Heidis akvariehjørne (side 3)

Ingen døde coryer de siste dagene. Krysser fingrene for at de skal bli friske nå! Ser fortsatt et par som er bleke og virker litt slappe, så håper de kommer seg de og. Syns aktiviteten har tatt seg litt opp.

Ett frafall i yngelboksen siden igår. Den hadde en stor muggdott på siden, så skilte den fra de andre og lot den gå i litt sterkere dose medisin og egen luftestein. Imorges var den død. Pokkers muggsopp! De får to vannbytter pr dag, og så mye mikroorm de orker å spise. Suger opp rester og avføring (det jeg klarer å få opp) før jeg heller ut mestedelen av vannet slik at det kun er en liten skvett i hjørnet igjen. Deretter får yngelen svømme ut i ren boks for egen maskin. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre for dem, bortsett fra å sette dem i 12-literen med sandbunn. Da blir renholdet litt vanskeligere, men blir jo litt mer vann å fordele belastningen på ihvertfall. Filteret jeg holdt på å kjøre inn var jo selvfølgelig i foreldrekaret med sykdom, så får sette inn et nytt luftfilter isåfall.

Tenke tenke
Var en tur på Akvariekjelleren idag og kjøpte litt planter. Kar#1 er nå totalt gjengrodd av hornblad og trengte sårt litt "ikke fullt så hurtigvoksende planter". Hornblad er ypperlig til å ta næringen fra alger, men man må jo nesten luke daglig om den skal holde seg pen.. Har fjernet litt hver uke, men nå må den ut! Skal beholde noen Ceratopteris cornuta plantet i sanden, men som flyteplante forsvinner denne også. Disse to vokser som ugress her hos meg. Luket ut en bøtte av hver.

Husket for en gangs skyld å ta et "før-bilde" før jeg startet utrenskningen. Ble ikke ferdig med nyplanting ikveld, så "etter-bilde" kommer først imorgen. Spent på hvordan resultatet blir (men det ser jeg vel først om en ukes tid når plantene har vokst litt)

[External Image]
Nyplantet kar #1 i boks! Det ble vel ikke akkurat som jeg så for meg da, men får se hvordan det tar ivei når det får vokst seg til litt Har valgt fire forskjellige forgrunnsplanter i front, for å se hvilken (om noen) som trives i karet. Ser litt merkelig ut da, men må jo bare prøve seg litt frem. Tenkte å prøve uten co2-tilsetning og se hvordan det vokser uten. Flyter fremdeles litt planterusk i overflaten. Får ta en hov og fiske opp senere.

[External Image]

Fra høyre bak: Hygrophila salicifolia, Ceratopteris cornuta, et par stilker med Limnophila sessiflora, et par småstilker Hygrophila salicifolia, så to jeg ikke husker navnet på, Ludwigia natans og litt vallisneria. Anubias nana og en skranten javabregneavlegger på roten.

I mellomskiktet fra venstre: Hygrophila polysperma roseanervig, en ludwigia jeg ikke husker hva het, muligens inclinata, Didipilis diandra, Micranthemum umbrosum, Anubias nana på roten og et par stilker Hydrocotyle leucephala i hjørnet.

Foran fra høyre: Cryptocoryne (muligens petchii) i hjørnet, Sagittaria subulata, Echinidorus tenellus, Echinidorus quadricostatus, Lileaopsis novazealandia, mer Hygrophila polysperma roseanervig og tilslutt litt mose på kokosnøtthulen. Puh.. Nesten alle navn fra hukommelsen, så er sikkert noen skriveleifer iblandt latinen.

Apistoene likte dårlig at jeg tok bort villnisset. De ble plutselig veldig sky. Håper de føler seg litt tryggere når plantene får vokst seg litt til. Ottoene jeg kjøpte på auksjon i helgen derimot, storkoser seg og farter rundt overalt i karet.

Er jo egentlig litt egotripp med alle disse plantene. Apistoene ville nok mye heller hatt flyteplanter og dynger med løv på sanden. Får litt dårlig samvittighet når jeg ser hvor usikre og fargeløse de ble. Blir det for galt får jeg heller finne på noe annet. Håper det skal gå greit når det har vokst seg til!

[External Image]
Utsikten fra sofaen
Røde mygglarver snaddermat altså! Apistoene våget seg frem i lyset og kastet seg over godsakene. De har farget mer ut igjen nå, men tror nok de savner flyteplantene. De gjemmer seg mer enn før. Får satse på at planteveksten snart skyter fart så de får litt mer skjul.

Bolivianerne i karet under flashet i farger og så nærmest amorøse ut når larvene dalte fra oven. Vannbytte og myggiser er tingen Luket ut en bøtte med Ceratopteris cornuta fra karet deres. Nå får de klare seg med Hydrocotyle som flyteplante. Den gror ikke like heftig, og er enklere å luke.

Coryene slurpet i seg de røde markene og tøffet rundt og silte sand på coryvis. Har jo ikke matet så mye der sålenge de var syke, så de var nok sultne ja! De virker mye raskere nå heldigvis. Og godt er det! Nå skal de få masse rent vann litt fremover, og så håper jeg de holder seg friske og raske i fremtiden.
Så flott å høre at fiskene dine er friske og raske igjen!

Spennende med nye planter, skal bli artig å se bilde når det har grodd seg til litt. Det blir jo sjeldent slik man har sett det for seg på forhånd, men noen ganger blir man positivt overrasket og ganske fornøyd med resultatet.
Fru apisto er atter gul og holder seg mest i nøtta si. Hannen patruljerer karet og jager både nærgående ottoer og lillehannen. Når fruen dukker frem så jager hun begge to. Er artig å se hvordan rollene snur seg Håper de skal få til noe denne gangen. Sist så jeg ikke snurten av småttiser, selvom jeg nok ante at hun gjemte noen bak røttene..

Eplesneglene og deres mangel på respekt for apistoene bekymrer meg en liten smule. Tror kanskje de skal få flytte.. De kommer seg ikke inn i nøtta for å spise eggene, men de forstyrrer nok både mor og far i og med at de ikke har vett nok til å skjønne at de ikke er velkomne der. Tror nok ottoene og amanorekene klarer å holde algene i sjakk på egenhånd nå.

I karet under har bolivianerne virkelig farget ut. Skulle ikke forundre meg om de la egg på nytt snart. Fjernet endel flyteplanter i karet deres, og da får eggelegge-rota litt mye lys kanskje. Hunnen virker litt usikker, så gjenstår å se når hu gir etter for hannen og trosser frykten. Om de legger egg kommer jeg nok til å fjerne eplesneglene herfra og. De er flinke å spise alger, men forstyrrer litt mer enn jeg liker.
Bolivianerhannen er virkelig på flørtern. Skjønner meg ikke helt på slik fiskeflørt da, men. Fargene hans er flotte, må si det. Men oppførselen da? Han jager og dytter fruen bort til eggeleggerota. Gang på gang. Klar tale, men dog? Fruen derimot er ikke helt klar ennå, til hans store frustrasjon. Er artig å følge med på da, i det minste

I karet over var apistohunnen var kjapt fremme og nappet til seg noen mygglarver idag før hu forsvant igjen. Hannen patruljerer ustanselig, og lillehannen gjemmer seg som best han kan stakkar. Flyteplantene er jo borte, men det er plenty av gjemmesteder likevel. De er heldigvis ikke av den mest aggresive sorten apistoer, ellers ville jeg vurtert å gi lillehannen asyl i kjøkkenkaret til planteveksten tar seg opp.

Ellers er småttisene over i 12-literen på sandbunn. Vannstanden er mer enn dobbelt så mye som de er vant med, så de fikk svømme ned til bunn for egen maskin for å forhåpentligvis utligne trykket. De virket ganske fortumlet over flyttingen, men varte ikke lenge før mikroormjakten var igang. Sikkert litt uvant med litt friksjon mot bartene istedetfor glatt plast, men regner med de vil trives bedre tross alt Antallet har minket betraktelig til tross for nitidig rengjøring og to boksebytter pr. dag. Hvis det blir noen neste gang, kommer jeg nok til å legge eggene rett over i 12-literen og la dem klekke og vokse opp der.
Fint påskevær gjør at akvariene får litt mindre fokus. Tirsdag var vi en snartur over grensa og jentungen fikk gå amok blandt smågodtet. Det er alltid morro. Ikke fullt så stas at det skal spares til lørdagskveldene, men sånn er det På hjemveien rakk vi en snarvisitt innom både Dahls dyrerike og Krizoo. Det var da noe spennende som gikk i karene der selvom påsken straks er over oss. Ble ikke noe med hjem denne gangen, selvom jeg hadde veldig lyst på de øksefiskene på Krizoo.. Utålmodige barn gjør slike besøk kortere enn de ellers hadde blitt, dessverre.

Ellers er det ikke så mye som skjer i karene akkurat. Alle luker er åpne på grunn av varmen, så blir festlig her til sommeren når sola virkelig begynner å steike utenfor vinduene..

Apistohua gjemmer seg, og hannen jager lillehannen til stadighet. Regner med eggene har klekket, så de skal få en dæsj mikroorm bak i jungelen der jeg regner med hua holder til. Planteveksten i karet har ikke tatt av helt ennå, så spørs om jeg bør vurdere litt co2-tilsetning etterhvert. Eller kanskje jeg skal teste den karbontilsetningen til Happy Life isteden. Ser jo unektelig ganske lettvint ut Påvirker den ph i noen grad tro?

Bolivianerne har enda ikke lagt nye egg. Spørs om ikke det ble for åpent for hunnen ved eggeleggerota da. Men - Hydrocotylen vokser fort, så er ikke lenge før det er skyggefullt der igjen.

Får se om jeg rekker litt vannbytter til kvelden når sola har lagt seg. Ikke-akvarierelaterte gjøremål kaller
Og vi har frittsvømmende apistoyngel Mor har gjetet de små rundt i karet idag, og vist de alle godsakene blandt bunnslam rundt planterøtter. De fulgte hennes minste vink, flinke småtassene! Lurer fælt på hvordan hun skal klare å holde styr på dem etterhvert som de blir tøffere og mer uavhengige av mor, for hun tar stadig småturer alene. Litt for å avlede meg og mitt blikk, tror jeg. Og så for å jage onkel lillehann når han forviller seg inærheten. Og ottoene, hvis de kommer litt for nær.

Pappa holder oppsikt over mor og barn fra avstand, og lillehannen prøver mest å finne gjemmesteder hvor hverken hunnen eller hannen kan se han. Ikke lett når det patruljeres så intensivt som det gjøres. Pappa eunotus ypper tilogmed mot meg når han syns jeg blir for nærgående med ansiktet mot glasset. Hehe, men må jo nesten sitte nært til for å se de søte små

Barna har fått mikroorm servert i fanget et par ganger idag. Mor ble småstresset da pipetten dukket opp første gang, og angrep faktisk. Hun roet seg litt da det kom mat utav den heldigvis.

Har ikke fått noe inntrykk av hvor mange småtassene er. Til det er de for små og gjemmer seg for godt. Blir spennende å følge med fremover

[External Image]
Siden jeg ikke får noen gode bilder av de små apistobarna, så prøvde jeg å filme dem med mobilen isteden. Filmen er ikke noe mesterverk, men ser nå ihvertfall noen få av barna og mor som passer på i bakgrunnen. Filmen skulle dessuten vært på høykant, men finner ikke ut hvordan man snur på den.. Legg hodet på skakke om du vil ha en liten titt


<embed width="500" height="301" type="application/x-shockwave-flash" allowFullscreen="true" allowNetworking="all" wmode="transparent" src="http://static.photobucket.com/player.swf" flashvars="file=http%3A%2F%2Fvid129.photobucket.com%2Falbums%2Fp235%2FHeidisen%2FAkvarium%2FVIDEO0004.mp4">
Noen bilder av apistobarna. Mor passer godt på, for kamera er skummelt. Da far kom støttende til etter en stunds blinking, skjønte jeg at de måtte få være i fred. Neimen ikke enkelt å ta bilder av de søte små. Dette er det beste jeg fikk til

De får mikroorm flere ganger om dagen, og ser ut til å spise det. Tror likevel jeg skal klekke litt artemia til dem snart. Selv med tre kulturer mikroorm er det liksom litt for lite mat til både corybarn, apistobarn og litt i karet med dvergtetra og smykketetra.. Så var det bare å finne ut av paypal da..


[External Image]


[External Image]


[External Image]

[External Image]

Og tilslutt en liten film

<embed width="500" height="301" type="application/x-shockwave-flash" allowFullscreen="true" allowNetworking="all" wmode="transparent" src="http://static.photobucket.com/player.swf" flashvars="file=http%3A%2F%2Fvid129.photobucket.com%2Falbums%2Fp235%2FHeidisen%2FAkvarium%2FVIDEO0005.mp4">
Apistomor flyttet litt rundt på barneflokken idag mens jeg satt foran karet deres. Har prøvd å telle dem, men er umulig å få noe eksakt antall. De er minst ti - femten ihvertfall. Kanskje fler også.

De eneste reelle truslene i karet er apistofar og onkel lillehann. Far virker interessert i å vokte territoriet sitt og ser ut til å holde nøye oppsyn med både mor og barn på litt avstand. Har sett han har stoppet opp og holdt øye med barna noen ganger, men det virket ikke som han tenkte mat liksom. Mer som en beskyttende far. Så det er vel egentlig lillehannen som kan true småtassene isåfall. Han stoler jeg slettes ikke på Har lampen i stuetaket tent om natten, og håper det er nok lys for at mor kan skimte eventuelle trusler i tide.

Vet ikke hvor sterkt farsinstinkt disse føler egentlig, men for endel år siden hadde jeg Apistogramma panduro i en av 112 literene. Og denne hannen passet faktisk like små yngel som disse her nå i hulen sin. Er usikker på om han hadde overtatt hele yngelpasset eller om de delte på ansvaret. Men farsinstinkt hadde han ihvertfall Det paret jaget ihjel all annen fisk som gikk i karet dengang, både øksefisk og ottoer fikk gjennomgå. De var nok endel mer aggressive enn A. cf. eunotus er ja! Men nydelige fisk var de, og jeg har lyst på et nytt par panduro om jeg kommer over noen igjen en gang og har plass. Paret jeg beholdt av barna deres ble borti 6 år gamle mener jeg. *mimre*
Var innom Akvariekjelleren og hentet plantene jeg bestilte til påskepris idag. Besøket var like hyggelig som sist jeg var innom. Han hadde pakket og sendt plantepakker til den store gullmedaljen, fortalte han. Var vel kanskje flere som hadde fått med seg påsketilbudet da Med slike priser MÅ man jo bare handle!

Kjøpte med enda litt mer planter enn jeg hadde på bestillingen i utgangspunktet, og gikk smilende derfra med posen full. Fikk med meg bl.a. javabregner, cryptocoryner og noen Echinidorus jeg ikke husker navnet på, men som ikke skulle bli så høye. Vel hjemme stappet jeg den fisketomme 28-literen full av planter. Denne får fungere som mellomlager frem til helgen.

Monterte nemlig porsareolen til de nye 54-literne i påsken, grov biltemasand står klar, har røtter liggende i bløt i ei balje på verandaen, og filtre til innkjøring i kjøkkenkaret og kar#2. Og nå som plantene også er i hus, så mangler det kun å få skåret til de hersens platene karene skal stå på i reolen før jeg kan starte opp ) Har liksom vært så mye annet å gjøre på i påsken at ting har tatt litt lengre tid enn planlagt. Kribler ihvertfall i fingrene etter å sette opp karene nå!
Ser tydelig at apistobarna har vokst, og de har tydelig hvite mager. Da spiser de ihvertfall mikoormen jeg gir dem De er tøffere nå også, og har tydelig skjønt hva pipetten betyr. MAT!! De strømmet til da jeg ga dem mat tidligere. Mor slapper mer av også heldigvis, men hun er hele tiden på vakt. Tror det er fler barn enn jeg først antok, men er vanskelig å gjette noe eksakt antall ennå. Skikkelig artig dette her

Tok en drøss bilder, men småtassene var ikke enkle å få i fokus idag.. Men en liten film fikk jeg da i det minste til. I samme elendinge kvalitet som vanlig

<embed width="500" height="301" type="application/x-shockwave-flash" allowFullscreen="true" allowNetworking="all" wmode="transparent" src="http://static.photobucket.com/player.swf" flashvars="file=http%3A%2F%2Fvid129.photobucket.com%2Falbums%2Fp235%2FHeidisen%2FAkvarium%2FVIDEO0006.mp4">
Apistomor begynner å slite litt med å holde barna samlet nå. Det er stadig etternølere og noen som tar små avstikkere. Men når mor blir irritert og gjør et utfall mot rømlingen skvetter han på plass i rekkene igjen. For en stund, ihvertfall. Har sett onkel lillehann kommet farlig nær et par ganger. Og en av rømlingene var på vei mot far i forfjamselsen over å være helt alene.

Håper ikke mor tenker å slippe de stramme tøylene helt ennå, for uten hennes beskyttelse varer de nok ikke lenge, er jeg redd.. De nærmer seg vel en uke gamle nå, småtassene. Så dem vel første gang på lørdag, og da var de alt frittsvømmende. Håper mor holder ut barnepasset noen uker til

Plantene har vokst seg til i karet deres, til tross for jaging og opprøsking av røtter og stengler. Kunne snart tenke meg å luke og ordne litt egentlig, men tror jeg bare skal la det være. Kan være enkelte av plantene vil få litt mindre lys enn de skal ha på en stund, men har igrunn mye større glede av apistoene enn plantene akkurat nå
Apistomor var så grei å la barna beite i sagittaria-engen foran i karet, så da ble det noen bilder hvor yngelen ihvertfall er nesten i fokus. Man kan ihvertfall se at de har vokst, og at magene er hvite av mikroorm.

Yngelen er nesten umulig å få i fokus. Og når de legger seg flatt på sanden for å gjemme seg er de jammen nesten usynlige også. Ønsker meg bare mer og mer et makroobjektiv nå.. Og at Adobe deler ut Photoshop gratis Lov å drømme, vel?


[External Image]
Fant ikke noe blad, så gjemmer meg under mor, jeg!

[External Image]
Fort dere over før hun ser dere!!

[External Image]
Ferdig med å spise snart??
Ser stadig fler apistobarn som streifer ensomme rundt i karet. Akkurat nå gjeter mor flere yngel til høyre i karet, og løsgjengerne streifer foran og mot midten til høyre. På ett tidspunkt så jeg faktisk en hel liten gruppe på motsatt side av karet alene. Ynglene er vel bare rundt en halv til en centimeter, så de er på ingen måte store nok til å unngå å bli spist ennå.

Hannen er mer fremme nå, og virker som han forsøker å holde vakt. Men, har sett lillehannen fremme også. Helt ubevoktet kunne han smyge seg bak rota jeg så flere yngler svømme bak like før. Vanskelig å si om han fikk tak i noe snacks, men om de var ensomme og ubevoktet er vel sannsynligheten ganske stor..

Forøvrig er apistobarna aldeles nusselige, så håper virkelig mor klarer å holde dem samlet noen uker til. Syns hu begynner å svikte oppgaven bittelitt nå, selvom hun fortsatt er kanarigul og aggressiv mot alt som svømmer for nært. Virker som hun glemmer seg litt når maten kommer dalende fra oven. Da suser hun frem for å spise, og etterlater barna alene helt til hun plutselig husker på dem igjen.

Det er vel livets gang, dette. Eneste jeg kan gjøre er å observere fra utsiden, gi dem mat og friskt vann, samt å krysse fingrene for at morsinstinktet er sterkt nok. Frustrerende!

Ellers har jeg fått skåret til plater til reolen, og malt dem. Fikk plutselig for meg at jeg har lyst på hjørnefilter også her, så da må jeg skaffe glasslister før jeg kan sette opp karene. Filtermatte har jeg jo liggende her, så irriterer meg at jeg ikke har sørget for glasslistene også. Får se om jeg klarer å vente..
Corybarna fylte 6 uker på mandag. De har begynt å få farger, og ligner snart foreldrene på en prikk. Rart at alle disse mørke prikkene de har i starten kan bli til en hel drakt tilslutt Denne gangen har det vært veldig stort frafall underveis. Kun 1/6 av de nyklekkede rumpetrollene er igjen. Håper de siste fire kan flytte sammen med foreldre og storesøsken snart. Må bare bli bittelitt større først syns jeg

Og så noen bilder av apistobarna. Klarer liksom ikke helt å få dem i fokus. Men - koselig med litt bilder likevel! Hvis man myser litt kan man jo ane hva som var meningen å fange i bildet..

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Tror neppe jeg kan gjøre noen karriære som akvarie-limer.. Har nettopp silikonert fast glasslistene til hjørnefilteret i den ene 54-literen til ny-reolen. Fytti som jeg klarte å grise det til!! Nå gjenstår det bare å håpe at listene sitter skikkelig - og at griseriene ikke syns så forferdelig når jeg får vann oppi..

Har vasket meg grundig på hendene, men de føles glatte og seige ut ennå. Og håper nesten at silikon gjør underverker for leppene, for jaggu har jeg klart å få litt der og.

Jaja.. Ett skritt nærmere oppstart!
Apistomor passer fortsatt barn. De er færre, men er fortsatt en liten gjeng. Ser ut som hannen får lov å komme litt nærmere barna nå. Vet ikke om det var tilfeldig eller om det er et nytt skritt i yngelpleien. Følger spent med videre

Og omsider er ett kar plassert i ny-reolen og fylt med vann. Det har ikke lekket i løpet av natten, så ikveld blir det oppsatt med sand, røtter, planter og alt som hører med Har malt sort på baksiden og skåret til blåfiltermatte til de stygt innlimte glasslistene. Gleder meg!

Kar #2 skal få glasslister og sort bakgrunn før jeg setter det igang. Hadde ikke plass til å gjøre ferdig to kar samtidig. Men det kommer!

Skulle gjerne satt igang med en gang, men dagen er satt av til konfirmasjon..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap