Heidis akvariehjørne (side 6)

Etter en lang bildeøkt foran borelliikaret er jeg fortsatt ikke så veldig mye klokere. De skifter jo farge og tegninger hele tiden, så må si jeg har litt problemer å skille dem fra hverandre iblant.

Er veldig sikker på hann1, og hann2 har noen "krøllete" finnestråler i halen så han er forholdsvis enkel å skille ut. De to jeg tror er sikre huer virker litt større og rundere i fasongen, og skiller seg således litt ut fra de andre.

Men, her er noen bilder av h*n jeg er mest usikker på kjønnet. H*n holder seg mye i bakgrunnen og har ofte mørke farger, så vet ikke hvor mye bildene kan røpe av kjønn.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Hannen og den ene av de store hunnene har stadig sammenstøt. De blåser seg begge opp i kjakene. Han farger ut, og hun mister kroppstegningene. Fargen blir blek gul, men ytterst i finnekantene blir hun knallsort. Har sett de munnbryte, men for det meste går det i haleslag (hvis man kan kalle det det).

Hva holder de på med egentlig? Bør jeg være bekymret, eller er det forspill til lek eller hva..

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Lurer på om dette bildet også kan være av den ubestemmelige borelliien i innlegg 101. Syns det er vanskelig å kjønnsbestemme disse da de skifter farge så mye. Ser ihvertfall ikke mye blått på denne her, noe jeg gjør på de to hannene. Og for å gjøre det vanskeligere så har TomC bilde av disse på hjemmesiden sin. Der har hunnen også endel blått på kroppen. Heller vel kanskje til at det likevel er tre hunner da.

[External Image]
Blir mye antagelser, synsing, gjetting og tipping her i denne tråden. Og klart jeg skryter av fiskene, syns de er flotte - og så morsomt med småtasser da! Tenk at fiskene trives så godt at de lager barn Forsøker å gjenkjenne fiskenes oppførsel og tolker det så godt jeg har forutsetning for. Men er fortsatt nybegynner på mange områder, så lærer fortsatt mye om både det ene og det andre underveis. Tar jo litt feil innimellom, men hender jo det blir rett og. Bruker tråden som en blogg om hva som skjer i karene, og høster erfaring av å gå tilbake å lese i ettertid. Syns igrunn det har vært litt hyggelig å skrive en slik dagbok og..

Etter å ha lest hvor egosentrisk det er å ha en slik personlig tråd, så sitter innleggene litt lengre inne. Burde sikkert være flinkere å lage nye tråder for å spørre om ting, men mye av spørsmålene mine er egentlig mest tankerekker som er skrevet ned. Mye finner jeg svar på selv underveis ved å studere fisken og å lese i andres tråder.

Følte meg kanskje litt truffet av den offtopic-tråden siden jeg skriver dette. For forsøker å svare på andres spørsmål der jeg føler jeg kan bidra, men har vel egentlig ikke bidratt med så mye annet i forumet. Jaja..

Føler det veldig likt som deg. Har stor glede av både min egen og andres personlige tråder, og håper også du vil bruke din flittig. Folk gjør seg ofte lure tanker som det ikke er naturlig å lage egen tråd om, men som kan gi lesere av en personlig tråd gode tips. Jeg føler ikke at jeg hverken kan nok, eller er interessant nok til å lage tråder om ting, så... Dessuten er terskelen høy for at jeg tørr å spørre om noe. Jeg søker og leter i hele evigheten, før jeg spør i min egen tråd. Det er flere veldig dyktige akvarister som leser den heldigvis, så da er jeg trygg for å få gode råd og kritikk der det trengs, uten fare for hudfletting.

Forrige gang temaet om personlige tråder var oppe, så ble jeg lei meg og holdt meg borte fra forumet en tid. Nå vet jeg at det er surgufs fra bare noen få, og bryr meg ikke. De fleste liker dem jo ;D

Og man finner jo fort ut hvilke personlige tråder som er av interesse for en! Veldig spennende å lese om folk som har vellykkede oppdrett, og se hva de gjør for å få det til. Og hva er galt med å dele gleden?
Jeg for min del setter pris på de personlig trådene, og jeg trur det kommer fram mye nyttig informasjon der som ikke ville blitt meddelt ellers! Det må på et vis være noe for og lansere det på forumet, mens man i tråden sin kan spekulere og tenke høyt...
Så mitt råd er STÅ PÅ! Man er jo ikke tvunget til og lese personlige tråder om man ikke liker de...
MVH PÅl
Så enig, så enig. Kloke hoder har jo funnet filterknappen, og da blir det helt meningsløst å furte over mange egotripptråder. Selv synes jeg det er enestående festlig å strø om meg med skriblerier i egen tråd og å lese om andres opp- og nedturer, og som sissimor sier, vi som er sånn halvstudert får mye hjelp fra gode akvarievenner i de trådene. Starte egen spørsmålstråd har jeg faktisk forsøkt, men ble egentlig mindre bumpete av det enn av tankesmia i personlig-tråden. Vi legger det bak oss nå igjen, og skribler i vei :o)
Takk for støtten, dere

Apistobarna vokser og gror. Vet ikke hvor mange det er igjen, for de er spredt for alle vinder. Noen holder til blandt flyteplantene, mens andre trives best på bunn. De er sjelden samlet lengre, så er dermed vanskelig å telle. Er ihvertfall syv igjen, for det klarte jeg å telle samtidig. De største er nå så store at de neppe kan bli spist. Far passer fremdeles på, mens mor fortsatt hogger hvis hun ser noen. Hun holder seg fortsatt i og nær ved nøtta, men har ennå ikke sett noen småttiser sammen med henne. Håper hu har tenkt å slippe dem ut snart.

Planen for helgen er klar. Må forsøke å fange to dvergtetra i en tett beplantet 112liter, skjære til hjørnefiltersvampen som skal oppi der, lage noen fler kokosnøtthuler, og flytte A. cf. borelliiene ut i stua. Tror de vil trives med litt bedre plass. Håper bare jeg klarer å få tak i de bittesmå tetraene. Ser for meg at det kan bli en prøvelse..

Har også tenkt å flytte kjøkkenkaret over i soveromsreolen. Skal bli fint å bytte ut den fine biltemasanden med den litt grovere typen. Roten er full av penselalger, så den skal få en skikkelig skrubb før den settes oppi igjen.

Har igrunn flere planer og, men spørs litt på været hvor mye man får gjort. Hadde jo vært artig å gjort noe med jentungen og
Da har jeg altså klart det jeg også, å glemme å sette igang pumpen etter foring.. Det var selvfølgelig hos borelliiene, og de var uten sirkulasjon et helt døgn. Syns det var så stille oppi der, de pleier å komme tittende frem når jeg har satt meg. Så oppdaget jeg tabben.. Hastebyttet 40-50% vann og fikk igang pumpen. Først tittet hannen frem. Deretter minste hua. Dagen etter var alle fem fremme som vanlig. PUUHH... Nå blir det daglige vannbytter frem til de flytter ut i stua. Går det an å ha sånn flaks? Håper ikke de har fått noen mèn av min dumhet.. Er skikkelig sint på meg selv.

Har ikke klart å fange de to små tetraene enda, men setter jentungen på saken idag. Hun pleier å være fantastisk med hoven. Plantene og pumpe osv. må ut mens det pågår. Fordelen er jo at jeg får luket og nyplantet skikkelig etterpå. Håper bare jeg slipper å ut med røttene, men frykter det må til. Kjappe og smarte disse små

Har omsider fått satt opp kar#1 i soveromsreolen. Dvs, det har jo vært igang en måned, men sanden grumset til vannet så mye at jeg ville vente med å plante. Siden har det ventet, men nå er det klart. Går en eplesnegle oppi der for å ta litt alger, og tenkte ildtetraene i kjøkkenkaret skal få flytte dit idag.

[External Image]

Ellers formerer dafniene seg som bare det, til glede for fiskene. Har tre baljer stående på verandaen, og mater med gjær 2-3 ganger i uka. Har en balje med cyclops også. De mates også med gjær, og ser ut til at de spiser og formerer seg godt. Disse har jeg ikke høstet av ennå, men regner med de vil bli godt mottatt av de fleste fiskene.

[External Image]
Så du mater dafniene med gjær? Har selv tatt inn en del dafnier for å prøve å få i gang noen kulturer. Har de i 5 liters plastboks fra nille. Hvor mye gjær gir du de da? Og er det tørrgjær? Jeg har jo aldri hatt gjær i dammene, men der er det jo endel avfall fra småkoi og sånn...
Jeg har mine i 15-20liters baljer, og i en 90-liters murebalje fra Biltema. Tenkte å prøve å produsere endel nå i sommer og ha dem over i mindre baljer til høsten når de må inn. Skjemme bort fiskene litt

Jeg gir dem fersk gjær, et par biter på størrelse med en ert som jeg rører ut i et halvt glass vann. Dette fordeles mellom baljene. Tror Lisbeth gir dem tørrgjær rett fra posen, så det går sikkert fint det og

Mater heller litt for lite ofte, enn for mye. Når vannet er klart kan de få en ny dose gjær.
Virker som cf. eunotushua nå har mistet siste kullet. Hun er ikke gul lengre og jages kraftig av hannen. Siden jeg ikke så hverken dette kullet eller det forrige lurer jeg på om hun ikke har sluppet dem ut av nøtta i det hele tatt? Siden ikke jeg har sett henne på tur med småttiser så har jeg konsentrert mikroormen rundt de større barna, og bare sprøytet en liten dæsj mot nøtta hennes. Kanskje jeg burde matet mer mot nøtta hennes likevel. Ville bare ikke at de andre barna skulle holde seg så mye rundt der. Kanskje de små har sultet ihjel? De forrige kullene har hun jo gjetet rundt i karet, men det er kanskje for mange trusler i form av eldre søsken nå? Vetta søren jeg..

I dag har de ihvertfall fått vannbytte og dafnier. Har latt være å luke og latt plantene vokse vilt slik at det skal være skjulesteder for jaget fisk. Fokus i dette karet fremover blir å la de barna som allerede fins i karet vokse opp til ungdom. Får ta det som det kommer om mor og far bestemmer seg for å lage flere barn. Vil ikke blande meg for mye opp i familielivet før jeg føler jeg må. Frustrerende å sitte og se på av og til, men lærer jo mye om både familiestruktur og oppførsel underveis. Ser jo også at de godt kunne hatt dobbelt så stort kar for å virkelig få utfoldet seg..
Corydoras aeneus har flyttet til klubben. Plukket ut røtter og planter av karet deres, samt pumpe osv. Var sikker på at jeg hadde fanget alle i karet, men da jeg kom hjem svømte det hele tre luringer rundt der fremdeles. Hvor pokker hadde de gjemt seg? Gravd seg ned??
Det er noe rart som foregår i karet til cf. borellii. Den største hua har okkupert kokosnøtta nærmest hannens revir, og jager både han og alle andre som kommer for nær. Duverden Da var jeg nok for sen til å flytte dem over i større kar.. Er jo ikke sikkert det blir noe resultat heller, men går nå ihvertfall og krysser fingrene forsiktig her Spørs om jeg klarer å hove opp disse lettskremte fiskene uten å flytte innredning, noe som sikkert vil skremme vettet av den huleboende hunnen. Men på den andre siden, så vil vel kanskje livet til disse tantene og onkelen bli nokså surt etterhvert hvis ikke jeg flytter dem. Nok et dilemma.. Skal, skal ikke?

A. cf. eunotusynglene vokser og gror. De minste har fortsatt et stykke igjen til de største, men de mellomste er ikke langt unna. De fleste holder til blandt plantevirrvaret i overflaten, mens noen få fortsatt liker seg best langs bunnen. Ser ut til at de får være i fred uansett hvor de befinner seg, så de er kanskje store nok til å være trygge for sultne munner da. Mor har fortsatt ikke noe nytt på gang, men syns ikke hannen jager henne like mye som for noen dager siden. De finner nok ut av det etterhvert. Blir jo folksomt oppi der om de skal lage nye barn kontinuerlig, så jeg er egentlig fornøyd med at de tar en pause. Plantekaret jeg ønsket meg ble ikke akkurat som jeg så for meg, men jeg har ikke hjerte til å fjerne skjulesteder bare for å få noe pent å se på. Da tåler jeg heller virrvar sålenge det behøvs.

Ellers så har kjøkkenkaret flyttet inn i soveromsreolen. Ble veldig tomt på kjøkkenbenken nå, altså.. Men da har jeg jo et sted å plassere et lite kar hvis/når behovet melder seg
Mine cf Borelli har jeg vel hatt ca 6 mnd nå, og må vel si det er en av di vanskligste apistoene jeg har til å få i leik. Jeg har 8-9 typer apistoer. Første eggleggingen fikk jeg vel etter ca et par mnd og ble ikke noe ut av det. Nå endelig har jeg et kull med yngel, klekket for tja, er vel en uke siden. Rakk å sette hula inn i et eget kar.

Gruppen min består av 1+5 og huene har stadig vekk vært leksklare og gule som sola, uten noen hell. Men nå endelig.

Skulle du vite om en han som er til overs ikke langt unna her, må du si i fta ;- =)

Har også 2 par cf Commbrae, fanget på samme sted som cf Borelliiene som er mye enklere å få i leik (har lagt ut det ene paret for salg). Disse har jeg fått flere kull yngel på.

Både cf Borellii og cf Commbrae virker noe skye av seg og litt mer skvettne enn mine andre apistoer. Apistoene som blant annet cacaduene, sp "Oregon" og Barlowiene kan jeg håndmate, men dette går ikke med disse cf"ene. Alle viltfanget.

Ønsker deg lykke til om det skulle være egg i hula der. Men dem kan fort lure deg og tro at der er. Jeg har blitt lurt utallige ganger
Borelliiene er sky og skvetne, ingen tvil om det. Jeg har sannsynligvis tre hunner og to hanner, en grei fordeling. Karet de bor i er bare 54liter, så om det skulle være yngel på gang er det ikke så mye plass å gjemme seg på for resten av de voksne. Ting tar tid, men hadde planer om å flytte dem over i en 112liter om ikke lenge. Får avvente litt og se hvordan det tar ivei. Blir det for mye aggresjon får jeg forsøke å flytte dem likevel, men tror jeg skal legge over noen fler flyteplanter i første omgang slik at de har mer skjul. De skal jo ikke være så aggressive har jeg hørt, men erfaring tilsier at når det yngles kan det gå litt ekstra hardt for seg.

Vet dessverre ikke om noen som har ekstra hanner. Men TomC har vel fått yngel på sine, du kan vel høre med ham om han har en unghann til overs?

Jeg har ikke så lang eller bred erfaring med apistoer, men har to arter nå og har vel hatt to-tre arter tidligere med mer eller mindre suksess. Prøver meg fortsatt frem, og forsøker å tyde adferd og kroppsspråk etter beste evne. Ønsker meg fler arter etterhvert, er fasinerende fisk dette.
Jeg har mine cf Borellii i artskar på lik linje med dem andre jeg har. Borelliiene går i en 72L og virker som en grei str, men kunne sikkert hatt et større kar. Mine er overhode ikke aggresive og kan vel heller si det er harmoni i det karet selv med skjev fordeling på kjønnene.

Apistogramma er som du skriver en fasinerende type fisk. Og må vel innrømma at forelskelsen er der. Elegante, sjarmerende og med så mange flotte farger. Ikke lett å ikke bli betatt av disse dvergene.

Porsgrunn er ikke lange veien unna så du får si i fra når tiden er inne for flere apisto, så skal jeg se hva jeg har av "moden" apisto yngel/ungfisk her.... ;-=)

Sp "Oregon"
cf Commbrae
cacatuoides med egg
De går i artskar her også, men når de en gang kommer over i 112literen så får de selskap av noen Nannostomus marginatus. Kanskje det kan hjelpe litt på skyheten? Håper det. Sjefshannen herser litt med de andre her hos meg, ikke noe voldsomt men nok til at de blir småstressede. Mulig jeg burde innredet annerledes, men slik ble det nå denne gangen. Får legge oppi noe mer løv og flyteplanter til jeg ser hva det blir til med eventuelle yngel og økt aggresjon.

Blir nok å vente med å utvide fiskebestanden til etter ferien tenker jeg. Fins så mange fine apistoer at det er neimen ikke enkelt å skulle velge seg ut bare noen få typer. Har kjøpt et par bøker jeg sitter og blar i stadig. Utrolig mange fine varianter. Skulle hatt plass til mange flere kar..
Borelliihua hadde definitivt noe på gang, for her er det yngel! Den andre store hua, som er minst like gul, har kapret kokosnøtthule nr.2 en ukes tid. Kan se ut til å bli folksomt oppi der etterhvert da! Morsomt

De har fått levende dafnier flere ganger i uka, og nå vekselvis artemia og mikroorm et par ganger daglig siden det er småttiser i karet. Ser det har kommet hydra i karet også. Det er ikke fullt så gledelig, men håper de holder seg til artemiaen og ikke tar for mange yngel Er vel ikke bare bare å bli kvitt dem?

Ser også ut til at babyfacehua har småtasser på gang igjen. Denne gangen har hun gjort en vri. Valgt en annen hule midt i karet og gravd en stor grop like ved. Får håpe hun har mer hell denne gangen, selvom det svømmer endel storesøsken rundt her allerede. De største begynner å bli ganske store, men det svømmer fortsatt cm-store tasser rundt også. Ser tydelig forskjell på kullene.

Med alle disse barna begynner det nesten å spøke litt for ferien.. Klarer de seg uten mat et par tre dager? Kanskje tvilsomt.. Karet borelliiene går i har jo bare vært igang halvannen måned, så er vel begrenset hvor mye snacks det fins i kriker og kroker også.

Ellers har jeg tømt stuereolkar#4 og satt opp på nytt med grovere biltemasand. Tenkte kanskje de bolivianske sommerfuglene skulle få flytte dit. Tror de vil trives vel så godt i 112liter som i 160literen de går i nå. Da vil jeg ominnrede 160literen litt og få bedre plass til en ny apistogruppe etterhvert.

Ting skjer i akvariene selvom det ikke skrives like ofte i tråden. Er nok i sommermodus Må se å få tatt noen bilder av alt som skjer her etterhvert.
Flinke borellii-hunnene Frittsvømmende yngel i begge kokosnøtthulene. I dag fikk de mikroorm til frokost, og de små nusselige kastet seg over de sprellende krypene i hver sin ende av karet. Mødrene passer godt på de små, og de tre andre voksne gjemmer seg som best de kan. Har sett veldig lite jaging i det hele tatt, men frykter det kan bli tiltagende når yngelen vokser til og søker ut av mors trygge favn. Håper egentlig de kan bli en slik kjernefamilie med barnekjære tanter og onkler, men får takle eventuelle problem når/hvis de oppstår. Utrolig gøy dette her

Babyfacehua har gul farge i bunn, og markerte sorte tegninger på kroppen når hu har små. Borelliihuene er derimot ganske helgule, ikke engang den langsgående sorte stripen vises nå. Artig å se variasjon innen apistoslekten. Total ulik leksdrakt. Skjønner jo nå at det var forspill til lek jeg betraktet tidligere da den ene hunnen stadig var i tottene på sjefshannen.

Må lage meg en artemiaklekker slik at jeg har to gående her. Sper jo på med mikroorm det døgnet jeg venter på ny runde med artemia, men hadde vært enklere å ha to klekkere. Mikroormen har sviktet før, vet jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap