktigste er at han har det bra og koser seg...
Det virker som han trives i 70L i hvertfall svømmer rundt å viser seg fra sine beste sider.
Dag 4: I dag flyttet jeg ene hoa over til Snuffe, pluss at samboern var å hentet en CT. Den fikk ett 54L kar helt alene for seg selv og jeg må virkelig si det virket som den trivdes fra første stund. Nå svømmer den rundt og koser seg, det er så morro å se.

Foret alle splendensene mine på røde mygglarver i dag, og det var gourmet mat ja.

Nå er det bare å ta tiden til hjelp sette meg ned å slappe av å kose meg med synet av mine 4 fisk, to hunner en HM og en CT, så får vi se om det blir no yngel etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Torbjørn Marthinsen
Reklame for plussmedlemskap