Discusene mine døde, er det for de at jeg tok dem oppi med en gang? (side 4)

nå klarer jeg ikke å dy meg,.

handle aldri fra butikk ??

har alle mine fra butikk,ikke mistet en eneste en, hatt mine i 2 år.
-de jeg kjøpte fra for oppdretter derimot tålte ingen ting og døde etter noen uker,.

Det å ha discus i et kar med engang ,uten tilvenning er gambling,skal ikke mye forandring i vannverdier til før fiskene får sjokk, blir stresset og evt dør,.
discus regnes for å være litt sart, spesielt om vannverdiene er forskjellig fra der de kommer fra, til nytt vann, derfor er tilvenning absolutt nødvending,.

men å oppfordre en nybegynner med discus,til å bare ploppe i fisken blir bare feil etter min bok, også dette med daglige vannbytter.. skifter vann på mine 1 gang i uken, ca 10-20 liter.
Og de stortrivs med det. i begynnelsen fikk jeg bare prikkesyke på de når jeg skulle følge alle rådene om vanbytter daglig,og gjøre slik å sånn for å lykkes, god filtrering og ro og fred er beste medisin, godt for er super viktig og ikke overfore og stresse fisken unødig, da kommer man lengst

Å ha Discus i en 110 liter,det går fin fint ,intil man kan få seg et større kar,.
-lekspar kan godt gå i et slikt mens de er i lek, fjerne foreldre og ha de i et annet kar når yngelen er voksen nok , om man kommer så langt ,. Discus er ikke den enkleste fisken å drette opp alltid.

å holde discus etter min mening er mye prøving å feiling, og å finne ut hva som passer fisken man har best,å følge tusen råd på en gang blir oftest bare krøll, for det finnes like mange meninger og det finnes fisk i vannet, noe som funker hos meg trenger ikke å funke hos andre.
discus er stimfisk sier mange, den er ikke enkel da discus har en streng hakkeorden, fisk de ikke liker elelr er sky og svake, blir oftest mobbet og sultet i hjel av resten av mobben,det vanskligste er å innføre ny fisk til en allerede etablert flokk.. disse får gjennomgå..

så prøv deg fremm,med ditt discushold, ikke stress fisken, har du tilgang på et stort kar, ha dem der,og husk god filtrering da kommer du langt, skift vann 10-20 liter i uka,bruk gjerne kaldt vann ,ikke direkte på fiske ,så temperert vann(romtemp) funker ofte best.
godt med planter,så de kan stikke seg bort i og gjerne noen røtter.. da skal du se du lykkes..
om du vil ha andre typer fisk sammen med dem, ungå algetere med sugemunn ,ancistrus er untaket,vanlig steinalgeeter og siamesere hold deg unna..
neontetra ,kunn vis du vil gi discusen8om den er voksen, godt for.. dette er namm for store discus,.
kardinal tetra er utmerket eller rødmunn tetra disse får gå i fred,ha gjerne noen corymaller på bunnen.


Filathor;
Kjøp fisk fra hvor du vil for min del, kjenner man til parasitten dactylogyrus kan man ta et standpunkt, men stå for ditt standpunkt og ta konsekvensen

Import av denne parasitt er faktisk forbudt, å bidra til denne import og kanskje spre den ved videresalg anser jeg som en ren katastrofe for hobbyen!!!!

...prøvde i mitt innlegg å veilede en som ønsker å holde discus, ønsker du/dere å overprøve mine råd/innspill er det helt greit da vi alle har ulike erfaringer, send en mail så slipper vi å ødelegge for tråstarter!

...og forresten; mine discus yngler like lett som guppyer

larsroaldjohansen@hotmail.com
Kjell Arne
Kai om du [I]anbefaler[/I] at en som aldri har hatt discus før til å sette 2 voksene discus i et 110 liters akvarium isteden for eks et 250 liters akvarium begynner jeg heller med frimerker og glansbilder. :) Men om du mener det er mulig så er dette noe helt annet.


Nå har aldri jeg anbefalt noen til å ha discus (voksne) i et 110 liter, men jeg har sagt at det går an under forutsetning av at vannkvaliteten holdes vedlike. Jeg har til og med hatt lek i et 90 liter. Vannkvaliteten er forøvrig like viktig om et kar er 540 liter.

Så er det til deg som bytter vann en gang i uka. Har du spurt de om de trives ????. Jeg tror ikke det.
Jeg har gjennom årene byttet alt fra 20% en gang i uken til 15% daglig og det er ingen tvil i min sjel (ja, jeg har faktisk en) at det å bytte daglig er alfa omega for fiskens trivsel og dette viser de på mange måter.
Jeg hører også fra tid til annen at det å bytte vann daglig er for mye pes, men det er vel ingen som tvinger dere til å begynne med discus. Det finnes andre ting som f.e. frimerker.
Når vi velger å holde denne unike fisken som er som skapt for å holdes i fangenskap så skylder vi vel den såpass at vi skal gi den optimale forhold og ikke holde den i kloakklignende vann.
gyro har nok jeg hørt om ja,.
og mange akvariefisk har eller er bærer og er imune mot den,scalarer spesielt og sikkert flere,.
oppdretts discus er oftest imun mot gyro, mens vf, sliter mot denne parasitten,.
det er ikke forbudt å importere fisk til landet enda.
og jeg fikk mine discus fra importør og oppdretter,som hevdet å ha 100% frisk fisk..
men viste seg at disse ikke var det. og døde kort tid etter, så da var valget enkelt butikk fisk. og de er friske og flotte,.

det var ikke ment å være spydig mot noen, og forventer heller ikke spydige komentarer tilbake..

trådstarter lurer på hvorfor hans fisk kreperte etter hurtig insetting, og svar har han fått,.
Alt for kort tilvenning!!, discus og mange fisk tåler ikke hurtig insetting, enten får de sjokk av temperaturforskjellen, eller så er vannkvaliteten for forskjellig i posen kontra akvariet, mht på ph/kh,nitritt, nitrat osv , det skal ikke så mye feilen til så får fisken sjokk.


hvor mange grader hadde du i akvarie? discus skal ha mellom 27-30. under 27 grader kan fisken få kuldesjokk.

Når man ikke har større akvarie enn 110 liter, så KAN man ikke få alle drømmefiskene.. Jeg har selv et akvarie på 112 liter. Jeg drømte om perleguramier, indiske glassmaller og praktbotiaer... De indiske glassmallene og praktbotiaen kan jeg bare glemme da de krever MYE større akvarie. Og av perleguramien har jeg begrenset meg til kun et par stykker, for at de skal få nok svømmeplass..

Man må tenke på dyras velferd selv. Ikke hva man selv synes er fint å ha i karet...
filathor
gyro har nok jeg hørt om ja,.oppdretts discus er oftest imun mot gyro, mens vf, sliter mot denne parasitten,.


Hvor får man kjøpt Discus som er imune mot parasitten???
filathor
gyro har nok jeg hørt om ja,. og mange akvariefisk har eller er bærer og er imune mot den,scalarer spesielt og sikkert flere,. oppdretts discus er oftest imun mot gyro, mens vf, sliter mot denne parasitten,. det er ikke forbudt å importere fisk til landet enda. og jeg fikk mine discus fra importør og oppdretter,som hevdet å ha 100% frisk fisk.. men viste seg at disse ikke var det. og døde kort tid etter, så da var valget enkelt butikk fisk. og de er friske og flotte,. det var ikke ment å være spydig mot noen, og forventer heller ikke spydige komentarer tilbake..


Her er det lys i tunnel'n - adressen til det firmaet/impotøren som selger Discus som er imun mot "gyro" skulle jeg tro veldig mange ønsker seg. Kanskje de også har discus uten gjellemark? Endelig, da kan jeg fortsette hobby'n uten å behandle ny discus'n før den settes inn i anlegget - Hurra, hipp, hipp....

Nå blir det ledig plass for flere i Norsk Filatelistforbund....
Espen S
[QUOTE=filathor]gyro har nok jeg hørt om ja,.oppdretts discus er oftest imun mot gyro, mens vf, sliter mot denne parasitten,.


Hvor får man kjøpt Discus som er imune mot parasitten???



Eg fann ein.

Mvh Kjartan
Til trådstarter!
Har du blitt noe klokere? ..eller mest skremt?

Jeg er relativt ny innen denne hobbyen, er relativt ny er på AF og kan definitivt fint lite om diskus. Jeg har fulgt denne debatten fra starten for å lære om diskushold (har selv ingen planer om dette enda, men hvem vet? Det er definitivt en flott og spennende fisk!). Det eneste konkrete jeg imidlertid har lært av denne tråden, er at man skal skal være ytterst forsiktig med å mene noe om noe som helst her i forumet. Faren for å få "hodet sitt kappet av" av folk som mener de kan mer, har mer erfaring osv, er stor! Dette gjør ikke bare terskelen for å poste spørsmål rimelig høy for oss nybegynnere, det gjør det også lite fristende å bidra med egne erfaringer og teorier i andres innlegg. Å bli angrepet av fremmede og mer eller mindre anonyme "bedrevitere" er ikke noe artig.

Akvaforum hadde vært en mer inkluderende og trivelig "læringsarena" om folk kunne holde seg for gode til å komme med spydige, sarkastiske og nedsettende kommentarer, men heller fokusere på trådtema og gi konkrete, ydmyke og velmenende råd til trådstarter -ikke alle andre. En liten oppfordring for meg blir derfor; tenk deg om før du poster. Hadde du turt å formulere deg slik ansikt til ansikt med mottaker? Ikke la pc-skjermen bli et filter for alminnelig folkeskikk.

Nå vil jeg vel få på pukkelen for å ikke holde meg til tema selv, men det får stå sin prøve. Jeg ønsker uansett trådstarter lykke til med akvariet sitt! Med eller uten diskus




MBG
Nå vil jeg vel få på pukkelen for å ikke holde meg til tema selv,


Dette tema er tatt opp i ny og ne, Her er en blant annet en tråd man kan få ut sin frustrasjon i hvis man syns det er kjipt her inne
Lisbeth
[QUOTE=MBG] Nå vil jeg vel få på pukkelen for å ikke holde meg til tema selv,


Dette tema er tatt opp i ny og ne, Her er en blant annet en tråd man kan få ut sin frustrasjon i hvis man syns det er kjipt her inne

Se der,ja! Jaja, godt å se at vi er mange om å mene dette! Beklager at innlegget mitt havnet feil. Var ikke klar over at det fantes en egen tråd på dette.

Men siden jeg bidro til avsporingen, så kan jeg kanskje rette det opp igjen og lede oss tilbake til utgangspunktet;

Hvordan går det med diskusen(e) dine nå, Per Kristian?
De vil sikkert overleve, men vis du vil ha gode friske fisker og at de skal trived bør du ha over 250 L. Synes de 180 Literne som er satt opp i fiskebasen er litt for lite
Det gikk ikke så bra de er døde men den ene klarte seg et par uker men den kjøpte jeg et annet sted en jeg kjøpte de andre som døde med en gang, men som levde i 2 uker døde rett etter at den ene discusen døde
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap