"kjapp" oppstart av kar nummer to

Hei og hopp!

Har et 160 liters kar som har surklet og gått i 8-9 måneder, og er vel lett det man kan kalle innkjørt. Så har jeg fått tilbud om et brukt kar på 325 liter, og selv om arealet i leiligheten min sier "nei", sa jeg "ja takk, henter det om to dager".

Så er jeg jo interessert i å få det opp og gå så fort som mulig da. Men pumpa i det nye karet blir vel stående uten vann i et døgn eller noe, så bakteriene der dør vel.

Kan det da være en idé å rense den godt og la den stå i 160 literen en periode? I så fall, hvor lang er denne perioden? Tenkte også på å helle litt av vannet fra 160 literen over i det nye karet, men det er jo dobbelt så stort, så det blir jo et par delevannbytter for å si det sånn.

OM jeg fyller 325 literen halvfull og heller oppi sand, setter den nye pumpa i karet som går allerede, etterfyller 40-50 liter hver/annahver dag fra 160 literen og etterhvert flytter den nye pumpa over til karet den skal stå i. Og hiver oppi noen planter.

Bør det gå? Vil jeg kunne unngå oppbygning av giftstoffer da? har en liten, puslete innvendig pumpe som forsåvidt også kan stå oppi der helt fra begynnelsen. Kan jo hende den hjelper litt, men den har også stått uten vann en periode.
Jeg skal sette opp en 180L i morgen og gjør det på følgende måte:

Fyller på sand og vann og noen planter. Henter filtergugge fra to utvendige filter. Setter inn et godt innkjørt Fluval filter som da går sammen med orginalfilteret ca. fire ukers tid.

Søndag setter jeg inn et par Mikrogeophagus ramirezi, og håper på det beste. ;o)
Tror det er en Eheim pumpe i det nye karet også, med litt flaks er det en eller annen standardstørrelse på filterguffemodulene, så jeg kan bytte over en eller to fra den pumpa som er i gang nå. I mitt hode må det vel være bra å få noen av de bakteriene rett inn i pumpa så de har et bedre utgangspunkt for å formere seg, og komme seg dit de skal. Som vel vil si de filtermodulene jeg kommer til å rense.

Pluss at jeg skamløst stjeler noe sand, et par røtter, noen planter og en del vann fra karet som går.. tror det her skal kunne gå. Det hadde i alle fall vært aller best om det gjorde det.
Høres ut som en god plan. Hvis modulene ikke passer, kan du tømme filtergrums fra det gamle over i det nye filteret og oppnå det samme.

Vann behøver du ikke hente fra det gamle karet om du ikke vil. Det vil ikke ha noen effekt.
530
Hvis modulene ikke passer, kan du tømme filtergrums fra det gamle over i det nye filteret og oppnå det samme.


Dette er metoden jeg har brukt hver gang jeg har satt opp nye kar. Da setter jeg også inn noen få fisk med en gang. Funker som juling

Men pass også på at det ikke er for stort avvik mellom vannverdier/temp i det karet pumpa går og det nye. Filterbakterier kan få sjokk på samme måte som fisk hvis de ikke vennes til gradvis feks
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap