Spaghetti til reker? (side 2)

Jeg måtte selvfølgelig teste ut dette siden jeg nettopp har fått meg kirsebær-reker.
Satte en spaghetti ned i sanden og rigget meg til for å se på.....men ingen interesse fra rekenes side Coryene og kuhliiene derimot samlet seg rundt spaghettien som en speidertropp under flaggheising
Mulig rekene mine har bestemt seg for en sunnere livsstil og unngår karbohydrater i kosten.
Inaktiv bruker
Marita Ekdahl
Jeg måtte selvfølgelig teste ut dette siden jeg nettopp har fått meg kirsebær-reker. Satte en spaghetti ned i sanden og rigget meg til for å se på.....men ingen interesse fra rekenes side :( Coryene og kuhliiene derimot samlet seg rundt spaghettien som en speidertropp under flaggheising :) Mulig rekene mine har bestemt seg for en sunnere livsstil og unngår karbohydrater i kosten.


lol
Ingen utslag på vannet, gjør ingenting annet enn å stikke den nedi, og ta den ut hvis de ikke får den i seg før den vlir slapp.

I karet med levendefødere fikk ikke rekene en eneste liten sutt, det ble helt vill vest!
Måtte jo prøve jeg også! Hadde ikke spaghetti da, så det ble båndpasta [External Image]
Marita Ekdahl
Satte en spaghetti ned i sanden og rigget meg til for å se på.....men ingen interesse fra rekenes side :( .


Jeg velger å tro at du var for utålmodig. Det tok veldig lang tid før rekene mine fant spaghettien, men da de først fant den ble den fort dekket med reker.
Satte selv ned en spagettitråd, 1 av 20 kom og spiste på den. Men til gjengjeld sto den faktisk der og spiste sammenhengende i over 15 minutter
Utrolig flotte bilder dere får

Andreas, hvordan kamera har du, bruker du stativ?

Nå har jeg matet flere ganger med spaghetti,her er fest hver gang de får
Jeg lar den ligge oppi til den blir myk,da begynner rekene å dra den med seg,så da kommer slemme meg å ødelegger hele morroa
Regner med at det kan bli nitrit om jeg lar den ligge der lenger...
Måtte jo prøve dette jeg også

Var ikke veldig stor interesse sånn med en gang, men etterhvert kom amanorekene og satt seg. Morsom mat å gi Når spagettien ble bløt og ramla ned så jeg kuhliiene også kom og gnagde litt på den

<embed src="http://www.youtube.com/v/vBpO362-4Q4?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="390"></embed>
Tøft Visste ikke at spagetti var reke mat. Hvordan fant du ut at dette?? Og er det bra å gi det??
Kult å se rekene på en snor oppover spagettien...

ahh, dumme meg, leste ikke hele tråden før etter jeg postet innlegget... hihi. Må si det er imponerende..
Leste en plass på et tysk rekeside at de anbefalte ikkje å gi pasta/spaghetti da det inneholder for mye stivelse, og produktene kan gi dårlig vann og kan gi bakterioppblomstring.. Og rekene kan i værste fall dø av det.


Men lite skader vel ikkje? Har ikkje prøvd det sjøl men det ser jo gøy ut. Noen som har opplevd negative sider eller dårligt vann?


Sitat- fra Crustahunter.com


Not recommendable

Food high in starch or sugar like pasta, potato, banana or other sweet fruits – starch or sugar may lead to a bacteria bloom and thus to oxygen deprivation. Worst-case scenario: shrimp may even die of that.



Ulrike Bauer, November 2009
Jeg har ikke gitt noe mer enn den ene gangen. Fant også ut at det må være et eller annet som ikke er bra i pastaen, for små rekemager eller miljø
Plussmedlem
Tommy Tran
Leste en plass på et tysk rekeside at de anbefalte ikkje å gi pasta/spaghetti da det inneholder for mye stivelse, og produktene kan gi dårlig vann og kan gi bakterioppblomstring.. Og rekene kan i værste fall dø av det. Men lite skader vel ikkje? Har ikkje prøvd det sjøl men det ser jo gøy ut. Noen som har opplevd negative sider eller dårligt vann? Sitat- fra Crustahunter.com Not recommendable Food high in starch or sugar like pasta, potato, banana or other sweet fruits – starch or sugar may lead to a bacteria bloom and thus to oxygen deprivation. Worst-case scenario: shrimp may even die of that. Ulrike Bauer, November 2009


Har forsøkt og det var stor suksess. Heller ingen problemer med vannverdier eller noen unormale rekefrafall i etterkant. hvorvidt det påvirket bakteriefloraen på noen måte aner jeg ikke, men jeg kan heller ikke se at det skulle være noe problem så lenge man gir dette sporadisk og ikke som en del av hoveddietten.
Uansett er det utrolig morsomt, litt som Soap on a Rope - Shrimp on a Stick.
jeg fikk lyst på rekeber bare av å se på det der, haha! Må prøve å se om coryene her syns det er gøy.
Foresten, nå kan jeg stemme i at coryene syns spaghetti er godt ihvertfall, haha for et yrende liv det ble.
Rødmunnstetraene var jo helt besett! Satte munnen på enden av stykket og knakk av store biter, hihi. Lot den stå til den ble mjuk og sank ihop, da så det ut som et stort buffè bord med alle på rekke og rad gnafset i seg.

Filmet litt av det men kan ikke legge ut før imorgen :')

Tror nesten jeg må skaffe noen reker så jeg kan prøve på de og! De var jo rent søte.
Det bare slo meg at stivelse nok ikke påvirker noen av de vannverdiene som vi vanligvis måler, derfor vil påvirkningen på vannkvaliteten i praksis være usynlig for oss. Stivelse som brytes ned blir til sukker-arter, og i seg selv vil ikke disse kunne måles, ei heller bryte seg ned til noe mindre uten at noe spiser dem. Og spises de så lages bare avfallstoffer som er basert på karbon, hydrogen og oksygen, som vi ikke måler da heller.

Så den største bekymringen min vil være hva som spiser alle disse fristende og energi-rike sukkemolekylene, jeg antar det vil være noen lykkelige mikroorganismer, bakterier (BGA?), og muligens noe alger (selv om jeg tror de for det meste produserer sitt eget sukker, ikke tar opp fra omgivelsene).
^ Vil det i teorien ikke ha noe å si, mendgevis altså, både i hvor lenge spaghettien ligger i vannet og hvor mye vann avfallet fordeles på? Spør bare fordi jeg ikke vet, ikke for å kverulere, hehe.

Tror jeg hadde min i litt for lenge, men jeg hadde ikke hjerte til å rive den fra de med en gang haha for de var så glupske etter den =p
Jo, det har noe å si, siden det øker næringstilgangen til krapyler du ikke nødvendigvis har lyst til å fore, og som vil gi dårlig vannkvalitet. I tillegg øker det antall store molekyler i vannet, noe som lager et større osmotisk trykk på dyrene som bor der, men det skal mye til før det utgjør et problem. Poenget er at dette ikke er en type påvirkning på vannet som lar seg måle med standard tester, det blir "usynlig" for den vanlige akvarist. Du kan måle så mye nitrogen, fosfater, dH og pH du bare vil, ingen av testene vil vise dette. Ser du på næringsinnholdet i pasta så er det noe magnesium, jern og fosfor, men i slike mengder at fra en liten bit pasta så vil ikke det være målbart en gang, selv i bare noen få liter vann.
(Lar du derimot meg eller en lykkelig liten mikrobiolog ta vannprøver og dyrke litt på en lab så finner vi nok rikelig å si om vannkvalitet i form av bakteriemengde/type og andre mikrorganismer)

Mer vann og kortere tid i vannet har selvsagt noe å si for hvor store konsentrasjoner du får. Men hvor mye som er "greit" og ikke kan jeg ærlig talt si fryktelig lite om, jeg har ikke hørt om noe vitenskapelig studie av spagetti som rekefor Selv vil jeg nok ikke fore med spagetti, ihvertfall ikke mer enn hva jeg ser rekene mine spiser på noen lunde kort tid. Så slipper jeg å bekymre meg, rett og slett.
Tilfeldig bekjentskap
© @Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap