Kan kampfisk lære triks?

Jeg har en kampfisk som jeg vil lære noen triks, men så lurer jeg på om det i det hele tatt går ant. Jeg har hørt at noen lærer gullfisken sin triks. Hvis det går med kampfisk, hvilke triks da. Og hvordan? Noen som vet???
Kampfisk kan lære triks
Åja, kampfisk er inteligente De kan lære å hoppe opp etter maten, komme mot deg når de ser deg, og sikkert mer. Jeg vil gjerne lære kampfiskhannen min å svømme gjennom en ring. Tror jeg kan klare det med litt tålmodighet..
Så bra! Da skal jeg sette meg ned med tålmodighet. Tusen takk! Men er det noen som vet hvordan man trener de? Hvordan man skal gå frem, og hvor lang tid det vil ta før de har lært det...
Inaktiv bruker
kampfisken kan masse fra før. hvis du hører godt etter, og har det helt stille rundt deg kan du høre kampfisker nynne melodien til filmen rocky





ps skikkelig fin den kampfisken din flotte farger. har to selv.
Tusen takk!!! Er veldig glad i ham! Har knyttet et sterkt bånd. Han er vist av typen delta tror jeg
Kan jo prøve og trene han på samme måte som med en hund. Når han svømmer gjennom ringen får han godbit.
??
skjønner ikke dette jeg.. hvorfor skal du lære fisken triks? så att du hadde skrevet "uff så fælt" i tråden om de berømte gullfiskene som svømmer i ring så da lurte jeg på om det er forskjell på kampfisk og gullfisk i så måte? je je.. mulig det hele er ment som spøk, men da tog eg han ikkje...
Er vel forskjell på å eventuelt operere inn magneter og grejs inn i fisker, en å lære de må "triks" ved å belønne de med mat?
Tenker nå jeg.
bar ikke putt magnet i din da? he he
Søk etter info om klikkertrening. I klikkertrening bruker man en betinget forsterker som markør for ønsket atferd. F.eks. har jeg hatt middels suksess med en liten lommelykt med én lysdiode (man blinker med lyset nøyaktig når fisken gjør noe man liker/vil at den skal gjøre mer av, og gir deretter mat). Lommelykten/den betingede forsterkeren må nødvendigvis betinges først (kobles med en ubetinget forsterker f.eks. mat), før den brukes i treningen.

Ta en titt på dette settet her, fra nettbutikken til Karen Pryor clickertraining.

Du får ha lykke til med treningen. Det er veldig gøy, men *sukk* ganske tidkrevende. Iallefall i forhold til å trene hunder eller katter. :P
Jeg skulle også til å foreslå klikkertrening du finner en del videoer på youtube med trente fisker.

Blinkende lys er en god ide, og jeg har sett folk som stikker fingeren i vannet som markør.

Har ikke prøvd å trene mine fisker, men kanskje jeg vil gjøre et forsøk når jeg får oscar senere i uka....
Stein Erik Skjerve
skjønner ikke dette jeg.. hvorfor skal du lære fisken triks? så att du hadde skrevet "uff så fælt" i tråden om de berømte gullfiskene som svømmer i ring så da lurte jeg på om det er forskjell på kampfisk og gullfisk i så måte? je je.. mulig det hele er ment som spøk, men da tog eg han ikkje...


At fisken får godbiter for å svømme gjennom en ring er vel virkelig ikke det samme som å sy inn magneter eller fore med jernpulver eller hva han (magikeren) har gjort. Så lenge det ikke blir overforing ser jeg ingen problmer med det.
Hvordan man går frem for å trene de er jo spørs hva du skal trene de på Nå har jeg lært min å hoppe opp etter maten. Det eneste jeg gjorde var å holde maten over vannflaten, og etter hvert hoppet den opp og snappet maten. Først orket den ikke å prøve, men jeg fortsatte å følge etter den med maten over vannflaten, og nå hopper den med en gang! Prøvde det senest i går, vet ikke om den har glemt det allerede. Hehe.

Kunsten er å ikke gi opp!
Havfruuen
og nå hopper den med en gang! :) Prøvde det senest i går, vet ikke om den har glemt det allerede. Hehe.


Kan du få noen til å filme mens du gjør dette og legge ut her? Hørtes veldig kult ut. Har jo en sulten kampfisk selv hjemme som kanskje bør få noen nye utfordringer
Ja, jeg skal prøve å få noen til å filme
Jeg prøver å legge ut video her Det ble ikke så bra kvalitet, for jeg filmet selv.
Hvis du har facebook kan du bruke denne linken:

http://www.facebook.com/home.php?sk=group_196696840358170#!/video/video.php?v=10150092387701046&oid=196696840358170

Forresten, er det noen som vet hvordan man legger ut video her?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap