En spennende tetra

En av ekspedisjonene på min siste tur til Amazonas (oktober 2010), førte meg til Rio Pintoyacu, en nordre (venstre) tilførselselv til Rio Nanay, i Peru.

I jakten på Apistogramma, gjennomsøkte vi denne grunne jungelbekken:

[External Image]

[External Image]


Jeg fant (selvsagt ) Apistogramma, men jeg fattet også en viss interesse for disse ganske kjedelig utseende tetraene:

[External Image]

Når lyset falt på en bestemt måte, syntes de å være noe mer fargerike enn det førsteinntrykket indikerte:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Jeg brakte noen få av dem med meg hjem, og tok et bilde i et av akvariene mine:

[External Image]

En veritabel skjønnhet, i mine øyne!

Jeg la ut et spørsmål om hjelp til å identifisere fisken på et utenlandsk forum (det nå hackede og helt ødelagte Petfrd.com).
Jeg fikk klare tilbakemeldinger om at dette må være en ukjent/ny art i slekten Tyttocharax.

Det ble veldig spennende da jeg begynte å søke informasjon om denne slekten:

Tyttocharax-slektens medlemmer er en inseminerende tetra: det er funnet frisk sperm fra hannen inne i hunnens gonader. Den har på en eller annen måte indre befruktning. Likevel er det ikke funnet befruktede egg inne i hunnen, så befruktningen skjer kanskje først når eggene er på vei ut (?)
Hvordan spermen kommer inn i hunnens gonader, er foreløpig ukjent. Imidlertid har hannene som regel noen små kroker på analfinnen (gattfinnen), og disse mistenkes å spille enn rolle i dette.

I tillegg har denne slekten, som en del andre slekter, kjertler på kroppen som produserer hormoner/feromoner, som antas å påvirke hunnen før og/eller under leken.
Mens en del arter har slike kjertler på gjellene (for eksempel Corynopoma riisei), er det på fisker som klassifiseres i Tyttocharx-slekten funnet slike kjertler også ved haleroten (og også på nær beslektede arter). Tyttocharax’ene er imidlertid så langt de eneste der det er funnet strukturer egnet til å spre disse feromonene som fungerer som effektive pumper: det er funnet både rene membranpumper , og pumper dannet av finnestråler i analfinnen.

Her ses nærbilder av mine. At hannen har spesielle strukturer rundt midten av haleroten, er det jo ikke tvil om. Likeså at hans anal-/gattfinne er annerledes enn hunnens:

Hunn: [External Image]


Hann: [External Image]

Det hadde jo vært moro å prøve å drette denne arten.
Imidlertid har jeg ikke funnet noen beskrivelser av lek eller oppdrett på denne slekten.

Finnes det noen med erfaringer fra slikt blant dette forumets medlemmer?

Kan ikke hjelpe deg med noe, men måtte bare inn og si at dette er noe av det peneste jeg har sett på lenge. Snakk om å være prydet med regnbuefarger! Nydelig!
Lisbeth
Kan ikke hjelpe deg med noe, men måtte bare inn og si at dette er noe av det peneste jeg har sett på lenge. Snakk om å være prydet med regnbuefarger! Nydelig!


Helt enig! Disse var fantastisk flotte Håper virkelig at du finner ut av det, og får drettet de. Lykke til ;D
For en nydelig fisk! *Lyst på!*
Ja, nydelige er de

De er super-hyperaktive, så jeg innbiller meg at de trenger litt plass å leke på, ikke en 10-20 liter som enkelte andre tetra kan greie seg med.

Jeg får prøve meg fram og finne ut om de slipper eggene fritt i vannmassene eller fester dem f.eks. på undersiden av blader, om de spiser egne egg, om de er kontinuerlig lekende eller sesonglekere, om et par eller gruppe leker best osv.

Siden hunnen antakelig kan befruktes før selve eggleggingen, vet jeg jo ikke engang om hannen må være tilstede når eggene legges.......

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap