- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Bord plate og vannsøl!
Bord plate og vannsøl!
Hei hei! Må bare beklage om dette er feil post jeg klarer bare ikke helt finne hvor jeg skal poste :S
Men til saken som jeg sa i en ann tråd så røyk bord plata mi i natt pga vann, Det var en hel tre tv benk i furu tror jeg, Der topp plata satt fast å det da ble spen i plata da den ble våt...
Men det jeg lurer på jeg har skaffa meg ei hel treplate i furu, fra den lokale monter butikken og skal lage leca bord, Har også beisa den øverste plata. Skal ha 1 plate i mellom lecaene også Men jeg bare lurte, det renner mye vann fra fordampinga ned bak og under akvariumet ned bak lista og inn under, Det var det som tokk knekken på andre bordet.
Jeg hadde da det papiret på under(Det som henger på glasset så det ble vått og subba nedi, det hadde faktisk mugna på litt over 2 uker.
Nå er papiret tatt av(Rettere sagt det datt av) og som sagt har ny plate og alt.
Tror dere det skal gå greit å sette karet på plata uten at den og sprekker og mugner?
Denne vil jo så og si vare løs og ikke kunne bule opp på mitten av spennet som kommer av utvidninga.
Eller kan det være lurt og sette heile karet på en voks duk?
Eller hva er beste løsninga?
-Sokken91
Men til saken som jeg sa i en ann tråd så røyk bord plata mi i natt pga vann, Det var en hel tre tv benk i furu tror jeg, Der topp plata satt fast å det da ble spen i plata da den ble våt...
Men det jeg lurer på jeg har skaffa meg ei hel treplate i furu, fra den lokale monter butikken og skal lage leca bord, Har også beisa den øverste plata. Skal ha 1 plate i mellom lecaene også Men jeg bare lurte, det renner mye vann fra fordampinga ned bak og under akvariumet ned bak lista og inn under, Det var det som tokk knekken på andre bordet.
Jeg hadde da det papiret på under(Det som henger på glasset så det ble vått og subba nedi, det hadde faktisk mugna på litt over 2 uker.
Nå er papiret tatt av(Rettere sagt det datt av) og som sagt har ny plate og alt.
Tror dere det skal gå greit å sette karet på plata uten at den og sprekker og mugner?
Denne vil jo så og si vare løs og ikke kunne bule opp på mitten av spennet som kommer av utvidninga.
Eller kan det være lurt og sette heile karet på en voks duk?
Eller hva er beste løsninga?
-Sokken91
Postet 17.01.11 kl 15:48
Endret: 17.01.11 kl 15:57
Postet 17.01.11 kl 20:16
Ble jo veldig nervøs over historien i den andre tråden, da, har riktignok bare 54-litere stående på furumøbler, men hvem vet. Har i alle fall tatt disse forholdsreglene:
Både kommode og kjøkkenbord er grundig innsatt med hjemmelaget lurium, som består av bivoks, terpentin og kokt linolje. Påført varmt og i flere lag, alt vann preller av. Håper jeg. I tillegg bruker jeg liggeunderlag som mellomlegg. Tar alle mulige forbehold her, har hatt en del snedige ideer jeg ikke nødvendigvis har vært stolt av i etterklokskapens skarpe lys...
Både kommode og kjøkkenbord er grundig innsatt med hjemmelaget lurium, som består av bivoks, terpentin og kokt linolje. Påført varmt og i flere lag, alt vann preller av. Håper jeg. I tillegg bruker jeg liggeunderlag som mellomlegg. Tar alle mulige forbehold her, har hatt en del snedige ideer jeg ikke nødvendigvis har vært stolt av i etterklokskapens skarpe lys...
Postet 17.01.11 kl 20:24
Sitte/ligge underlag
Bruk ett sitte underlag eller ett ligge underlag sånn i skumgummi. Tips de selger ligge underlag på biltema bare og klippe til i rett str.
Postet 17.01.11 kl 20:27
Har lest at noen bruker skumliggeunderlag under akvariet, det fordeler trykket gjevnt også. Men mitt kar står rett på trebordet. Det virket litt rart at det skulle renne så mye vann ned bak, det er vel det problemet jeg ville tatt mest alvorlig. Selv om bordplaten holder seg hel vil fuktighet som renner ned bak føre til mugg. Så godt som uten unntak. Og får du ikke tørket det bort vil det bare bli verre med tiden. Og mugg er ikke sunt verken for deg å puste i eller for byggningen. Er akvariet med topp men uten dekkglass?
Postet 17.01.11 kl 20:31
Ja det er med topp men uten dekkglass. Vannet som renner ned kommer ut med ''hengslene og lednings hullene'' Tror det enten renner fra ledningen(Eneste mulighet når den er lukket) Eller at det renner vær gang jeg åpner, Så at det renne rikek konstant vist det ikek renner fra ledningen da som sagt :P Kan jo løse det på en måte med og legge tørke papir intil hele baken er ikke syneligt for folk så :P tror toppen er feil konstruert, Di har ikke tenkt helt med hennhold til hengslene kan jeg se ^^ Men så liten vann mengde det er snakk om kan tørke papir i små mengder bak der gjøre susen tror jegIngjerdHar lest at noen bruker skumliggeunderlag under akvariet, det fordeler trykket gjevnt også. Men mitt kar står rett på trebordet. Det virket litt rart at det skulle renne så mye vann ned bak, det er vel det problemet jeg ville tatt mest alvorlig. Selv om bordplaten holder seg hel vil fuktighet som renner ned bak føre til mugg. Så godt som uten unntak. Og får du ikke tørket det bort vil det bare bli verre med tiden. Og mugg er ikke sunt verken for deg å puste i eller for byggningen. Er akvariet med topp men uten dekkglass?
Ja det med mugg som plager meg litt også. Men jeg tror veldig på at det med vannet ligger i at det papiret som var under sugde til seg vann og foresaket dette.Da det ble slapt og subbet nedi og platen este under og låste alt vannet fast under der på en måte.
Liggeunderlag ser jeg ikke på som nødvendig da platen er så ret som den kan bli.
Men har en voks duk jeg vurderer legge under slik jeg tegna kjapt i paint :P Blåe streken er voksduken, Benken sett fra siden.
Postet 17.01.11 kl 21:02
Endret: 17.01.11 kl 21:13
Postet 17.01.11 kl 21:20
Lysrøret er i en slik Tett greie med pakning og diverse så lysrører(Eller er slik jalla pære system) Er heelt fukt fritt, Er ikke bygd for og ha dekk glass nei.IngjerdDet hadde ikke vært en ide å skaffe dekkglass da? Så slipper du hele problemet med at vannet renner ned på utsiden. Eller er ikke akvariet laget for å ha dekkglass? Jeg ville tro at det er uheldig for lysrørene i toppen å være dekket av fukt også, eller blir det ikke vått der?
Postet 17.01.11 kl 21:55
Om du skal ha en benkeplate som blir utsatt for mye fukt ville jeg ha malt den med skikkelig oljemaling, evt satt det inn med noe slik som Linda og Ove nevner. En voksduk tviler jeg på at vil tåle så mye i lengden,og plutselig har det kommet fuktighet under og så er det påann igjen. Og det er jo ikke sikkert du er hjemme nestegang platen sprekker...
Postet 17.01.11 kl 22:04
Har satt platen inn med en type beis ivertfall :P Grunnen til at platen sprakk var jo at det le spenn på den da den var skrudd fast liksom. Så sprekke gjør den neppe, Er vel mer muggen som er et problem her... Men får teste hånkle metoden min i morgen Så får vi se, Blir det bare sur igjen, så setter jeg hele hobbyen på vent til jeg får flytta for meg selv :PIngjerdOm du skal ha en benkeplate som blir utsatt for mye fukt ville jeg ha malt den med skikkelig oljemaling, evt satt det inn med noe slik som Linda og Ove nevner. En voksduk tviler jeg på at vil tåle så mye i lengden,og plutselig har det kommet fuktighet under og så er det påann igjen. Og det er jo ikke sikkert du er hjemme nestegang platen sprekker...;-)
Postet 17.01.11 kl 23:24
Jeg kan ikke skjønne at du ikke gjør noe med toppen eller bytter den ut? Selv om man driver med akvarier full av vann skal det være tørt utenfor.
Ingen av mine kar har en eneste fuktig flekk på utsiden, jeg hadde blitt sprø hvis det hadde dryppet vann ut! Du må vel nesten sette karet ditt på et porsabord hvis du skal unngå at det trekker vann inn i bordet??
Ingen av mine kar har en eneste fuktig flekk på utsiden, jeg hadde blitt sprø hvis det hadde dryppet vann ut! Du må vel nesten sette karet ditt på et porsabord hvis du skal unngå at det trekker vann inn i bordet??
Postet 18.01.11 kl 08:57
I
Men, er enda ikke sikker på om det kun drypper da jeg åpner toppen eller hele tiden .
ingen porsa bord som passer dette karet. Hengslene er feilkonstruert . Derfor det renner, kan jo ikke få byttet toppen,eller da må jeg ha fraværandre hele karet..LisbethJeg kan ikke skjønne at du ikke gjør noe med toppen eller bytter den ut? Selv om man driver med akvarier full av vann skal det være tørt utenfor. Ingen av mine kar har en eneste fuktig flekk på utsiden, jeg hadde blitt sprø hvis det hadde dryppet vann ut! Du må vel nesten sette karet ditt på et porsabord hvis du skal unngå at det trekker vann inn i bordet??
Men, er enda ikke sikker på om det kun drypper da jeg åpner toppen eller hele tiden .
Postet 18.01.11 kl 09:07
Postet 18.01.11 kl 09:39
får vel vurdere ny topp da, hvor får jeg tak i det ? Er på jobb så har ikke målene på karet men er hvertfall 60 liter... så gjerne gi meg link til et sted hvor di selger.. utland går også greitKampfiskJeg ville ha prioritert å få reparert eller byttet ut toppen. Enten det, eller flytte akvariet til et bad eller et annet våtrom.
Postet 18.01.11 kl 10:10
Har du sjekket om det er en liten lekkasje øverst i skjøten eller under lista? Det hadde jeg på et helglassakvarie jeg hadde.
Å ha akvariet på ei ubehandlet treplate fører til flekker etterhvert uansett for litt vannsøl blir det jo ved vannbytter. Jeg ville lakkert den eller malt den flere strøk med våtromsmaling.
Å ha akvariet på ei ubehandlet treplate fører til flekker etterhvert uansett for litt vannsøl blir det jo ved vannbytter. Jeg ville lakkert den eller malt den flere strøk med våtromsmaling.
Postet 18.01.11 kl 10:26
Sokken91så gjerne gi meg link til et sted hvor di selger.. utland går også greit :)
Aquaristikshop i Tyskland er en nettbutikk som jeg har god erfaring med. De selger T5-lystopper med forskjellige mål, du kan jo se om de har noe som passer.
Postet 18.01.11 kl 10:38
bryr meg ikke om flekker ... men plata vil muggle med eller uten måling... men den er ikke ubehandlet. Er en type beis som suger seg inn i tre verket! Så i går men produsenten har saaussa masse hvit silikon rundt topp lista så tror ikke det er noe lekasjer, ville vært rart i såfall kan vann teste da jeg kommer hjemElisabethSHar du sjekket om det er en liten lekkasje øverst i skjøten eller under lista? Det hadde jeg på et helglassakvarie jeg hadde. Å ha akvariet på ei ubehandlet treplate fører til flekker etterhvert uansett for litt vannsøl blir det jo ved vannbytter. Jeg ville lakkert den eller malt den flere strøk med våtromsmaling.
Postet 18.01.11 kl 11:11
Endret: 18.01.11 kl 11:29
Her er hva JEG ville gjort.
Vi snakker her om et 60l akvarium som du nå vurderer å se til utlandet for å ta tak i ny topp med lys til?
Og selv da er du ikke sikker på om dette passer 100% overens.
Nei, jeg ville sett meg om etter et brukt juwel 60l f.eks. Mange av disse er lite brukt fordi mange går etter større kar fort.
Disse juwel karene er etter min mening bra kvalitet til en bruktpris fra 500,- og oppover.
Vi snakker her om et 60l akvarium som du nå vurderer å se til utlandet for å ta tak i ny topp med lys til?
Og selv da er du ikke sikker på om dette passer 100% overens.
Nei, jeg ville sett meg om etter et brukt juwel 60l f.eks. Mange av disse er lite brukt fordi mange går etter større kar fort.
Disse juwel karene er etter min mening bra kvalitet til en bruktpris fra 500,- og oppover.
Postet 18.01.11 kl 12:25
BjørgvinHer er hva JEG ville gjort. Vi snakker her om et 60l akvarium som du nå vurderer å se til utlandet for å ta tak i ny topp med lys til? Og selv da er du ikke sikker på om dette passer 100% overens. Nei, jeg ville sett meg om etter et brukt juwel 60l f.eks. Mange av disse er lite brukt fordi mange går etter større kar fort. Disse juwel karene er etter min mening bra kvalitet til en bruktpris fra 500,- og oppover.
Det har du helt rett i Meget godt forslag!
Postet 18.01.11 kl 12:45
joda en go løsning det... men ingen selger noe kar i nærheten av meg å jeg har ikke bil så får jo ikke henta om det er litt unna... men men... får se hva det blir til... skal vann teste toppen on drt lekker kun ut av ledning hull og hengslene kan jeg lage en slags renne bak der hvor alt renner så jeg kan tørke det opp høres greit ut i hode mitt men tviler egentlig på at jeg får det til og funke hehe.....BjørgvinHer er hva JEG ville gjort. Vi snakker her om et 60l akvarium som du nå vurderer å se til utlandet for å ta tak i ny topp med lys til? Og selv da er du ikke sikker på om dette passer 100% overens. Nei, jeg ville sett meg om etter et brukt juwel 60l f.eks. Mange av disse er lite brukt fordi mange går etter større kar fort. Disse juwel karene er etter min mening bra kvalitet til en bruktpris fra 500,- og oppover.
Postet 18.01.11 kl 13:27