Drømmen om et akvarierom! (side 2)

Bildet er tatt inne på akvarierommet, mot stue. Hullene i veggen er fremtidige stikkontakter. Det blir 8 stikk til dette karet, pluss to som går på egen lyskurs. Håper det holder. Rommet inneholder 36 elpunkter til sammen, så det var en stor jafs av elektrikkerbudsjettet.

På grunn av en dør, kan ikke dybden være mer enn 60, dessverre. Så det blir et standard 720 l. Gleder meg til å montere bakgrunn. Bruker dagene til å planlegge hvilke moduler jeg skal montere i tillegg. Badat får en mail etterhvert...
Og til Badat, Lisa-S og Kjetil Hagen og alle dere andre, tusen takk for tilbakemeldinger! Det er veldig gøy!
Litt krise...
En vannlekkasje for noen uker siden får større konsekvenser enn fryktet. Dette er i vårt nåværende hus, ikke det som bygges. Gulvene i kjelleren må rives opp, og der står det ca 1200 l vann (med fisk). Jeg har ikke plass til akvariene noe annet sted, så dette passer dårlig. Feilen må jo utbedres før vi selger.

Så hva gjør jeg? Selger all fisken, tømmer akvariene og begynner på nytt når jeg flytter? Hvor lett er egentlig det?

Det er egentlig ikke så mange fisk, kan de få plass i de to akvariene som er oppe frem til flytting? Det blir veeeldig trangt! Eller, det blir det jo ikke, for min vakre Paratilapia polleni gjør kort prosess med alt som får plass i munnen hans... Absolutt ingen god ide!

Men, det ordner seg nok...
Huff da. Det samme skjedde hos meg for to uker siden. Men vi har alle akvarier i kjeller så skade blir lite i forhold. Du har fortsatt et akvarie hos meg da Hanne. Skal jeg gjøre det klart eller?
Neida, Badat. Fint hvis du passer det litt til. Ting har jo en tendens til å ordne seg, ikke sant?

For å være på den sikre siden har vi hatt problemer med strømmen også. Den har vært borte i flere timer av gangen på mandag, og nå ser jeg utslag på testene. Vannbytte, vannbytte, vannbytte...

Noe som helt sikkert fører til at primadonnadiscusen får nytt soppangrep. Noen ganger er det litt slitsomt å være akvarist
He...he... Det hører med til gamet. Skal bare nevne ordet forsikring ... Vet ikke om det hjelper men... Lykke til videre med både gamle og nytt.
Rommet er snart klart for maling! Var litt usikker på fargevalget, men har til slutt bestemt meg for fargen Chi, en ren hvitfarge. Det er jo uansett ikke så mye av veggen som skal synes. For sikkerhets skyld har jeg kjøpt våtromsmaling.

Bildet viser hullet til akvariet, sett fra stuen.
Bygge hus er utrolig morsomt! Fremover går det også! Akvarierommet har fått maling og fliser. Jeg har vært veldig forsiktig i fargebruken, men det er jo ikke vegger og gulv som er hovedattraksjonen. Vi valgte å smøre membran under flisene, sånn for sikkerhets skyld. Malingen er også våtromsgodkjent, så i teorien kan jeg søle myyye med vann. Men hvis et akvarium springer lekk, og det fosser noen hundre liter vann på gulvet, blir det vått i stuen utenfor også. For terskel får vi IKKE ha, hilsen byggeforskriften tek10....

Siden jeg stedvis skal han ganske stor belastning på gulvet (tunge reoler), har vi valgt ganske små fliser som tåler mye. Synes større fliser er penere, men gidder ikke å skifte hvis de skulle sprekke...
Fikk plutselig ikke lov å sitere, så sitat av deg:

Og mulighet for helautomatisk vannbytte (er litt usikker på dette enda, for jeg synes det er en litt terapautisk glede ved å bytte vann)

Kjære vene, med så mange liter vann tror jeg fort den terapautiske effekten forsvinner Skaff deg et par småkar som du kan kose-bytte vann på! med noen bettaer, lakriser, killier eller noe sånt.

Syns akvarierommet ser kjempe bra ut. Og at du klarer å gjøre dette samtidig med andre viktige ting i prossessen med å bygge hus, er jo en prioritering som røper din interresse for denne hobbyen -veldig

Tror nok de fleste ville gjort hus og all annen innredning ferdig før akvarierommet hadde blitt tatt

Den bakgrunnen var forresten råstilig. Og en god ide å sette den opp ned hvis det gir mere skygger. Det satte meg litt på tanken om å prøve en sånn bakgrunn selv en gang. Hvilken bakgrunn er det eksakt, har du en lenke?
Takk for hyggelig tilbakemelding!

Du har jo utrolig flotte kar selv!

Det er Pangea 4, tror jeg. Kjøpt av Badat. Det er helt utrolig flott i virkeligheten! I dag har jeg bestilt moduler fra samme produsent, så da er vel ikke karet langt unna.

Mannen min har bestilt stål, og planen er å sveise reoler i påsken.

Venter så veldig på at rommet skal bli ferdig. Har pålagt meg selv innkjøpsstopp på fiskefronten til flyttingen er overstått. Bettaer og lakriser står høyt på ønskelisten, da.
Hei Lisbeth.

Det er en del av oss som faktisk er av typen som vi kaller for "perfeksjonist". Jeg synes det er avsolutt en fordel å kunne planlegge akvarierom hel fra starten av mens en bygge hus. For det er en del røropplegg, strømledning og sluk som skal intergreres i byggingen. Har man anledning til å gjøre det samtidlig er jo det beste.

Bakgrunnen er en Rocky 4 fra Pangea. Send meg en epost hvis du ønsker mer info.
Nå skjer det litt... Har skrudd sammen ikeakjøkken til bruk under akvariet i veggen. I tillegg kommer stålben, så skapet er for skjul av pumper, samt oppbevaring. Dessverre viste det seg at skapene er grunnere enn vi bestilte, kun 35 cm. Dette har to ulemper. FX5 pumpene er nøyaktig 35 cm i diameter, det kan bli snaut. Og bordet akvariet skal stå på blir faktisk 4,5 cm for snaut... Bakveggen vil da henge 'over kanten' med disse 4,5 cm. Er dette farlig?? Det er ikke plass til å bygge opp noe særlig. Men et kar i reol har jo ganske mye i 'fri luft'... Blir glad for meninger omkring dette.
Ser flott ut dette her,skal bli gøy og se når du er ferdig og har fått Akvariumene oppe og gå
Spennende prosjekt Hanne, elsker folk som kjører hardcore som du. Det er jo direkte sammenlignbart med folk som bygger hjemmekino i husbyggingsprosessen.


Når det gjelder akvariet og om det kan henge ut 4,5cm bak (uten støtte? misforstår jeg?), ville jeg vurdert å støtte oppunder. Jeg tror karet på sikt vil få brist av dette. Kar i reoler henger i friluft, men dog på midten av karet. Altså at alle kanter er støttet oppunder porsa. Jeg kan iallefall si at når du har gjort det så gjennomført, ville jeg aldri tatt sjansen å ikke ha skikkelig støtte til karet- hele veien rundt.

Gleder meg til flere bilder, og ikke minst: lykke til
Hanne Samuelsen
Nå skjer det litt... Har skrudd sammen ikeakjøkken til bruk under akvariet i veggen. I tillegg kommer stålben, så skapet er for skjul av pumper, samt oppbevaring. Dessverre viste det seg at skapene er grunnere enn vi bestilte, kun 35 cm. Dette har to ulemper. FX5 pumpene er nøyaktig 35 cm i diameter, det kan bli snaut. Og bordet akvariet skal stå på blir faktisk 4,5 cm for snaut... Bakveggen vil da henge 'over kanten' med disse 4,5 cm. Er dette farlig?? Det er ikke plass til å bygge opp noe særlig. Men et kar i reol har jo ganske mye i 'fri luft'... Blir glad for meninger omkring dette.


Ikea kjøkkenskap? Er de i heltre? Jeg er litt skeptisk til sagflisplater som kan gå i oppløsning hvis de får i seg vann. Og enda verre når akvarie ikke hvile hele sin tyngden på skapet. Alternativ er å legge en hobbyplate på toppen men det blir for klønete. Stig har et poeng har. Når dere bygger så flott vil det være veldig synd at løsningen ikke er fullkommen.

Ber snekkeren lage et skap til dere. Det blir mye bedre. Alternativ er å mure med leca-blokk og flislegger senere. Da blir akvarierommet totalt vanntett.
Tror snekkerne har mer enn nok med det de skal gjøre på resten av huset, det går ikke så fort... Så jeg har ikke tålmodighet til å vente på dem. Men min sveisekyndige mann skal lage stålben til karet, så bæringen tror jeg blir tilstrekkelig. Skapet er til pumpene, og mannen min har lyst til å feste disse på veggen. Og da blir det rart med stålbein foran, derfor tanken om overheng. Hva hvis man har en plate av vannfast finer under karet?? Tror dere at vekten støttes tilstrekkelig da?
Hanne Samuelsen
........ Hva hvis man har en plate av vannfast finer under karet?? Tror dere at vekten støttes tilstrekkelig da?


Smart med en vannfast finerflate under akvariet, gjerne en med litt tykkelse Da blir vekten fordelt og den beskytter skapet under samtidlig. Hvis du er forsiktig med vannsøl så skal dette holde.
Nå begynner det å ligne et akvarierom... Har montert en porsareol jeg har hatt stående et år. Og en reol fra Badat, så mannen min slapp å sveise til 530 literene. Slet litt med monteringen, for prinsippet var ulikt porsasystemet, og jeg er ikke teknisk anlagt. Og nå ser jeg at den er lavere enn hva jeg hadde regnet med når jeg pekte ut stikk. Men fint og solid er det!

På toppen er et brukt 530 l som jeg også hentet hos Badat. Dårlig bilde, men det har Pangea bakgrunn.

Mannen min har sveiset understell/ bein til 720 literen som skal stå i veggen. Dette bør ha tilstrekkelig dimensjonering?
Spennende, blir morro å se hvordan dette blir ferdig. Hvor mange kar er det du skal ha i rommet ? Er det artkar ?
Rommet er ikke så stort, så foreløpig er det planlagt 2x530l, 490l, 325l, 2x85l og 720l. Pluss noen karantenekar. Det er plass til 2x720l til, men dette er jeg ikke sikker på om jeg skal trykke inn enda. Budsjettet og tiden strekker ikke til.

Karet i veggen blir mbunas. Det ene 530l blir til discus med venner. Det andre blir artskar for Paratilapia polleni. Resten kommer til etterhvert. Jeg er kjempeflink til å kjøpe kar, ikke så flink til å kjøpe fisk....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap