Alger og ph problemer, hjelp!!!

Hei på dere!!!

Jeg har blitt anbefalt at jeg skal senke PHen min litt pga at plantene mine ikke trives.

Det var en person som nevnte noe om at jeg ikke hadde fri CO2 i vannet, plantene mine sliter med å fremskaffe karbon når det ikke er fri CO2, få PHen på under 7, så sette inn hurtigvoksende planter (Egeria Densa for eksempel), bruke plantenæring når plantene begynner å komme seg, unngå slam på bunnen av akvariet, at hurtigvoksende planter tar alltid næring gjennom bladene (osmose) slik at nyttegjør seg ikke av næring i bunnlaget, planter med tykke blader tar ofte opp næring via røttene.

Jeg synes dette er gode råd, men hva synes du?

PHen min ligger på rundt 7,5.
Jeg har kjøpt et PH/KH middel som skal senke PH/KH i akvarium, (se bildet) men jeg er usikker på hvordan jeg bruker det. Jeg har noen spørsmål til dere om middelet, håper noen kan svare!!!

1. Hvor mange grader i PH har du i akvariet ditt?

2. Er det noen som er kjent med dette middelet? (se bildet) Vet du hvordan man skal bruke det? Hvor ofte? Hva står det bakpå middelet? (suger i språk =P) VIKTIG SPØRSMÅL!!!!!!!!

3. KH, hva er det for noe?! Hva er en normal KH verdi? (har aldri testet det før, men har KH test-sett)

4. Hvor ofte burde man teste KH verdien?

5. Har noe grønt på en av mine planter. Det er alger. Hvordan får jeg det vekk?????

6. Er det riktig at det gulaktige lysrøret skal være bakerst når det gjelder god plantevekst i akvariet?

7. Burde jeg bruke plantemiddel? Hva slags plantemiddel anbefaler du? Kapsel eller flytende? (du kan gjerne sende meg et bilde av anbefalt plantemiddel)

8. Hvor mange planter anbefaler du til et 180 liters akvarium? Hva slags planter? (jeg tror jeg burde ha noen hardføre planter, og noen hurtigvoksende, som anbefalt)

9. Hvor mange timer skal jeg ha på lyset?

Puh! Det var mange spørsmål. Håper du kan svare på noen av dem i allefall =)
Trenger litt hjelp..
Please, svar så fort som mulig! Jeg vet at det er mange spørsmål, men svar på noen i alle fall!!!!
1. Hvor mange grader i PH har du i akvariet ditt?
6,4 i det på 180 liter, rundt 7 på det på 60 liter. Jeg senker pHen litt ved hjelp av katappablader og orrekongler i det største. Masse røtter senker også pH-verdien litt.

2. Er det noen som er kjent med dette middelet? (se bildet) Vet du hvordan man skal bruke det? Hvor ofte? Hva står det bakpå middelet? (suger i språk =P) VIKTIG SPØRSMÅL!!!!!!!!
Nei, men jeg hadde ikke giddet å tilsette noe slikt for å senke pH-verdien kun for plantene. Da ville jeg kjøpt noen andre planter.

3. KH, hva er det for noe?! Hva er en normal KH verdi? (har aldri testet det før, men har KH test-sett)
Her kan du lese mer om KH

4. Hvor ofte burde man teste KH verdien?
Den er vel ganske så stabil så lenge man ikke tilsetter noe. Jeg har gjort det et par ganger på et år. Min er veldig lav, under 1.

5. Har noe grønt på en av mine planter. Det er alger. Hvordan får jeg det vekk?????
Noe alger vil det ofte være. Prøv å ikke ha lyset på mer enn 10-11 timer. Ikke ha direkte sollys på akvariet.

6. Er det riktig at det gulaktige lysrøret skal være bakerst når det gjelder god plantevekst i akvariet?
Vet ikke.

7. Burde jeg bruke plantemiddel? Hva slags plantemiddel anbefaler du? Kapsel eller flytende? (du kan gjerne sende meg et bilde av anbefalt plantemiddel)
Jeg har flytende og jeg har kapsler til plantene som tar opp næring gjennom bunnlaget. Men jeg bruker det egentlig ikke, for plantene vokser fint. Ikke alle planter har trivdes hos meg, men da har jeg latt være å ha dem.

8. Hvor mange planter anbefaler du til et 180 liters akvarium? Hva slags planter? (jeg tror jeg burde ha noen hardføre planter, og noen hurtigvoksende, som anbefalt)
Jeg har hornblad og pistia som tar opp næring via vannet. De vokser fort. Så har jeg javabregner festet på røtter og sverdplanter + litt diverse annet. Du kan se bilder av min 180-liter ved å gå inn på profilen min.

9. Hvor mange timer skal jeg ha på lyset?
10-11 timer.

Hvis du har problemer med alger burde du ikke tilsette plantenæring ihvertfall. Utfordringen er vel at når du tilrettelegger for at plantene skal trives, så trives algene bedre også. Hurtigvoksende planter skal vel i teorien kunne konkurere med algene om næringsstoffene, så det høres ut som en god idè.

Angående å senke pH vet jeg ikke så mye, men les bruksanvisningen og bruk det i en bøtte med vann først for å se hvordan det fungerer. Man skal ikke endre pH-verdi i karet for raskt, gjør dette gradvis.
"gress" på plantene?
Hei igjen! Jeg har litt problemer med plantene mine. noen av dem har såkalt algegress på seg. Det vokser også "gress" på pumpen min + grønne dotter av alger. Hvordan blir man kvitt det? (har prøvd akvavatt og algeskrape)
For å forhindre skader på gjellene og slimhinnen bruker jeg Aquasana fra prodac, denne forhindrer også stress.

For å få bort alger på blader kan du knipe av bladene som har alger på seg, det er ivertfall det jeg har fått anbefalt.

Ellers vet jeg ikke så mye.
"gress" på plantene?
Takk for svar. Problemet er det at alle plantene mine er rammet av alger over hele seg! Da kan jeg ikke ta av bladene med alger?
Da blir det litt vanskelig ja...

Kansje du burde ta bort ca 50 liter vann og samtidig bytte ut plantene, eller mørklegge akvariet en stund.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap