Ny akvarierot som mugner (?)

Har delt et akvarie(på 60 L) i to med en glassplate. Hatt i vann , grus, en plante og en rot i hver del. Har startet opp med filter og varmekolbe.
Har hatt i filterguffe fra et akvarie som er godt innkjørt. Vannet har nå stått ca en uke. På den ene delen har det lagt seg en protein-hinne på toppen og vannet er fint og klart, ingen alger.
På den andre delen Er det ingen hinne , vannet er litt uklart og roten har mugg på seg. Det er en gjennomsiktig (slimete) masse på den. Det har også dannet seg litt alger (Brune) på glasset. Han nå vasken roten men varmt vann og skal bytte vann på begge sidene.

Hvorfor disse forskjellene på delene av akvariet ?? Og hva er dette med denne roten?

Det er ingen dyr i akvariene enda. (skal bli rekekar)
Vet ikke hvorfor akvariet ditt "oppfører" seg forskjellig på hver side, men at røtter får dette belegget er helt normalt og ufarlig. Jeg har også vasket det av, rett og slett fordi det ser ekkelt ut. Torvekstrakt i vannet får det til å smelte vekk, men det bør jo passe å ha det i vbannet til din type fisk
Er det pumpe på begge sidene av glassveggen, eller noen form for sirkulasjon mellom de to delene? Hvis ikke, så kan det være grunnen til at du får forskjellige forhold på de to sidene.
Da jeg hadde delt av mitt kar, satte jeg inn en ekstra pumpe i den avdelte delen iallefall, og merket ingen av "problemene" du har nevnt.
Det er en pumpe i hver del( og en varmekolbe).
Men vannet sirkulerer ikke mellom delene. Jeg bare tenkte at siden jeg startet de opp på samme måte (samme dag) ville de ligge likt på utviklingen. Det er ingen store forskjeller på testene.


Jeg har vasket roten, men vil det komme mer?
Nei, da vet jeg sannelig ikke....
Det kan komme mer fra roten, jeg har selv hatt røtter som har hatt slik mugg, men det har aldri gjort noen skade på vannet eller fiskene som jeg har registrert.. - men jeg hadde den roten i et 375 liters akvarie, så kan ikke gå god for at det ikke har innvirkning i et mindre kar.
Håper noen andre kan gi deg bedre råd.
Står hele roten under vann i begge delene av akvariet?
Jeg har opplevd problemer med muggdannelse i rot der en del av den stakk opp over vannoverflata. Der kom det mugg.

Ellers er det jo slik at røtter går i oppløsning gradvis - litt i forskjellig tempo. Dette kan ha med hva slags type ved det er i disse røttene. Det kan sikkert være fra samme treslag, men ha ulike kvaliteter. Derfor kan de nok sikkert angripes en smule ulikt av råtesopp osv.

Jeg ville vasket, og kokt og satt tilbake igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Elin Pedersen
Reklame for plussmedlemskap