Storauksjoner på godt og vondt!
Dette er det laget en tråd om tidligere, men markedet har forandret seg såpass mye det siste året at jeg lager like godt en ny diskusjonstråd om dette.
Jeg vil at dere skriver noen ord om hvordan dere vil ha en storauksjon, hvordan dere opplever de auksjonene dere har vært på som kjøpere og selgere den siste tiden.
HUSK også at ALLE som jobber under en storauksjon gjør dette gratis!
Så fyr løs
Jeg vil at dere skriver noen ord om hvordan dere vil ha en storauksjon, hvordan dere opplever de auksjonene dere har vært på som kjøpere og selgere den siste tiden.
HUSK også at ALLE som jobber under en storauksjon gjør dette gratis!
Så fyr løs
Postet 16.03.11 kl 20:12
Eg vil at auksjonarius skal ha mikrofon og produktene skal vises på overhead. Så alla får høre hva som selges og objektet blir sett.
Og det skal være en bok eller mappe hva som kommer eller hva de innmeldte selgere kommer å selge. Mappe med bilder med fiskene og med populærnavn og latinsk. Så du vet ka slags godsaker me kommer å få kjøpt.
Middagen du kommer å få servert. Ikkje bare pølsa og cola og kvikklunsj. Kan ikkje leve av det iløpet av 5-8 timer.
Pizza,gryterett,thaimat,komla etc :P
Og de lokale klubbene bør reklamere i god tid før auksjonen. Kanskje ha annonser eller i lokalavisen eller flyers i lokal dyresjappa.
Ellers gleder eg meg til årets auksjoner landet rundt.
Hilsen
Tommy Tran-akvarienerd
Og det skal være en bok eller mappe hva som kommer eller hva de innmeldte selgere kommer å selge. Mappe med bilder med fiskene og med populærnavn og latinsk. Så du vet ka slags godsaker me kommer å få kjøpt.
Middagen du kommer å få servert. Ikkje bare pølsa og cola og kvikklunsj. Kan ikkje leve av det iløpet av 5-8 timer.
Pizza,gryterett,thaimat,komla etc :P
Og de lokale klubbene bør reklamere i god tid før auksjonen. Kanskje ha annonser eller i lokalavisen eller flyers i lokal dyresjappa.
Ellers gleder eg meg til årets auksjoner landet rundt.
Hilsen
Tommy Tran-akvarienerd
Postet 16.03.11 kl 20:38
Endret: 16.03.11 kl 20:48
Amatør
Hepp!
Jeg er for amatør å regne eftersom LOAK' auksjon sist var min første. Men jeg var stort sett fornøyd. Jeg kjøpte også en del fisk og har ikke merket noe spesielt fravær av disse efterpå.
Det man kanskje kan merke seg er følgende:
Det er vesentlig flere objekter enn at man blir ferdig på 2-3 timer. Det kan derfor være hensiktsmessig å kjøre større tempo fra begynnelsen av. Slik det var nu brukte man vesentlig mer tid på objektene som ble solgt tidlig fordi man efterhvert fant ut at det var knapt med tid.
Bøssebærere er en veldig viktg del av teamet. De gangene det ble stans i fremgangen var når man hadde manko på slike.
Det er sikkert andre med vesentlig mer erfaring enn meg som har flere innspill men dette var de punktene jeg merket meg sist.
Ha en topp onsdag!
Jeg er for amatør å regne eftersom LOAK' auksjon sist var min første. Men jeg var stort sett fornøyd. Jeg kjøpte også en del fisk og har ikke merket noe spesielt fravær av disse efterpå.
Det man kanskje kan merke seg er følgende:
Det er vesentlig flere objekter enn at man blir ferdig på 2-3 timer. Det kan derfor være hensiktsmessig å kjøre større tempo fra begynnelsen av. Slik det var nu brukte man vesentlig mer tid på objektene som ble solgt tidlig fordi man efterhvert fant ut at det var knapt med tid.
Bøssebærere er en veldig viktg del av teamet. De gangene det ble stans i fremgangen var når man hadde manko på slike.
Det er sikkert andre med vesentlig mer erfaring enn meg som har flere innspill men dette var de punktene jeg merket meg sist.
Ha en topp onsdag!
Postet 16.03.11 kl 20:43
Takk for innspill
Er det mye folk "og støy" er det ikke godt å høre hva som blir sagt når man sitter bakerst i salen, da er det viktig å kjøre pauser og ha ett hjørne barna kan se dvd "nemo" eller tegne litt.. ja jeg er helt enig, en god mikrofon er viktig!
Filming av objektene er spesielt viktig når alt av auksjonsobjekter ikke er tilgjengelig for kjøperne på ett eget rom (Dette er vanlig på vestlandet). Dette er noe vi her i Moss akvarieklubb har vurdert , men dette har vi løst med å ha "pausevakter" som følger med objektene som er sortert i kasser etter fiskegrupper slik som Lillestrøm akvarieklubb. Da slipper Malawi-akvaristen å løfte på x-anntall poser før han finner noe spennende
NB! Jeg lager ikke denne tråden for å få gratis reklame for auksjonen til Moss nå 3 april, men for å få all fustrasjon ut slik at vi ALLE kan bli bedre!
Bergen hadde en vegg, der man kunne henge opp bilder og info av fisken man hadde med, også notere ned alle objektene (som var skjermet for kjøperne), dette er noe man burde tenke på. (Det og lage en auksjonskatalog er alt for krevende for klubbene å gjenomføre i praksis, det er jo heller ikke sikkert at alt av innmeldte objekter er i form til å selges auksjonsdagen) Jeg annbefaler alle å følge med på forumene.
Alle klubbene burde lage en diger gryte laupkaus eller gryterett, så folk får MAT i magen, det er ikke mye mat i en pølse med lompe (bruk brød isteden?), man kan også bestille dette fra catering-firma og selge om man ikke har nok folk til å lage dette til klubben.
Klubbene bør også lage flyere og levere ut til butikkene når man tigger premier, og sette inn litt reklame i lokalavisene.
Er det mye folk "og støy" er det ikke godt å høre hva som blir sagt når man sitter bakerst i salen, da er det viktig å kjøre pauser og ha ett hjørne barna kan se dvd "nemo" eller tegne litt.. ja jeg er helt enig, en god mikrofon er viktig!
Filming av objektene er spesielt viktig når alt av auksjonsobjekter ikke er tilgjengelig for kjøperne på ett eget rom (Dette er vanlig på vestlandet). Dette er noe vi her i Moss akvarieklubb har vurdert , men dette har vi løst med å ha "pausevakter" som følger med objektene som er sortert i kasser etter fiskegrupper slik som Lillestrøm akvarieklubb. Da slipper Malawi-akvaristen å løfte på x-anntall poser før han finner noe spennende
NB! Jeg lager ikke denne tråden for å få gratis reklame for auksjonen til Moss nå 3 april, men for å få all fustrasjon ut slik at vi ALLE kan bli bedre!
Bergen hadde en vegg, der man kunne henge opp bilder og info av fisken man hadde med, også notere ned alle objektene (som var skjermet for kjøperne), dette er noe man burde tenke på. (Det og lage en auksjonskatalog er alt for krevende for klubbene å gjenomføre i praksis, det er jo heller ikke sikkert at alt av innmeldte objekter er i form til å selges auksjonsdagen) Jeg annbefaler alle å følge med på forumene.
Alle klubbene burde lage en diger gryte laupkaus eller gryterett, så folk får MAT i magen, det er ikke mye mat i en pølse med lompe (bruk brød isteden?), man kan også bestille dette fra catering-firma og selge om man ikke har nok folk til å lage dette til klubben.
Klubbene bør også lage flyere og levere ut til butikkene når man tigger premier, og sette inn litt reklame i lokalavisene.
Postet 16.03.11 kl 21:01
Endret: 16.03.11 kl 21:14
Mikrofon er viktig. Det er ikke alltid enkelt å høre hva som blir sagt. Og storskjerm.
Syns også det var en veldig god idè med bilde- og infoveggen med objektene. Eller om arrangørene kan notere ned alle innleverte objekter og henge opp på den nevnte veggen før auksjonsstart (gjerne i et par eksemplarer så flere får sett). Eventuelle etteranmeldte objekter kan jo skrives ut til første pause (ellerno).
Da slipper jo fiskeposene å bli løftet på hele tiden i pausene. Folk vil jo gjerne vite hvilke godbiter som muligens vil befinne seg under hammeren iløpet av dagen. Syns bare så synd på fisken som er stresset og utilpass i en kald pose i utgangspunktet. En slik vegg hadde ihvertfall stilt mitt behov..
Syns også det var en veldig god idè med bilde- og infoveggen med objektene. Eller om arrangørene kan notere ned alle innleverte objekter og henge opp på den nevnte veggen før auksjonsstart (gjerne i et par eksemplarer så flere får sett). Eventuelle etteranmeldte objekter kan jo skrives ut til første pause (ellerno).
Da slipper jo fiskeposene å bli løftet på hele tiden i pausene. Folk vil jo gjerne vite hvilke godbiter som muligens vil befinne seg under hammeren iløpet av dagen. Syns bare så synd på fisken som er stresset og utilpass i en kald pose i utgangspunktet. En slik vegg hadde ihvertfall stilt mitt behov..
Postet 16.03.11 kl 21:41
Jeg har vært på auksjoner i Haugesund, Bergen, Stavanger (Jæren) Lillestrøm, Drammen, AkvaArk, Grenland, Sarpsborg, Oslo og Moss og alle har gode ting og ideer å bidra med. Det ER stor forskjell på øst og vestlandet! Både med kvalitet og kvantitet. Hvilke fisker som er "in" og hvordan regler man kjører med, ting forandrer seg alt etter trendsetterne som poster på forumene osv..
Vi burde kjøre en slik undersøkelse iblandt og være åpen for tilpasse seg når man lager auksjoner.
ALLE vi som selger burde ha såpass respekt for våre med-akvarister at vi ikke selger ting som vi ikke selv ville ha kjøpt.
Den siste tiden har alt som ikke er blitt godkjent i kvalitetskontrollen til Oslo havnet i Drammen eller Lillestrøm. Disse objektene burde siles ut i form av billigbord "fastprisbord" (som i Drammen) eller rett og slett lage "dubetittposer" med alt av koblnger, smådeler, luftesteiner, håver, pumpedeler, sugeopper, pynt osv.. man kjøper en slik pose , tar det man trenger , dytter oppi det man ikke trenger som man har til overs og selger dette på neste auksjon! Takk til PC for denne ideen
Det tar alt for lang tid på auksjonene, man vil gjærne komme seg hjem slik at man kan begynne og koppe inn den kjøpte fisken , man sitter der i timer og blir fustert over alt av ræl som tar timer å auksjonere bort.
Vi burde kjøre en slik undersøkelse iblandt og være åpen for tilpasse seg når man lager auksjoner.
ALLE vi som selger burde ha såpass respekt for våre med-akvarister at vi ikke selger ting som vi ikke selv ville ha kjøpt.
Den siste tiden har alt som ikke er blitt godkjent i kvalitetskontrollen til Oslo havnet i Drammen eller Lillestrøm. Disse objektene burde siles ut i form av billigbord "fastprisbord" (som i Drammen) eller rett og slett lage "dubetittposer" med alt av koblnger, smådeler, luftesteiner, håver, pumpedeler, sugeopper, pynt osv.. man kjøper en slik pose , tar det man trenger , dytter oppi det man ikke trenger som man har til overs og selger dette på neste auksjon! Takk til PC for denne ideen
Det tar alt for lang tid på auksjonene, man vil gjærne komme seg hjem slik at man kan begynne og koppe inn den kjøpte fisken , man sitter der i timer og blir fustert over alt av ræl som tar timer å auksjonere bort.
Postet 16.03.11 kl 22:01
Postet 16.03.11 kl 22:33
I Larvik og Grenland akvarieklubb så har vi i de 3 siste auksjonene delt opp i bolker. Da deler vi selgerens objekter på antall bolker, også får han da salg i hver bolk. Har man 10 objekter og det er 5 bolker, så blir det to salg pr 45 min auksjonsrunde.
Dette er noen vi har satt igang, slik at det skal bli mest mulig fair for alle selgerne, slik at man ikke opplever at en selger får solgt alle objektene sine de første 2 bolkene og en annen eks. får solgt sine i siste bolk
Dette er noen vi har satt igang, slik at det skal bli mest mulig fair for alle selgerne, slik at man ikke opplever at en selger får solgt alle objektene sine de første 2 bolkene og en annen eks. får solgt sine i siste bolk
Postet 16.03.11 kl 22:40
Det med mikrofon kan slå to veier. Nå taler jeg med erfaring fra magre 1,25 storauksjoner, men med altfor mange timer i møtesaler og på seminarer både som tilhører, foredragsholder og referent. Når taler bruker mikrofon, inviterer det til mye "zumzum" som blir nokså slitsomt hvis man skal tilbringe mange timer i lokalet, og som blir krevende for stakkarene som forsøker å fange tall (eller skrive referat..)
Se der, nå gjorde jeg en enkel og grei ting vanskelig. Til oppvasken!
Se der, nå gjorde jeg en enkel og grei ting vanskelig. Til oppvasken!
Postet 16.03.11 kl 22:49
eddiedahl, jeg er til en viss grad enig med deg om ting som ikke burde blitt solgt på auksjonen, men på et eget billigbord. Det bør ikke bli sånn at en auksjon er et fint sted å få 10-20 kr for skrot man ikke får solgt andre steder.
Hva med en slags listeakusjon på litt dyrere objekter? dvs at bud gies skriftlig på en liste ved objektet, i stedet for å ropes opp. Pausene kan brukes til å gi bud på disse. Kan evt avsluttes med mulighet for muntlige bud. Ikke la listene ligge til slutt, men avslutt budrundene på disse etter 2-3 timer.
Hva med en slags listeakusjon på litt dyrere objekter? dvs at bud gies skriftlig på en liste ved objektet, i stedet for å ropes opp. Pausene kan brukes til å gi bud på disse. Kan evt avsluttes med mulighet for muntlige bud. Ikke la listene ligge til slutt, men avslutt budrundene på disse etter 2-3 timer.
Postet 17.03.11 kl 00:27
Selv har jeg kun 3-4 storauksjoner bak meg, men to ting har jeg sett på som irriterende og unødvendig
* auksjonariuser som selger egne auksjonsobjekter, tøyer det ut for best mulig oppnåelig pris for egen intresse. Skal ikke forekomme spør en meg.
* bruker for lang tid mellom 2. gang................... 3. gang solgt!
De som vet og ha lyst på objektet som selges, skal gi raskere bud for tidsbesparelse.
I Drammen og Larvik som jeg var sist, kunne helt sikkert minimum en time vært spart inn.
En bør også ha mer enn en auksjonarius og minimum 2 bøssebærere
Foruten disse punktene må jeg poengtere at auksjonene i Drammen og Larvik var av høy standard og god kvalitet
* auksjonariuser som selger egne auksjonsobjekter, tøyer det ut for best mulig oppnåelig pris for egen intresse. Skal ikke forekomme spør en meg.
* bruker for lang tid mellom 2. gang................... 3. gang solgt!
De som vet og ha lyst på objektet som selges, skal gi raskere bud for tidsbesparelse.
I Drammen og Larvik som jeg var sist, kunne helt sikkert minimum en time vært spart inn.
En bør også ha mer enn en auksjonarius og minimum 2 bøssebærere
Foruten disse punktene må jeg poengtere at auksjonene i Drammen og Larvik var av høy standard og god kvalitet
Postet 17.03.11 kl 01:31
Alt er mulig, til sin tid. Det å planlegge en storauksjon med 1000 objekter og det og gjennomføre en er to forskjellige ting. Man skal ta hennsyn til 20 mennesker som jobber gratis og også vil ha en god dag.. kjøpere .. selgere.. kiosken, .. loddsalg og tigging om premier.. osv.. mottaket av fisk og objekter, hvem vil stå her og ta imot kjeft og hugg på nett senere... alt for at ALLE skal ha en god dag!
En kvalitets-auksjon ville ha vært tingen, MEN.. skal vi glemme nybegynnerene som egentlig driver hele hobbyen for oss? Det er nybegynnerne som legger igjen nok penger i den lokale sjappa til at denne kan ta inn skjelden og kostbar fisk.. Gutten i gata er det viktigste vi har i hobbyen, han som dretter på guppy og leser at han kommer over at informasjon.
Klubbene på østlandet prøver nå å få igang ett samarbeid der vi kanskje kan tilby kule ting, vent å se, det er mulig det dukker opp noe kjempekult for oss akvarister som er over nybegynnerstadiet etterhvært
En kvalitets-auksjon ville ha vært tingen, MEN.. skal vi glemme nybegynnerene som egentlig driver hele hobbyen for oss? Det er nybegynnerne som legger igjen nok penger i den lokale sjappa til at denne kan ta inn skjelden og kostbar fisk.. Gutten i gata er det viktigste vi har i hobbyen, han som dretter på guppy og leser at han kommer over at informasjon.
Klubbene på østlandet prøver nå å få igang ett samarbeid der vi kanskje kan tilby kule ting, vent å se, det er mulig det dukker opp noe kjempekult for oss akvarister som er over nybegynnerstadiet etterhvært
Postet 17.03.11 kl 01:46
LOFFASelv har jeg kun 3-4 storauksjoner bak meg, men to ting har jeg sett på som irriterende og unødvendig * auksjonariuser som selger egne auksjonsobjekter, tøyer det ut for best mulig oppnåelig pris for egen intresse. Skal ikke forekomme spør en meg. Jeg er 500% enig!! Dette er direkte flaut!!! og bør taes opp med den auksjonariusen og klubben som holder auksjon, jeg har sett dette selv flere ganger! * bruker for lang tid mellom 2. gang................... 3. gang solgt! De som vet og ha lyst på objektet som selges, skal gi raskere bud for tidsbesparelse. enig! I Drammen Larvik som jeg var sist, kunne helt sikkert minimum en time vært spart inn. Jeg var ikke der så dette kan jeg ikke svare på.. En bør også ha [B]mer enn en[/B] auksjonarius og [B]minimum[/B] 2 bøssebærere Det burde være minst 2 auksjonariuser og 4 børsebærere ! Foruten disse punktene må jeg poengtere at auksjonene i Drammen og Larvik var av høy standard og god kvalitet
Ja, har selv fått gode tilbakemld på dette, tommelen opp her
Postet 17.03.11 kl 01:55
Tja skal det planlegges en auksjon med 1000 auksjons objekter ja da ønsker jeg dere lykke til med en lang dag. Det vil jeg tro blir en veeeeldig lang dag. Skal en ta hensyn som du sier kan en ikke rase igjennom en auksjon slik at vi knekker gleden til de unge og barna som ikke får med seg noe.
Er helt enig med deg ut fra det at vi må bli BEDRE til å ta vare på våre unge akvarister som dretter platy, guppy, molly etc etc. Vi har også vært der en gang. Vi må ikke glemme at kua har vært kalv en gang.
Vil med det samme takke for et flott foredrag i Drammen, og du/dere er hjertlig velkommen tilbake ;- =)
Er helt enig med deg ut fra det at vi må bli BEDRE til å ta vare på våre unge akvarister som dretter platy, guppy, molly etc etc. Vi har også vært der en gang. Vi må ikke glemme at kua har vært kalv en gang.
Vil med det samme takke for et flott foredrag i Drammen, og du/dere er hjertlig velkommen tilbake ;- =)
Postet 17.03.11 kl 01:59
LOFFASelv har jeg kun 3-4 storauksjoner bak meg, men to ting har jeg sett på som irriterende og unødvendig * auksjonariuser som selger egne auksjonsobjekter, tøyer det ut for best mulig oppnåelig pris for egen intresse. Skal ikke forekomme spør en meg. * bruker for lang tid mellom 2. gang................... 3. gang solgt! De som vet og ha lyst på objektet som selges, skal gi raskere bud for tidsbesparelse. I Drammen og Larvik som jeg var sist, kunne helt sikkert minimum en time vært spart inn. En bør også ha [B]mer enn en[/B] auksjonarius og [B]minimum[/B] 2 bøssebærere Foruten disse punktene må jeg poengtere at auksjonene i Drammen og Larvik var av høy standard og god kvalitet
Jeg er så veldig veldig enig med deg, og jeg legger til et punkt:
*Det bør være en auksjonarius med klar tale. ikke noe grumsete lav dialekt. Ikke alle som hører like bra.
Jeg syns auksjonen i Drammen i februar ble VELDIG rotete: noen auksjonariuser var veldig trege og det var mye surr: "hva var siste budet? er den solgt?"
Postet 17.03.11 kl 15:35
I Trondheim (og tror det ble gjordt slik i Lillestrøm nå ) roper ingen ut bud. Her presenteres objeltet, og alle som er interessert holder handa i været. Så øker auksjonarius prisen gradvis: 50- 60- 70 osv. Og så holder mann oppe armen så lenge man er villig til å betale den prisen auksjonarius roper opp. Den som holder armen oppe lengst, og dermed er villig til å betale mest, får objektet. Dette går raskt, og er effektivt. Ikke noe luring og utdraging av tid.
Postet 17.03.11 kl 15:38
Postet 17.03.11 kl 15:47
Postet 17.03.11 kl 16:05
Postet 17.03.11 kl 16:26
sissimorI Trondheim (og tror det ble gjordt slik i Lillestrøm nå ) roper ingen ut bud. Her presenteres objeltet, og alle som er interessert holder handa i været. Så øker auksjonarius prisen gradvis: 50- 60- 70 osv. Og så holder mann oppe armen så lenge man er villig til å betale den prisen auksjonarius roper opp. Den som holder armen oppe lengst, og dermed er villig til å betale mest, får objektet. Dette går raskt, og er effektivt. Ikke noe luring og utdraging av tid.
Har brukt dette lenge i Tromsø også. Veldig fin,ryddig og rask måte
Postet 17.03.11 kl 17:54