Ancistrusen min har blitt en bølle!!!!

Har en ancistrus kalt Tobias i karet mitt (Tobias, fordi den bodde i et tårn og kom aldri ut... så han ble fort kalt Tobias i tårnet). De siste nettene har han holdt oss våken med skramling i akvariet, og vi har slitt med å finne ut hva som skjer. Idag fikk vi svaret.

Det som skjer er at vi har en snegle i karet, også. Tobias sørger rett og slett for å få han ned av glasset og bruker han som fotball! Han dytter han rundt og slår han i vinduet med sporen så det smeller. Stakkars Snegle trekker seg selvsagt helt inn i skallet sitt mens dette pågår, og er siden å finne øverst på glasset i vannskorpa. JEg undret meg litt over hvorfor jeg fant Snegle på ryggen midt i karet... men nå vet jeg altså svaret.

Tobias den fredelige og sky har altså blitt til Bølla Tobias.

Hva gjør man når man har en mobbesituasjon i karet????? *forvirret*
Man skiller beboerne opp i to forskjellige akvarier. Hvis du bare har ett, betyr det at du kanskje må vurdere å selge den ene.
Enig med kampfisk, det er det eneste riktige å gjøre.

Men kan du ikke filme når han holder på, og legge ut her? Må jo være litt av et syn dette
hehe jeg skal forsøke å få filmet det.... Jeg visste ikke om det, fikk "øyenvitneskildring" via SMS fra kona som så det hjemme. Jeg har også tenkt at det finnes få alternativer dersom dette utarter, enten å flytte bråkmakeren (vi har bare ett akvarium, så det blir litt vanskelig) eller å kvitte oss med han.

Vi får se. Er dette vanlig oppførsel blant Ancistrus?

MrWalker
Vi får se. Er dette vanlig oppførsel blant Ancistrus?

Jeg har aldri hørt om ancistrus som bruker snegler som fotball (derfor veldig lyst å se det hehe) Men da jeg startet med akvarium skaffet jeg meg 2 ancistrus, fordi jeg trodde man måtte ha algespisere. De ble noen skikkelige bøller etterhvert. Spesielt hannen. Han jagde vekk all fisk fra matfatet og var sjefen over alle. Jeg kvitta meg med dem...
Har selv en stor Ancistrus i 240 literen, som er verdens verste bøllefrø :p
Han går på alt fra Ancistrus til ciklider som er 10 ganger større en han selv. Han trekker seg tilbake til hula relativt fort etter angrepene, og hittil har ingen fisker blitt synlig skadet.

Forer mye variert til han, for å ikke trigge han til å bli hissig... Myglarver, squash, vannmelonskorper, agurk, svarte mygglarver, artemia, spinattabletter, og diverse andre type malletabletter. Sulten fisk kan bli sint!
Det er et poeng... burde kanskje fore litt mer variert. Det blir noen malletabletter i ny og ne, og ellers naturlige alger.
Men agurk og sånt blir jo bare flytende i overflaten?!
Hvordan mater man Ancistrus med sånt?

Men gode tips på foringen.... Bør kanskje variere litt mer for å holde han i god-lune.
Tre en teskje gjennom agurskiva så synker den
Lisbeth
Jeg har aldri hørt om ancistrus som bruker snegler som fotball (derfor veldig lyst å se det hehe)

Jeg har hørt om det før. Men jeg har aldri sett det, så en video ville vært interessant å se.
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap