Fisker dør!!

Hei, jeg lurer på en ting. Alle fiskene mine dør etter hverandre(1 uke etter hverandre). Kardinaltetrane mine har fått sånn mark, men ingen av de har dødd og det har ikke smittet noen andre fisk. Jeg har: Fredelig kampfisk og de tetraene igjen. Jeg hadde: gurami( en hann og hunn), to guppyer, og to kulefisk. det startet med dvergguramien(HUnnen). Hun døde først, så døde skalaren etter det døde dvergurmien( hannen), så døde en guppy, så en kulefisk, så en guppy til og en kulefisk. Alle disse døde med 1 ukes mellomrom. Kan det være den som døde først som hadde en smittsom sykdom??
Pluss at jeg har fått masse masse små snegler, skal jeg kjøpe foringstablett og legge den nedi sånn at de kommer til den eller noe annent?
Og skal jeg drepe eller selge resten av fisken, sån at jeg kan bytte alt vann og starte på nytt??
Trnher svar foooooooooort!
Da trenger vi litt mer info om akvariet ditt.
Størrelse, temp, pH, NO2, NO3, gH/kH og slikt...
Uten dette blir det desverre bare gjetting
Hvor lenge har akvariet vært i gang? Er det skikkelig innkjørt? Hva er vannverdiene?
Høres egoistisk ut å drepe resten av fiskene for å starte på nytt. Selv om det er noe galt med akvariet, så skal ikke det gå ut over de fiskene som er igjen. Start heller på nytt med de fiskene du har, og se om det går bra før du skaffer deg enda fler. Håper det ordner seg
Ja, det er veldig dumt å drepe fisken..
Eh.. Akvariet mitt er 63 liter og har en tempratur på: 28 varmegrader. Jeg skjekka ph- verdiene i en dyrebutikk. Jeg husker de sa den var perfekt men husker ikke tallet. Jeg er ikke sånn kjempeproff( jeg er nybegynner). Så jeg er ikke sikker på hva de andre verdiene er. jeg snakket med noen i en dyrebutikk og han sa at jeg kanskje ga for mye mat. Jeg gir 2 klyper om dagen, er det for mye??
Hvor lenge siden er det du startet opp med akvariet? Tok du fisk i med en gang?
Ja, det at du har masse snegler er som oftest en indikasjon på at man gir for mye mat. Siden du er nybegynner er sikkert karet ditt nystartet også?
Hvis du, som mange nybegynnere gjør, hører på dem som jobber i dyrebutikken og setter inn fisk nesen med en gang du har hatt sand, vann og planter i akvariet, har du antagelig fått med deg de klassiske feilene.

Fiskene (og overflødig for) avgir avfallsstoffer dels som ammoniakk (NH3/4, dels som proteiner som brytes ned til ammoniakk. Dette er iftig for fiskene. Etterhvert blir det bygget opp en bakteriestamme som bryter ned ammoniakk til niritt som også er giftig. Begge disse stoffene kommer i alle akvareier og det eneste som hjelper er at det etablerer seg bakterier i filteret ditt som bryter ned disse stoffene til et mye mer ufarlig - nitrat. Dette er dels næring for plantene, dels kvitter vi oss med overskuddet gjennom ukentlige vannbytter (ca 20 - 30% av vannet).

Søk på innkjøring og les om dette så går det garantert bedre ved neste forsøk.

Du bør kjøpe tester for pH, NH3/4, NO2, NO3. Kjøp dråpetester, sstrips som noen kanskje vil prakke på deg er av liten verdi. Selv bruker jeg JBLs dråpetester fordi de er mer nøyaktige, særlig for NO2.

Kulefisk bør du nok ikke holde sammen med kampfisk. Kulefisk napper finner og kampfiskens vil bli ødelagt. Kulefisk bør helst holdes i egne kar med bare kulefisk. Se i fiskebasen på kulefisk.

I det hele tatt, od du skal starte på nytt, er det lurt å lese endel av artiklene her på AF, samt lete i Fiskebasen på de fiskene du har lyst på slik at deu ser hvilke krav de har til akvariestørrelse, vannverdier osv. Lykke til.
Aqua360
Hvor lenge siden er det du startet opp med akvariet? Tok du fisk i med en gang?



Jeg fikk det lillejulaften. da tok jeg oppi vann og sånn bakteriegreier.(Husker ikke hva det heter). Da dro jeg til skien feiret jul og kom tilbake etter tre dager. Så etter 1 uke tok jeg oppi fisk.
Nybegynnere pleier å hate at jeg gjør dette, men jeg linker til noen ganske enkle, korte tråder som kan være til GOD hjelp både for nybegynnere og de som har holdt på en stund! De tar ikke lang tid å lese, og forklarer enkelt vannverdier, oppstart, valg av fisk i akvarium og hvorfor, osv osv... Kanskje dette vil nøste opp noen tråder hos deg?

Oppstart av akvarium, Vannverdier, Fòr og fòringsrutiner, Algespisende fisk til akvariet, Veiledning og hold av tropisk ferskvannsakvarium.
Alle artiklene er hentet fra akvarieskolen på akvaforum.
Tusen takk for mye god hjelp!
Tusen tusen takk
Hadde jeg vært deg hadde jeg aldri stolt på de midlene som sier at man kan ha fisk oppi etter ja første dag. Du bør vente minst 4 uker.
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap