- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Lysrøret varmer opp vannet?
Lysrøret varmer opp vannet?
Inaktiv bruker

Jeg kjøpte et brukt akvarium av en privat person hvor både pumpe og filter fulgte med. Da jeg hadde gjort klar karet og det hadde stått et par dager, steg vannet veldig. Jeg byttet ut 20 % kjøligere vann omtrent hver dag, men varmen steg like mye allikevel. Jeg kjøpte en ny varmekolbe fordi jeg tenkte at noe var galt med den jeg hadde kjøpt brukt. Men det hjalp bare litt.. Vannet stiger med 2-3 grader på et døyn, og nå mistenker jeg at lysrøret som fulgte meg er gammelt og er det som varmer opp vannet! Noen erfaringer med dette? Hvis ikke det er det, hva kan det være som varmer vannet da? jeg må ha lokket oppe for at ikke vannet skal stige for mye. Skal ikke varmekolben holde en stabil temperatur?
DETTE ER FRUSTRERENDE!
DETTE ER FRUSTRERENDE!
Postet 18.03.11 kl 12:11
Det er helt normalt at tempraturen svinger litt iløpet av et døgn, hos meg varierer det veldig, men i de fleste kar så stiger tempraturen 1-2 grader iløpet av dagen mens lyset står på for så og synke igjen iløpet av natta..
Hvis du har problemer med at du synes det blir for høyt om dagen pga lysene, prøv med og senke tempraturen en grad eller to på varmekolben, slik at akvariet kanskje heller er nede på, eller imot minimumstempratur på natten, fremfor å varme opp til maksimal/optimal tempratur da..
Det vil ikke forstyrre fiskene noe særlig da de ikke har absolutt jevn tempratur i naturen, da vil og de oppleve svigninger mellom dag og nattempraturer.
Jeg bytter alltid lysrør i brukte kar jeg kjøper hvis ikke eier kan fortelle meg hvor gamle rørene er.
Hvis du har problemer med at du synes det blir for høyt om dagen pga lysene, prøv med og senke tempraturen en grad eller to på varmekolben, slik at akvariet kanskje heller er nede på, eller imot minimumstempratur på natten, fremfor å varme opp til maksimal/optimal tempratur da..
Det vil ikke forstyrre fiskene noe særlig da de ikke har absolutt jevn tempratur i naturen, da vil og de oppleve svigninger mellom dag og nattempraturer.
Jeg bytter alltid lysrør i brukte kar jeg kjøper hvis ikke eier kan fortelle meg hvor gamle rørene er.
Postet 18.03.11 kl 12:34
Endret: 18.03.11 kl 12:34
Hvis du prøver å ta på lysrøret når det står på så brenner du deg, ikke sant? Denne varmen varmer opp vannet i karet. Helt normalt
I min 450L bruker jeg 4 lystoffrør og de gir så mye varme at jeg ikke bruker varmekolbe i det hele tatt. Dagtid ligger temp på 25-26, natterstid et par grader lavere. Men et gammelt rør generer ikke mer varme enn nye. Har du planter i karet er det uansett lurt å bytte lysrørene en gang pr år
I min 450L bruker jeg 4 lystoffrør og de gir så mye varme at jeg ikke bruker varmekolbe i det hele tatt. Dagtid ligger temp på 25-26, natterstid et par grader lavere. Men et gammelt rør generer ikke mer varme enn nye. Har du planter i karet er det uansett lurt å bytte lysrørene en gang pr år
Postet 18.03.11 kl 12:50
Postet 19.03.11 kl 15:33
Postet 19.03.11 kl 16:16
Postet 19.03.11 kl 17:32
Postet 19.03.11 kl 17:36
Klara[QUOTE=Lisbeth] Har du planter i karet er det uansett lurt å bytte lysrørene en gang pr år
Hvorfor skal lysrørene byttes når de lyser som de skal? Å bytte lysrør som lyser, er noe jeg ikke har tenkt på før....
Lyset som plantene kan nyttegjøre seg av blir svakere etter et års bruk. Det lyset som vi kan se med det blotte øye er noe helt annet enn lyset plantene trenger.
Godt lys = god plantevekst
Les denne artikkelen
Postet 20.03.11 kl 12:20
Endret: 20.03.11 kl 12:22
Postet 20.03.11 kl 18:15
Postet 20.03.11 kl 21:28