Litt diverse spørsmål fra forholdsvis ferske akvarister... håper noen kan hjelpe oss :)

Vi har et 60-liters akvarium som vi har overtatt etter venner. Har hatt det i drift hos oss et par mnd nå. Vi overtok det med fisk i, i tillegg har vi fått noen flere fisk fra noen andre venner som sluttet med akvarium.
Sammensettningen er nå:
en stor og en liten malle av noe slag
2 neon tetra
3 guppyer (1 han + 2 hun) + 5 guppy yngel som er ca 6-7 uker gammle
1 prakt botia
2 platy
1 liten scalare

Er dette en dårlig kombinasjon??

Forrige uke døde en platy, den hadde virket litt slapp noen dager, men så ellers ikke noe annet galt med den. Den manglet noe finner, men dette kom fra tidligere da den var "reddet" fra et annet akvarium der den gikk sammen med fisk som nappet finnene dens.

Nå virker en av de andre platy'ene dårlig... ser ut som om den har fått en skade like forann halefinnen. Ser ut som et kutt/bitt og det er hvitt der skaden er (som om man ser fiskekjøttet) i tillegg ser det ut som om noen plutselig har nappet på halefinnen den også... Det har vært noen dager nå og ser egentlig bare ut til å bli værre. Den svømmer og er aktiv, men står innimellom en del på skrå i vannskorpen med nesen opp.
De andre fiskene, også den andre platyen, ser helt fine ut.
Har ikke lagt merke til noe jaging i akvariet.

Hva kan dette være??

Hvor høyt bør ph-nivået og temperaturen i akvariet være i forhold til hvilke fisker vi har??
Ellers ligger nivåene innenfor det som er "anbefalt" på dråpetestene.
Jeg har tester for ph, gH og NO2 - er det noen test jeg burde ha som jeg ikke har??
Har nok vært litt for dårlig på vannbytte, men prøver å bytte ca 30% en gang i uka, men hender nok at det går 1,5 uker i mellom...

Håper noen har gode råd og tips til oss!
Hei

Når det gjelder sårene så kan det virke som at det er gått sopp i det.

ESHA EXIT eller ESHA 2000 kan hende vil hjelpe på disse sårene/soppen.

Arve fisk er ikke så greit! Både praktbotia og scalare bør gå i akvarier på minimum 250 liter, botia er stimfisk som har det best om de er en bande på 5-6, de blir gamle og 30 cm store, og de liker fart i vannet. Det gjør ikke scalarer, som er langsomme, og vil vokse ut av 60 liter nokså fort. I høyden :o).

Neontetra er også stimfisk, og de vil ha lav GH (0-3). Det vil ikke Platy og Guppy (9-19).

Praktbotiaen vil jeg ikke holde for god til å ta en jafs av en Platy hvis sjansen bød seg, det kan jo være forklaringen på sårene. Veldig morsom og aktiv fisk, synd den selges så ukritisk!

Aller først ville jeg ha kvittet meg med de to som uansett ikke kan gå i en 60-liter, så sjekket GH og bestemt meg for enten å beholde levendeføderne og latt tetraene gå, eller gitt bort levendeføderne og skaffet en stim neon.

Mallene tåler nok begge valg. Når det gjelder temperatur er 25-26 grader greit for både fisk og planter. pH rundt 7 er øvre grense for tetra, ok for resten.


Lykke til!

Takk for svar.
Er ikke så greit å vite alt, ikke like lett å finne informasjonen heller sånn i full fart
Skjønner at det ikke er like enkelt å arve fisker, planen var å overta et og evt kjøpe nye fisker...

Praktbotian, den største mallen og neon tetraene har bodd i dette akvariet i 3 år sammen. Praktbotian og mallen bor sammen inni en krukke og holder seg for det meste der når det er lyst og vi er i nærheten med kommer ut når lyset slukkes. De ser ut til å ha et slags "forhold" Vet ikke om jeg har hjerte til å skille de....

Både praktbotian og scalaren er heldigvis forholdsvis små. Scalaren er vel ca 4-5 cm høy og praktbotian er ca like lang...

Må jeg velge mellom guppyen og neon tetraen er det nok tetraen som ryker, ettersom vi har 5 yngel av guppyen som ser ut til å klare seg godt og begynner å bli store nå

Skal se om jeg finner noen som kan overta de.
Takker igjen for info!

Forreseten hvordan er det best å avlive en fisk om den er syk og ikke blir bedre?
klovnetrykkern
Forreseten hvordan er det best å avlive en fisk om den er syk og ikke blir bedre?


Små fisk tar du kjapt og humant med å kappe hodet av med en skarp kniv
Du kan finne informasjon om fiskene dine ved å søke i Fiskebasen under fanen Kunnskap øverst til venstre på siden. der vil du finne anbefalt størrelse på akvariet, vannkvalitet, stimfisk/ikke stimfisk mm. Veldig nyttig når du skal sette sammen fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap