Hvordan bli kvitt algene som har invadert meg?

Akvariet har fått litt lite stell i det siste, og resultatet er tydeligvis en invasjon av grønne og blågrønne alger. Leste i ordboken her at de kommer av skittent vann og filter som må renses, og det stemmer sikkert.

Kjøpte en flaske med algemiddel på dyrebutikken. det heter alga controll, prodac.

Skal tilsette ca 5 dråper pr liter, dvs ca 50 dråper hver uke.(sprutet bare oppi noe jeg, orket ikke telle 50 dråper)...

Så tenkte jeg å rense akvariet etterpå, når algene er døde.

Men hvordan ser jeg at algene er døde da,? det er fremdeles alger på glass, plenter og steiner.

vannet er forøvrig klart, ikke grumset. og det er nye lysrør.
Såvidt jeg forstår, så anser de fleste algemiddel som noe tull?

Måten å bli kvitt alger på er å regulere hvor lenge lyset er på, og hvor mye næring det er i vannet.

-Planter kan bare drive fotosyntes rundt 10timer, alger kan visst gjøre dette døgnet rundt.

-Alger vil uansett benytte seg av overflødig næring, oftere vannbytter for å bli kvitt nitrat, mindre plantegjødning om du benytter det.


Er ikke noen lettvint løsning på dette -kanskje bortsett ifra å fylle akvariet helt med planter og rett å slett utkonkurrere de.. jeg hadde ikke alger før jeg mistet alle flyteplantene mine i en lysløs periode.

Begynn likesågreit å fjerne alger nå, her er det heller ingen lettvint metode foruten å bruke de redskaper du kan tenke deg. -Er bedre å bruke en (ny) kjøkkensvamp på akvarieglass enn magnet om du spør meg.
Reker er jo flinke algespisere, så kanskje du kan prøve en liten gruppe kirsebær eller amano hvis det passer i karet?
Då hadde eg satsa på amano reka den er helt rå på det meste av alger.
Men du må ha minst 5 stk
Da får jeg sette i gang og rense, og sette lyset ned fra 12 til 10 timer.

reker .....eh, de hopper ......vil ikke ha ting som hopper ut eller hopper mot meg hehe.
Vannbytter. Fore mindre.

Fisker kan du ha Ottoer,Ancistrus,Mollyer,Siamesiske algespisere(Ungfisk)

Ellers kan du ha kirsebærreker;amanoreker eller eplesnegler etc..
Før du heller oppi noe som helst må du renske opp i karet. Rens først filteret forsiktig i akvarievannet. Er det BGA er det lett å suge vekk. Fjern så mye som mulig uten å tømme karet helt for vann, fyll på rent vann.

Slå av lyset og fest sort søppelsekk rundt karet sånn at det ikke slipper lys til. La det stå sånn i minimum 3 dager. Bytt gjerne 1/3 av vannet når du tar av søppelsekken. Følg opp med å bytte 1/3 vann minst en gang i uka. Dette skal normalt hjelpe.

Jeg har selv brukt algemidler, men det er kun når andre metoder ikke virker.
Siden du du faktisk vet hvorfor algene har kommet er det enkleste å gjøre det motsatte
De fleste rådene du får ang. algeproblem er nødløsninger (lysbegrensing, kjemikalier) eller å få tak i algespisende dyr (Fisk, reker, muslinger etc. ... Levendefødere spiser ofte også mye alger... ) Algespisere er jo greit nok, om du vil.

Når det gjelder BGA eller cyanobakterier er det vanskelig å si noe som helst. Det finnes en type cyanobakterie under omtrent alle forhold. F.eks benyttes cyanobakterier som indikatororganisme. En type, finner du der strømmen er for stri, til at planter vokser. Den er indikator på at det ikke finnes næringstoffer, den dør veldig raskt om det gjør det. Men selvom BGA lever under alle forhold liker de ikke endringer. Vannbytte eller kanskje mer lys fjerner dem oftest... Har hatt akvarium med steiner dekket av flotte føyelsaktige tepper av cyanobakterier... noen ganger bør en kanskje vurdere om en vil beholde dem? Alger er dessuten en fin buffer mot dårlig vann kjemi. De vokser rask og tar opp nedbrytningsprodukter som ellers kunne gjort vannet dårlig for fisk.

Grønnalger er verre å bli kvitt. Har du mye, må du få mer planter. Skrap algene av frontglasset og andre steder du ser inn. Ikke bry deg så mye om resten. De fleste akvariene jeg ser som har mye grønnalger, har altfor lite planter.

Rens filteret jevnlig, skyll godt i akvarievannet. De gode bakteriene forsvinner ikke. Det er nok mange som har filteret fullt av dritt og tror det gjør godt. Men når akvariet er godt etablert og alt er i god balanse er det mindre nøye om du renser det, men det hjelper på når akvariet har problem.

Jeg har 12t lys som norm, mer i noen akvarier, forer som regel godt ( overforing er noe annet ), bytter stort sett ikke så mye vann heller.. i noen akvarium går det mange måneder mellom hver gang jeg bytter og da 20-30%. På noen akvarium må jeg skrape front ruta av og til, andre ikke. Noen ville kanskje påstå at alt dette er galt, men algeproblem opplever jeg bare av og til i nye akvarier, og det går over. Konklusjonen er vel at, du bør se på akvariet som en helhet og forsøke og skape en best mulig økologisk balanse i det.

Jeg har selv forsøkt alt ; )
Jeg fikk algevekst noen måneder etter at jeg startet mitt liv som akvarist. Prøvde alt, hurtige(re) vannbytter, søppelsekkmetoden, mørkeleggingsmetode ellers i lyse nordnorske sommernetter, nye typer lysrør, lys til planter, nye planter, skifte av grus/skuring av grus, algemidler osv, osv, med diverse resultat. Det ble litt bedring, men fikk det ikke ordentlig bra igjen.Ingenting så ut til å hjelpe skikkelig. Men med litt tid ble det adskillig bedre. Jeg har tro på manuell fjerning og UV filter. Det fungerer bra for meg. Jeg bytta også ut de saktevoksende plantene med hurtigvoksere, og da ble det straks bedre. Men jeg er kanskje litt vel resultatorientert, he, he... Nå har jeg litt alger dann og vann(!) men har ingen større algeproblemer. Hos meg var det nokså ille med grumsetet/uklart vann.
Håper du får orden i ditt økosystem. Beste ønsker, Gunn@
sessan
Da får jeg sette i gang og rense, og sette lyset ned fra 12 til 10 timer. reker .....eh, de hopper ......vil ikke ha ting som hopper ut eller hopper mot meg hehe.


jeg ville anbefalt fisken: siamesisk algeeter
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap