Hvilke arter passer sammen? hjelp?

hei
vet du om noen fiske arter som passer godt sammen?
lurer fordi mammaen min skal sette opp en 405 L.
vet du om noen?
hvis du skal skrive opp noen så vil jeg helst at det skal
være 4-5 arter. men du kan også si 10 arter eller flere
som passer godt sammen.
ferskvann
I en 400 liter har dere mange muligheter så det blir litt smak og behag.
Start å se på fiskebasen her på forumet og finn en hoved fisk.
Så kan der se på fliken som heter akvarievenner for å se hva andre har sammen med hoved fisk.
Jeg ville velge fisk fra en region eks. Sør-Amerika.
Lykke til.
Hva har du (eller mammaen din ) av erfaring med akvarier?
Hva ønsker dere ? Hvor høyt og langt er akvariet?
Jeg syns det er flott med en stimfisk i akvarie , og i 400 L kan du ha en ganske stor stim.... deretter noen litt større fisk.
Hei gratulerer med en spennende hobby :o)

Jeg vil råde deg å ta med mamma til en dyrebutikk der de har fisker, så titter dere på fiskene og finner ut om det er noen fisker dere liker ekstra godt. Skriv ned navnet på fiskene, og og søk de opp på fiskebasen her inne. så kan dere finne ut om fiskene dere vil ha passer sammen, eller om dere må kutte ut noen, og kanskje finne noen andre.

Husk også på at akvariet må stå 4-5 uker i gang uten fisk for å få igang filteret. Ventetiden kan dere bruke på å dekorere med steiner og planter, finne ut hvilke fisker dere liker og om de passer sammen i karet deres :o)

Lykke til :o)
Ser at du har fisk og akvarie fra før :o)

Vil anbefale dere å flytte de 2 praktbotiaene over i 405 litern, og gjerne kjøpe noen flere av disse. De er aktive og vil ha større plass enn det de har hos deg nå, og de liker å være flere sammen.

Hvis du liker guramier, hva med et par perlegurami? Disse er utrolig vakre :o)
cara79
Ser at du har fisk og akvarie fra før :o) Vil anbefale dere å flytte de 2 praktbotiaene over i 405 litern, og gjerne kjøpe noen flere av disse. De er aktive og vil ha større plass enn det de har hos deg nå, og de liker å være flere sammen. Hvis du liker guramier, hva med et par perlegurami? Disse er utrolig vakre :o)



ja vi har tenkt på det at vi kansje skal flytte de til 405L
Heidi Jensen
Hva har du (eller mammaen din ) av erfaring med akvarier? Hva ønsker dere ? Hvor høyt og langt er akvariet? Jeg syns det er flott med en stimfisk i akvarie , og i 400 L kan du ha en ganske stor stim.... deretter noen litt større fisk.


har ikke så mye erfaring jeg da men mamma hadde akvarivm da hu va lita '
så hu kan en del da
cara79
Hei gratulerer med en spennende hobby :o) Jeg vil råde deg å ta med mamma til en dyrebutikk der de har fisker, så titter dere på fiskene og finner ut om det er noen fisker dere liker ekstra godt. Skriv ned navnet på fiskene, og og søk de opp på fiskebasen her inne. så kan dere finne ut om fiskene dere vil ha passer sammen, eller om dere må kutte ut noen, og kanskje finne noen andre. Husk også på at akvariet må stå 4-5 uker i gang uten fisk for å få igang filteret. Ventetiden kan dere bruke på å dekorere med steiner og planter, finne ut hvilke fisker dere liker og om de passer sammen i karet deres :o) Lykke til :o)


ja men vi har et sånt middel som jør at vi kan ha i fisk etter 1 dag
ja men vi har et sånt middel som jør at vi kan ha i fisk etter 1 dag


Det er det du TROR at du har ja Beklager å måtte skuffe deg, men slikt fjintfjanteri virker ytterst sjeldent... Tror ennå ikke jeg har hørt om en seriøs akvarist som har fått pangstartet og ferdiggjort hele nitrittsyklusen på 1 dag. For dere og dine fremtidige fisker skyld; hiv produktet i søpla, og start opp akvariet på "gamle" metoden.
Eventuelt kan dere kickstarte filteret med guffe fra filtrene dere allerede har, eller bruke salmiakkmetoden.

Er kjempesynd hvis dere stoler på produktet, venter en dag, fullsetter karet med fisk, så dør alle sammen etter 2 uker... Tro meg, det finnes vel ikke fler tråder her inne med temaet "fiskene mine dør, hva skjer?" det forklaringen bunner i liten erfaring om nitritt og oppstart av akvarium.... Linker til akvaforums artikkel Oppstart av akvarium. Her fikk jeg meg min første overraskelse, og forklaring på mange år med tilfeldig massedød i tide og utide, gjerne i forbindelse med at jeg trodde at jeg skulle vaske filtrene... Men det var nå meg.

Over til hovedspørsmålet ditt: Dette avhenger av hva slags bunnsubstrat du skal ha, bla... Har du sand kan du egentlig ha de aller fleste arter. Grus begrenser ganske mye, feks kan du ikke ha Corydoras, Kuhlii-ål, Botia, osv på grus.

Har også gjort et søk til deg så du kan se hva slags fisk som lar seg holde i en 400l. her. Hva med grovoppsett;

- Bunnmalle(r) Feks Ancistrus sp. oppdrettsvariant?
- En stim av noe slag? Feks Keisertetra?
- "Hovedfisk", feks en Ciklidetype? Feks Scalare?

Siden kan du spe på med div småarter som dere synes er fine Feks Kuhlii-ål, Corydoras,(og Botiaene du allerede har), Øksefisk, etc...
Lykke til!
Det burde ikke vært lov å selge disse midlene, det er bare tøys og tull!
Du velger selv men jeg tror ganske sikkert at du vil angre !
Sparesset
[QUOTE]ja men vi har et sånt middel som jør at vi kan ha i fisk etter 1 dag;-)


Det er det du TROR at du har ja Beklager å måtte skuffe deg, men slikt fjintfjanteri virker ytterst sjeldent... Tror ennå ikke jeg har hørt om en seriøs akvarist som har fått pangstartet og ferdiggjort hele nitrittsyklusen på 1 dag. For dere og dine fremtidige fisker skyld; hiv produktet i søpla, og start opp akvariet på "gamle" metoden.
Eventuelt kan dere kickstarte filteret med guffe fra filtrene dere allerede har, eller bruke salmiakkmetoden.

Er kjempesynd hvis dere stoler på produktet, venter en dag, fullsetter karet med fisk, så dør alle sammen etter 2 uker... Tro meg, det finnes vel ikke fler tråder her inne med temaet "fiskene mine dør, hva skjer?" det forklaringen bunner i liten erfaring om nitritt og oppstart av akvarium.... Linker til akvaforums artikkel Oppstart av akvarium. Her fikk jeg meg min første overraskelse, og forklaring på mange år med tilfeldig massedød i tide og utide, gjerne i forbindelse med at jeg trodde at jeg skulle vaske filtrene... Men det var nå meg.

Over til hovedspørsmålet ditt: Dette avhenger av hva slags bunnsubstrat du skal ha, bla... Har du sand kan du egentlig ha de aller fleste arter. Grus begrenser ganske mye, feks kan du ikke ha Corydoras, Kuhlii-ål, Botia, osv på grus.

Har også gjort et søk til deg så du kan se hva slags fisk som lar seg holde i en 400l. her. Hva med grovoppsett;

- Bunnmalle(r) Feks Ancistrus sp. oppdrettsvariant?
- En stim av noe slag? Feks Keisertetra?
- "Hovedfisk", feks en Ciklidetype? Feks Scalare?

Siden kan du spe på med div småarter som dere synes er fine Feks Kuhlii-ål, Corydoras,(og Botiaene du allerede har), Øksefisk, etc...
Lykke til!

nei da vi tar ikke oppi fiskene etter en dag da sjø
vi venter noen dager å så tar vi fiskene oppi.
men vi stapper ikke akvariet fult med en gang vi kjøper litt å litt fisker av gangen

takk for tipsene
har sagt det til mamma at æ har veldig lyst på kuhlii-ål
Hvis dere vil ha fisk i det nye karet raskt, så kan dere bruke filteret i det karet dere har for å overføre bakterier til det nye filteret. Søk gjerne på "kickstart" her på forumet. Klem gørr ut av den gamle filteret i en bøtte akvarievann, og vask det nye filteret i vannet, eller hell bøtta med filtergugge over i det nye filteret.

Anbefaler også vanntester. De viktigste testene er NO2 (nitritt) og pH. Diss bør dere ha som dråpetester, og de fra JBL er best, syns jeg.

cara79
Hvis dere vil ha fisk i det nye karet raskt, så kan dere bruke filteret i det karet dere har for å overføre bakterier til det nye filteret. Søk gjerne på "kickstart" her på forumet. Klem gørr ut av den gamle filteret i en bøtte akvarievann, og vask det nye filteret i vannet, eller hell bøtta med filtergugge over i det nye filteret. Anbefaler også vanntester. De viktigste testene er NO2 (nitritt) og pH. Diss bør dere ha som dråpetester, og de fra JBL er best, syns jeg.


vi har sånn nitrit tester eller hva det no heter.
Aqua360
Det burde ikke vært lov å selge disse midlene, det er bare tøys og tull! Du velger selv men jeg tror ganske sikkert at du vil angre !


ja men vi har et middel der det er sånne levende greier i.
husker ikke hva de heter
guramijenta
[QUOTE=Aqua360]Det burde ikke vært lov å selge disse midlene, det er bare tøys og tull! Du velger selv men jeg tror ganske sikkert at du vil angre !


ja men vi har et middel der det er sånne levende greier i.
husker ikke hva de heter

Det er det vi prøver å fortelle deg; de greiene du har kjøpt er det nesten garantert at ikke kommer til å virke. Linkene jeg har nevnt ovenfor forklarer også hvorfor det er bedre å kick-starte pumpa med allerede levende bakterier, fremfor å bruke den flaska du har kjøpt.

Vi kan ikke tvinge deg til å kick-starte den nye pumpa di, men jeg synes dette alternativet er det absolutt mest fornuftige av deg å gjennomføre...
elvfølgelig skriver de at det virker også videre, de vil jo selge. De skriver ikke "Dette stoffet vil mest sannsynlig ikke funke og du vil miste dine fisker!"
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap