Kombinere terrarie og akvarie?

Hei.

Er vel det en kan kalle en fersk akvarist, med noen planer.

Jeg har en litt uforståelig trang til å lage et kombinert akvarie og terrarie, hvor jeg anskaffer meg et hjørnekar, eventuelt lager selv, hvor hele sulamitten blir ca. 1.5-2 meter høyt. (+bordhøyde på ca. 30-40 cm.)

Hele greia er tenkt til å bli delt inn i 2 seksjoner, med et akvarie i bunn (ca. 40-50 cm høyde, ca 200 liter) og resten som terrarie, med en liten bekk som kommer sildrende ned en kunstig bergvegg eller noe lignende.

I akvariet, så tenkte jeg å kjøre noe så enkelt som Praktbotia og pansermalle sammen med planter som gjerne stikker over vannet.
I terrariet, så tenkte jeg å få tak i en edderkopp (som foretrekker fuktig klima) som eneste innbygger, ved siden av noen planter.

Terrariedelen er da hovedsakelig kun tenkt som dekorasjon, for å skape et helhetlig inntrykk av regnskog der.

For vann og filter-løsning, så er det aktuelt å prøve å utvikle et eget rensesystem for vann, hvor det blir byttet ut via en buffertank og tilføyd nytt vann gjennom tilkobling til vannettet i boligen. Vannet vil bli tatt fra karet og pumpet opp til toppen av "bergknausen" og så renne ned igjen der.

Selv synes jeg dette kan bli rimelig tøft, om jeg får det til, men vil nok trenge hjelp underveis.

Så det jeg egentlig lurer på nå, er om det er noen som har prøvd på dette før?

Skal komme med noen konsepttegninger senere, men vil gjerne ha innspill før jeg setter i gang.
Har du søkt eller googlet på "paludarium"? Det kan være en god start.
Nope, men nå har jeg det! hehe.
Påfølgende bilder og plantegninger må postes snarest! :o)
Har sett på noen bilder på google nå, takket være at jeg fikk vite hva dette her kalles for noe og har fått mye inspirasjon nå!

Skal lage til et prøve-prosjekt i en mindre skala først for å se hvordan det utarter seg.
Har tilgang til et par 150 liters akvarier som kan brukes til dette formålet.

Ser forsåvidt at jeg har tenkt ganske rett når det gjelder konstruksjonsmetoder brukt, så nå blir det ni-lesning på hvordan andre har gjort det og så utvikle et prøve-konsept ut i fra hva jeg finner ut!

Planen er uansett å planlegge godt før jeg setter i gang, så.. Om jeg setter i gang, så mekker jeg en sånn fin privat tråd.
Hørtes råtøft ut!
Synes du kan starte den private tråden nå jeg, slik at jeg kan abbonere på den og ikke gå glipp av noe når du kommer i gang
Du får god hjelp hvis du stikker innom reptilweb.no eller reptilfreaks.no

Der fikk jeg i alle fall god hjelp til å sette opp mitt bitte lille paludarium

Vær klar over at det er mye dyrere og mere jobb å sette opp et paludarium enn et akvarium
Takker for tips!

Tid og penger er ikke noe problem, skal det gjøres, så skal det gjøres, hehe.
Men er jo alltids lurt å starte smått og bygge seg opp når en har funnet ut av fallgruvene.

Så langt, så har jeg kommet frem til at et kar på 90x40x40 (145L) med ca. 60-65 liter vann i vil gjøre susen, samt hvordan jeg grovt kan tenke meg at det skal se ut.

Får se hvordan ting utarter seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap