Trond & Heidis akvarier (side 3)

Glemte at jeg FIKK 4x Stor Damsnegl også

Kommer nok noen bilder snart, håper bare Ancistrus sp.'n vil la seg fotografere først
Ancistrusen er heller lite gem på å bli tatt bilde av så langt, men jeg gir ikke opp :P
Måtte gjøre en del forandringer i karet, for når jeg kom hjem fra handel i går, så var det ganske tydelig at palettene skulle legge egg igjen, og derfor var ganske agressive mot coryene. Følgen ble at palettene ble flyttet tilbake til 250 litern, hvor de raskt fant seg en hule og la eggene sine der... Så gjorde de som sist; spiste/spredte eggene... Jaja, før eller siden lærer de vel hvordan de skal feste de og ta vare på de... Jeg mistenker at det er hannen som spiser eggen, for jeg så han gikk med munnen opp i taket og lissom suttet på eggene...

Ellers ser alle de nye fiskene fra i går helt topp ut så langt, men dagen er jo ennå ung
4,5 sekker biltema grus ser ut til å bli ganske passelig i 500 litern. Har også tynget ned den store rota med en sten, og må si det ser ganske bra ut! 40cm bred, 65cm høy, og en 40+cm dyp (bakover). Skikkelig tøff rot med flere hull de kan svømme gjennom, og masse gjemmesteder under. Skal få tatt bilde av det når vannet har roet seg litt mere etter påfylling av sand. Dette er nok en rot vi hadde mått betale atskillige 100lapper for hos en akvabutikk Pictusmallen ser ut til å elske den, der den svømmer gjennom hulrommene i bunnen og utforsker sin nye lekeplass

Litt mere lys og fjerning av litt Najas fra innsuget til filteret vil nok gjøre susen, hehe. Storkoser meg mens jeg holder på, skulle bare ønske armene var lengre

Corydoras panda
[External Image]
Corydoras panda
Pandaene ser ut til å trives i karet, og idag spanderte jeg på dem noen røde myggiser. Det ble fest! De har sikkert aldri fått det før, så her tok det helt av. Skikkelig fine fisk, og kjenner Coryfeberen begynner å melde seg, og det akkurat når jeg begynte å komme meg litt etter litersyken :P

Tror jeg er forelska i Corydoras nå...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Trond13
Tror jeg er forelska i Corydoras nå...


Så bra, cory-entusiaster trenger vi flere av ))
Rita Revestrek
Så bra, cory-entusiaster trenger vi flere av :)))


Ser jo at det kan være noen fordeler i det for meg også... Mange av Coryene trenger jo ikke så store kar, så da kan jeg lage en reol med små kar uten å egentlig ta noe mere plass i stua :P ikke at det er noe mere plass igjen heller, ikke så lenge jeg ikke får kaste ut sofaen
Tia for litt flere bilder mens vi venter på at vannet skal gå fra utvannet melk til vannfarge i 500 litern :P Begynner å komme seg, tok en liten 'refill' av bakterier fra sneglekaret i går, så det blir nok bra snart
Fått montert armaturen fra Biltema og fikset litt på toppen. Ble veldig bra, men litt gult lys med bare 4200kelvin rør...
Spraylakkeringa av innsiden på lystoppen har jeg satt litt på vent, ble plutselig engstelig for at det kunne være noen stoffer i den som ikke var bra for ett akvarie... Tar ikke sjangsen før jeg får sjekka det opp...








Banjomalle
[External Image]

Kuleskjell
[External Image]

Kuhlii
[External Image]
Hagedam åpen :)
Ahh, hvilken gledens dag Første dagen etter vinteren at slangen ut til hagedammen er åpnet for is, så nå plasker det igjen i hagen, og forberedelsene for å slippe koiene ut i dammen kan begynne! Første vinter denne dammen har opplevd, så var veldig skummelt om noe skulle ha gått galt med ting som bunndren, brekk på slanger inn etc. Alt er jo nedgravd og har fått planter oppå seg... Ja dette var en befrielse...
Kalibrering og nye maller
Jøss, ikke viste jeg at man kunne kalibrere en varmekolbe :P Men nå fikk jeg da gjort det (takket være en tråd her) så nå ser det ut som termometer og innstilling på kolben stemmer overens

Ny fisk idag, 2xl144 og en l180. Etter å ha reist i ca 1 døgn, var de forholdsvis raske og friske når de kom hjem. Utrolig L107 tålte desverre reisen dårlig (sikkert pga størrelse) DOA... Kjipt, men sånn er det...
L144 gjorde seg fint i karet sammen med pandaene, litt mere farge i ett kar med nesten ingen fisk i

Bytta 200 liter gult rotvann i 500 litern også, det er utrolig hvor mye en 'liten' rot kan farge :P Fikk også 16 afrikanske sandsnegler (Melanoides maculata) til å ha oppi der, sorte og fine... Lurer på hvor lang tid det tar før de er 200
Så fikk jeg fyllt på 500 litern med litt gode filterbakterier fra 30 litern igjen. Det er helt villt hvor mye filtergugge en svamp på 3x2x1 cm kan holde

Liker foresten den lille tetratecpumpen bedre for hver gang, utrolig kjekt at det er 2 svamper ved siden av hverandre sånn at man kan rense en av de mens den andre kan gå en måned til (Note to self, idag var det den YTTERSTE som ble renset =)).

Ellers er det mye styr med hagedam for tia, en lekasje der, trolig i slangen som spytter vann tilbake til dammen... Godt jeg fikk gravd den ned i fjor og lagt stein og planter oppå... Så blir det litt ekstra arbeid igjen nå når den må graves opp igjen... sukk...

Åja, en av de gule skjellene har visst tatt kvelden... Det var jo dumt...

Så er det Pistia da... Den er jo helt vill, la ett par never oppi 500 litern for ca 14 dager siden, de dekker nå halve overflaten oppi der, jeg har trolig pistia nok til å lage salat til hele familien 2 uker i strekk Lurer foresten på om det faktisk er godt med Pistia ^^
Sandsnegler m/Pistiasalat... yummy...

[External Image]
Amatitlania nigrofasciata - sebraciklide
Bare ett par bilder av Amatitlania nigrofasciata - Sebraciklidene mine. Tror det må være han og hun... Hun øverst og han nederst? Ser ut som han har spissere, eh, uhm... gattfinne?

[External Image]

[External Image]
Nye fisk... malawitime...
Enda en tur til dyrebutikken overstått Alltid en fryd. Fikk kjøpt noen ciklider til 500 litern idag, så med tiden blir nok dette ett rent Malawi kar tror jeg. 2x Labeotropheus trewavasae som jeg håpte var ett par, men det ser nok ut som jeg har fått 2 hanner... Jaja, det gjør det jo forsåvidt enklere neste gang, for da trenger jeg 2-3 hunner av denne arten :P. Så ett par av Rød Zebra; Pseudotropheus estherae. Utrolig fine disse her, blir nok ett par hunner til av denne også på neste tur. I tillegg fikk jeg fyllt opp med 10 extra neontetra til selskapsakvariet, og ett par med perlegurami for å få noe annet enn planter i øverste halvdel av karet

Og som om ikke det var nok, når vi kom hjem var det 'flaskepost' til meg også 2x Ancistrus sp 'Super rot'. Fantastisk fine, og kraftige i fargen. Disse flytter inn i 80 litern der det bare bor 4x Flying fox fra før. Flying fox'ene forsvinner nok etterhvert når Super rot'ene blir litt større... Håper jo på flere selfølgelig

Bilder kommer nok, om fiskene vil det :P
Bilder ja, her kommer noen bilder, og senere kommer noen av de nye Malawiene











Det foreløpig beste bilde av Ancistrus 'Super Rot'
[External Image]

Må bare elskes; Tylomelania sp 'Super Orange'
[External Image]
Og ett par til...













Neocaridina heteropoda 'Red' (ung utgave)
[External Image]

Neritina natalensis - Sebrasnegle
[External Image]
Nye ciklidene...
Labeotropheus trewavasae
[External Image]
[External Image]

Pseudotropheus estherae - Rød Zebra hun
[External Image]
Hei du. Fin fisk du har der, men jeg kan ikke dy meg: Er du sikker på at de blå er Labeotropheus? Disse skal ha overhengende nese, og det har ikke den på bildene dine.
Jeg synes din ligner mer på f.eks
Maylandia / Metriaclima greshakei.

Labeotropheus trewavasae:
http://www.franchi-cichlids.com/galeriemalawi/Labeotropheus-Trewavasae-ZR/labeo.jpg
Takk takk, du har helt rett. Disse to artene Labotropehus trewasae og Maylandia greshakei gikk i samme kar, og jeg ble fortalt at jeg fikk Labo. men tydeligvis ikke :P Takk, da må det ordnes på bilder og sånn...
Det var jo bra. Ikke artig å ødelegge gleden over ny, men feil fisk Men så får du hunner som passer til dem neste gang du handler i stedet...
Greshakei'en ser jo riktig flott ut. Har ikke sett disse selv.
Fin tråd med mange flotte fisker og bilder
Shiramor
Det var jo bra. Ikke artig å ødelegge gleden over ny, men feil fisk ;-) Men så får du hunner som passer til dem neste gang du handler i stedet... Greshakei'en ser jo riktig flott ut. Har ikke sett disse selv.


Ingen glede ble ødelagt her nei, synes fortsatt de er perler i akvariet, så det går bra. Er jo en absolutt fordel å vite hva slags fisk man egentlig har, så den kan få rette forhold. Nå må det nok googles litt for å se hva som kreves av denne arten, det var litt mangelfullt i basen her....

Takk takk Bengt!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap