Fisker med merkelig oppførsel

Heisann..

jeg har i det siste hatt problemer med at noen av fiskene mine plutselig begynner å oppføre seg veldig rart. Det er akkurat som de ikke klarer å svømme som de skal. De svømmer bare i sirkler. Helt ukontrollerte i bevegelsene. Noen ssom har vært borti dette? Ellers ser fiskene helt normale ut. Og det er ikke noe veldig utbredt. bare en og en som har fått det så langt. Og tre typer fisk. En rødfinnetetra, en sommerfuglciklide og en corydoras aeneus.
har ikke målt PH, tenkte jeg skulle vente til lyst kom på her. Nitritten er 0 og nitrat mellom 1 og 5. nærmest 1.
Ingen som har noen forslag her? I tillegg til ovenstående opplysninger ligger ph rundt 7. Og det angriper ikke mange om gangen.. Er bare en og annen innimellom som får det.. Veldig frustrerende å ikek få gjort noe med det..
Når du skifter vann,heller du mye kalt vann i karret de går i?
hmm.. ja bruker kaldt vann da ja.. Tempen synker ca 4 grader når jeg bytter vann. Men har jo gjort dette i mange år. Kun nå i de siste mnd jeg har merket dette. Kan det være grunnen? Snodig det bare rammer en og en i så fall?
Sent, men jeg opplevde en lignende oppførsel på mine fisk når jeg hadde kobberforgiftning i karet. Da var verdiene på kobber veldig høye, og fiskene døde etterhvert (2-3 uker etter problemet oppsto) etter lange dager med tidvis rykkvis svømming, kramper og mye sirkler. En kuhli svømte opp ned til tider. Det kom litt og litt, og det tok meg evigheter å finne ut hva som var galt siden flertallet av fiskene så helt friske ut.

Det kan være en mildt forgiftning av noe slag, ikke nødvedigvis kobber, det finnes flere tungmetaller. kanskje er verdiene hos deg lavere enn jeg hadde, slik at de ikek er direkte dødelige, men gradvis gjør fiskene dårligere? Jeg vet ikke, men det er en tanke som er verdt å ha i bakhodet ihvertfall.

Jeg løste det hele med å begynne å bruke aquasafe, og jeg har ikke hatt problemer etter det. Etter to uker med flere vannbytter tilsatt aquasafe viste ingen fisk tegn til forgiftning lenger.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap