Hvor mange fisker er det plass til?

Jeg har nylig kjøpt et 54 L akvarium, men jeg vet ikke hvor mange fisker det er plass til oppi det.

Jeg har allerede 4 små guppy, tre black molly og en liten algeeter.

kan noen være så snille og gi respons så ville jeg blitt veldig glad
Plussmedlem
Spørs jo hva slags fisk du tenker på. Flere guppy?
skal nok ha minst to guppy til og minst en ancistrus, hvis det ikke blir for liten plass.

jeg lurer også på åssen det passer inn med scalare eller om den vil spise opp all yngelen guppy'en får
Scalare vil nok spise opp all yngelen din ja, men det er ikke det du skal bry deg så veldig om. Det du heller bør tenke på er at scalarer blir ganske så svære! Jeg ville ikke hatt scalarer i karr som er mindre enn 200L!

En annenting du skal tenke på er at ancistruss produserer veldig mye avfall / biomasse, og de kan bli nærmere 15cm store!
ancistrus er vel algeeter, er den ikke det?
Så den spiser vel mere avfall enn den produserer, dessuten er den vel ikke så stor at den vil ta for mye plass i akvariet?

men det jeg vil vite er egentlig hvor mange fisk det er plass til uten at det blir for lite plass til hver av dem
Ancistrus siser blant annet alger, men du kommer fort til å oppdage hvem som er sjefen i matfatet hvis du forer med mat som synker. De spiser velt alt. Og ja de blir ganske store og hannene kan være nokså bøllete. Jeg hadde et par i en 250L, var veldig glad når jeg fikk dem ut derifra. I mine øyne en bøllefisk som krever sin plass
spiser ancistrus opp all maten så de andre fiskene ikke får mat og dør eller er det bare sånn at jeg må hive ekstra mye mat oppi for at de andre skal få?

dessuten hvor stort akvarium anbefaler du for at jeg skal ha en ancistrus og de andre fiskene skal trives i tilegg
men det jeg egentlig ville vite er hvor mange fisk jeg får plass til, ta f.eks. guppy, hvor mange guppy kan jeg ha i et 54 L akvarium og de skal trives
en liten tommelfinger regel er at for hver cm av fiskens lengde ( inkludert halefinnen ) kreves en liter vann
pernille1996
en liten tommelfinger regel er at for hver cm av fiskens lengde ( inkludert halefinnen ) kreves en liter vann ;)

har det noe å si hvor tykk fisken er? og var det pr. liter vann, eller går det med grus, planter og pumpe også?
Ja, det har noe å si hvor tykk fisken er. 30 neontetra på 2 cm hver kan gå bra i et 60-liters-akvarium, men en 60 cm lang torsk vil klare seg dårlig.
Kampfisk
Ja, det har noe å si hvor tykk fisken er. 30 neontetra på 2 cm hver kan gå bra i et 60-liters-akvarium, men en 60 cm lang torsk vil klare seg dårlig.

ja, når dere sier det på den måten skjønner jeg hva dere mener prøv deg frem, men jeg synes selv at det ikke fint med for mange fisker i akvariumet ;pp
Skal man ta utgangspunkt i hvor stor fisken KAN bli, eller hvor stor den er NÅ? Jeg har 112 l.. Har 3 perleguramier som er mellomstore, 1 paradisfisk, 2 knøttsmå ancitrus yngel som jeg såvidt ser (fått en av kompis som har yngel) 3 C.anaeus, 4 C.paleatus og 1 C.leopard

Er veldig frelst i coryer.. Kan jeg har noen green laser og panda også, eller vil det rett og slett bli for fullt der nede på bunn?? Og hva med andre fisker som svømmer mere i øvre siktet??
Har det noe å si hvor fiskene liker å svømme, jeg mener hvis jeg har 4 15cm ancistrus i et 60L så liker jo alle bare å være på bunnen
Wilma77
Skal man ta utgangspunkt i hvor stor fisken KAN bli, eller hvor stor den er NÅ? Jeg har 112 l.. Har 3 perleguramier som er mellomstore, 1 paradisfisk, 2 knøttsmå ancitrus yngel som jeg såvidt ser (fått en av kompis som har yngel) 3 C.anaeus, 4 C.paleatus og 1 C.leopard Er veldig frelst i coryer.. Kan jeg har noen green laser og panda også, eller vil det rett og slett bli for fullt der nede på bunn?? Og hva med andre fisker som svømmer mere i øvre siktet??

Husk at endel coryer kan krysse seg - og at de som regel trives bedre som 15 av én art enn én av 15 arter. Jeg ville valgt meg ut en eller to arter (som ikke kan krysses) og heller kjøpt to gode grupper av dem.

Det har mye å si hvor fisken svømmer, om du ser på profilen til fiskene står det hvilke sjikt de oppholder seg mest i. Det er lurt å fordele fisken jevnt over de ulike sjiktene så det ikke blir overfyllt i et og tomt i andre.

Så bør vel spørsmålet ellers være "Hvor mange og hvilke fisk kan jeg få til å trives sammen i mitt xxL-kar" mer enn "Hvor mange får jeg plass til".
har det noe å si hvor høy fisken er f.eks. scalare
Scalare bør ikke gå i akvarier under 250 liter hvis man titter i fiskebasen.. Mange arter som krever mye større plass enn hva man forestilte seg.. En GOD regel er å lese nøye om de artene man kan tenke seg i akvariet FØR man skaffer seg de
Helt ut av det blå
Hei! jeg lurte på en ting, men dette har ikke noe med denne tråden
hvordag lager jeg en ny tråd der jeg kan stille spørsmål? jeg er nybegynner skjønnere dere
Du får øverst på siden, og trykker der det står (hvertfall på denne tråden) "diverse" eller du kan gå inn på nybegynner... (eller den tråden du ønsker å legge spørsmålene dine inn i ) Øverst til venstre står det med grønnskrift "Ny tråd" Skriv i vei og trykk på "post innlegg"

habalol
[QUOTE=pernille1996]en liten tommelfinger regel er at for hver cm av fiskens lengde ( inkludert halefinnen ) kreves en liter vann ;)

har det noe å si hvor tykk fisken er? og var det pr. liter vann, eller går det med grus, planter og pumpe også?

Godt og våkent spørsmål og like gdt svar fra kampfisk. En fisk på 10 cm er ikke 10 ganger større enn en på 1 cm, men antagelig 200 ganger større, nettopp pga. tykkelse og høyde.

Det er fire ting som er viktig for deg: antall fisk, fiskens størrelse (hvor stor den normalt blir i et stort nok akvarium), om den spiser mye/produserer mye avfall og endelig hvor effektivt filter du har. All den biologiske belastningen som kommer fra fiskenes avfallstoffer og råtnende plantedeler, skal brytes ned av ulike typer bakterier, ellers skjer det en opphoping av giftstoffer (ammoniakk og nitritt) som i løpet av få dager vil ta livet av fiskene dine. Med et lite effektivt filter, kan du ha færre fisk enn med et større og bedre filter.

Start forsiktig og kjøp heller til etterhvert. Det er ikke sikkert du ønsker deg de samme fiskene om to måneder som du gjør idag.
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje_R
Reklame for plussmedlemskap