Forslag til ny akvariesand?

Etter å ha konkludert med at jeg tidligere endte opp med feil type biltema blåsesand - noe som igjen fortsetter å kverke mallene mine (Les Denne tråden) har jeg besluttet og skaffe en annen type sand.
Jeg er ikke hjemme hver dag, og selv om tidsbrytere passer på lyset, og automater gir en beskjeden mengde mat noen ganger om dagen, så blir det alger nedi der. (Av den lysegrønne irriterende typen som man bare kan gnikke vekk med fingrene)
Jeg har maller stasjonert rundt om i de andre akvariene mine, og her er det null algeproblemer. Jeg har en utvalgt Pleco og en Ancistrus klar, jeg må bare få vekk sanda først.

Jeg hadde jo tenkt å vente til jeg en dag skal ta ned og flytte akvariet, men jeg er møkklei av å viske vekk alger hver fjerde dag. Så nå skal sanda vekk!
Det er vel rundt 50 kg blåsesand nedi der.

Jeg er meget åpen for forslag til hva slags sand jeg skal putte nedi der nå.
Det er jo en del å velge i, og jeg lurer på hva folk synes er finest. Legger ved bilde av hvordan akvariet ser ut innredningsmessig for tiden, slik at det kan bli lettere og bestemme.

Jeg tenkte jo først på å kjøpe ny og rett type biltemasand, men jeg er lei av den sanda også. Jeg har den i så mange kar.
Jeg vil dog ha en finkornet sand. Kanskje ikke fullt så finkornet som den fra biltema, men slik at corydorasene og khuliål kan grave rundt uten å skade seg.
Mest lyst har jeg på en svart type sand. Mallene blir så mørke og fine av det.

Det er lenge siden jeg handla sand sist, og den gang kjøpte jeg små sekker til små akvarier. Denne gangen trengs jo større mengde.

Har noen forslag til hva slags sand som kan bli fint, hvor jeg kan skaffe den noenlunde billig, og ca hvor mye jeg trenger av den i en Juwel Rio 400?

På forhånd TAKK!
Jeg kjøpte nettopp to 25kgs sekker med Rådasand.
Den fåes i mange forskjellige kornstørrelser, jeg valgte 0,3-0,8mm.
Jeg falt for denne da den er litt mer fargerik enn Biltemasanden,
med innslag av litt røde og svarte korn.

Det blir dermed mitt tips!
Jeg har også rådasand i begge mine akvarier. Liker denne veldig godt. Forskjellen fra den vanlige biltemasanden er at den har mye sterkere farger. Akvariet ser mye mer "fresh" ut.
0,3 - 0,8 har jeg i 125 literen og 0,4-0,8 mm i 240 literen.

Her er en video som sammenligner. (beklager videokvalitet)

Jeg har rådasanda i alle mine kar syns det er den fineste sanda hehe.
Hadde biltema sanden før i mine kar men syns den er grå å kjedelig.

Legger ved noen bilder av den flotte sanda.

Å ikke er den dyr heller betalte 89kr for 25kg.
Inaktiv bruker
Tror neppe det finnes svart sand, men fin knust grus som kan minne om sand har jeg i mine akvarier. Det er dog ikke sand som egner seg for feks kuhliiål, coryer og lignende da denne blir for grov selv om den ser veldig fin ut når den ligger i posene i butikken. Jeg trodde faktisk at den skulle være for fin, men når den kom opp i akvariet ble den straks mye grovere

Det er jo fint med svart knust grus (Haleys har jeg) Men, det stjeler mye lys så da blir det lett litt for mørkt i akvariet om du ikke har ekstra sterk belysning, eller feks fisker som helst vil ha det mørkt. Jeg bruker den fine svarte grusen i et karr med klovnekillier, for disse må ha mørk bunn for å komme i lek. Der har jeg også ekstra sterk belysning men masse flyteplanter som igjen gjør så at det blir ganske mørkt i karret.

En annen ting man bør tenke på er at en del fiskeraser skifter farge etter bunnsubstrat, så har man mørk grus vil de være mørkere i fargen, og om man brått skifter til lys vil de bli veldig lyse i fargen.

Jeg ser feks at mine ancistrus super rot er blitt mye lysere i fargen etter at jeg skiftet til lys sand i deres akvarium nå. Før var de ganske mørke, for de kamuflerer seg jo etter fargen på sanden.
Takketitakk for svar!
Rådasand er utrolig fint ja! Innser nå at det er det jeg har i det ene akvariet med reker.

Det var pga fiskene jeg ville ha mørkere sand. Mallene blir som du selv sa mørke og fine, og jeg mener også kontrasten mellom mørk sand og lysegrønne planter og rødaktige røtter er veldig pent.
Men tror nesten jeg heller mot Rådasand likevel. Den er uansett mørkere enn det som er i akvariet nå.
Bør denne sanda skylles noe særlig eller kan man tømme den rett i? (Var ikke mange nevene grus man trengte i rekeakvariet)
Rådasanden bør skylles ja. Det er mye grums i den. Det er lettest om du skyller litt og litt om gangen. Jeg har på meg hansker sånn at jeg også kan rote rundt i sanden (blir fort kalde og såre hender uten hansker).
Satte nettopp et nytt kar med min nyinnkjøpte Rådasand,
og den trenger virkelig å skylles godt før man har den i akvariet!
Hadde lest det på forhånd, så jeg gjorde det heldigvis.
Det var masse støv i den som gjorde vannet i bøtta helt grumsete gang på gang...
Med Biltemasanden slipper man ihvertfall det, men forandring fryder
Det ble så flott med Rådasand i akvariet!
Ja jeg har hatt biltemasand i mange år nå, og har den i 2 andre akvarier, så vil prøve meg på Rådasanda i stedet. Tenker jeg kjøper inn 50 kilo? To 25 kg's sekker.
Takk for svar, jeg skal huske å skylle den møysommelig. Tåkete vann blir aldri fint!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap